PDA

Se full versjon : Antibiotika og kvalme?

Taratroll
11 Oct 2011, 17:14
Jeg har lungebetennelse og var hos legen i går og fikk meg en kur med erymax. Føler meg for så vidt bedre siden feberen har gått ned og jeg er litt mindre tungpustet. Men jeg er så kvalm og svimmel hele tida. Er det vanlig å bli det av antibiotika?

Mumimama
11 Oct 2011, 17:22
Jeg får som regel kvalme og vondt i magen av antibiotika. Når du er svimmel må du passe på å få i deg nok drikke. God bedring!

Jeano
11 Oct 2011, 17:28
Første jeg tenker på er om du får i deg nok mat og drikke. Fort gjort å bli kvalm og svimmel da

Ambivalent
11 Oct 2011, 17:41
Erymax ble jeg kjempekvalm av, bruker den aldri mer. Pleier å gå på Abboticin da jeg er allergisk mot pencillin (elveblest). Evt Doxylin, men den er vel mindre effektiv (kalle på siemens, kanskje...). Men holder du ut kvalmen, hjelper den sikkert!

Taratroll
11 Oct 2011, 21:45
Har vært flink til å drikke vann, så tror ikke jeg skal være veldig dehydrert. Det med maten stemmer nok mer, for jeg har gått ned 4 kg på en uke. Men kvalme gjør det ikke lett å spise og i sted kom alt opp igjen også.

Nå har jeg sendt T på butikken for å kjøpe yoghurt og syrnet melk med probiotica. Vet ikke hvordan det fungerer i forhold til at jeg også hoster slim, men det må vel være bedre enn å spy og ikke få i seg nok næring.

Taratroll
11 Oct 2011, 21:46
Og så skal jeg huske å be om en annen type neste gang.

creemy
11 Oct 2011, 21:57
Har akkurat tatt mine to første Ery-Max pga lungebetennelse her jeg også.
Står i skrivet at kvalme er en vanlig bivirkning.

Ush, håper det gir seg raskt Taratroll.
God bedring.

*minne seg selv på å kjøpe boila etc i morgen*

siemens
11 Oct 2011, 23:05
Jeg lurer på hvorfor dere får Ery-max mot lungebetennelse jeg, sånn generelt. Vanlig penicillin (hvis man er sikker på at det er lungebetennelse og ikke bronkitt, det sistnevnte som regel virus og dermed virkningsløst med antibiotika) duger for de aller aller fleste. Abboticin og ery-max er vel det samme, om jeg ikke husker feil? Doxylin er mer bredspektret og fint å unngå og spare med tanke på resistensutviklingen.

Det sagt så er mageproblemer veldig vanlig med antibiotika, problemene kan minskes ved at man tar medisinene sammen med mat, og siste dose når man legger seg.

Hjertemamma
11 Oct 2011, 23:15
Jeg lurer på hvorfor dere får Ery-max mot lungebetennelse jeg, sånn generelt. Vanlig penicillin (hvis man er sikker på at det er lungebetennelse og ikke bronkitt, det sistnevnte som regel virus og dermed virkningsløst med antibiotika) duger for de aller aller fleste. Abboticin og ery-max er vel det samme, om jeg ikke husker feil? Doxylin er mer bredspektret og fint å unngå og spare med tanke på resistensutviklingen.

Det sagt så er mageproblemer veldig vanlig med antibiotika, problemene kan minskes ved at man tar medisinene sammen med mat, og siste dose når man legger seg.
Får man ikke Ery-Max når man tror lungebetennelsen kan være ikke-bakteriell? Hva heter sånn mellomting mellom bakterier og virus igjen? Hvis de tror lungebetennelsen kommer av det. Skikkelig godt forklart her, men det er forklaringen når guttungen har fått Ery-Max.

Hjertemamma
11 Oct 2011, 23:16
God bedring, creemy.

siemens
12 Oct 2011, 01:01
Finnes ingen mellomting mellom virus og bakterier, det du tenker på tror jeg er lungebetennelse forårsaket av mykoplasma eller klamydia (begge er bakterier) som ikke knekkes av penicillin. Men man bør teste før behandling fordi ved å bruke mer bredspektret antibiotika enn nødvendig bidrar man til at bakteriene blir mer motstandsdyktig mot antibiotika. Jeg tror at det brukes mer ery-Max enn det som er rimelig i Norge sånn rent generelt - ut fra min kjennskap til statistikken. hvis man har infeksjon med mykoplasma så brenner den ut av seg selv uten antibiotika.

Men, det var en avsporing - god bedring til dere begge!!

Hjertemamma
12 Oct 2011, 11:16
Finnes ingen mellomting mellom virus og bakterier, det du tenker på tror jeg er lungebetennelse forårsaket av mykoplasma eller klamydia (begge er bakterier) som ikke knekkes av penicillin. Men man bør teste før behandling fordi ved å bruke mer bredspektret antibiotika enn nødvendig bidrar man til at bakteriene blir mer motstandsdyktig mot antibiotika. Jeg tror at det brukes mer ery-Max enn det som er rimelig i Norge sånn rent generelt - ut fra min kjennskap til statistikken. hvis man har infeksjon med mykoplasma så brenner den ut av seg selv uten antibiotika.

Men, det var en avsporing - god bedring til dere begge!!Det var mykoplasma jeg hadde hørt om, ja. Det er derfor vi har fått Ery-Max i følge legen.

Taratroll
12 Oct 2011, 19:15
Jeg er fortsatt kvalm, men nå har jeg fått oppblåst mage og kramper i magen også. Krampene er skikkelig ubehagelige, nesten like vonde som rier syns jeg. Nå vet jeg snart ikke hva jeg skal gjøre med meg selv.

Eple
12 Oct 2011, 19:19
:klemse: ring til legen og fortell om bivirkningene. Kanskje du kan bytte medisin?

God bedring!

Taratroll
12 Oct 2011, 19:42
Ringte legevakta jeg. Så nå skal jeg kutte ut medisinen og så hente en ny på apoteket i morgen. Ligger i senga og har tatt både paracet og ibux, håper det hjelper snart.