PDA

Se full versjon : Flytte: vaske ut sjøl eller betale for det?

Wanaagsan
10 Aug 2013, 17:32
Vi skal flytte om 3 uker. Mannen har lyst at vi skal vaske ut sjøl, men jeg har egentlig lyst til å betale for det. Det gjorde vi sist, og det var så greit...

Huset er 167 m2. Gammel standard... Hvor lang tid må vi beregne på å vaske ut da (2 personer)? Hva er egentlig kravene til utvask av et hus?
Noen som vet omtrent hva det koster?

Jeg er ikke så flink til å vaske - kan ikke triksene. Er ikke faglært, rett og slett. Kan jo hverdagsvask, men føler meg litt underlegen ift en flytteutvask. Har egentlig lyst til å heller ta noen vikartimer - noe jeg kan. Vil tror jeg tjener like mye i timen som det koster meg i timen å hyre noen faglærte. Og så får vi bedre resultat. Syns liksom det er mest effektiv at folk gjør det de kan! (Uten at dette blir et innlegg for ukentlig vaskehjelp - der har jeg store sperrer!) Høres ikke det fornuftig ut...?

Anbefalinger?

Lubelillen
10 Aug 2013, 17:38
Jeg har vasket ut selv tidligere, og gjør det aldri igjen. En vanvittig jobb som andre gjør bedre og mer effektivt enn meg.

hurramegrundt
10 Aug 2013, 17:49
Ja, her vil det trolig være mest effektiv arbeidsdeling at man kjøper seg fri fra denne biten. Sist vi flyttet (2011) var prisen i Osloområdet på 24 kroner kvadratmeteren. Av alt annet man bruker penger på i en sånn prosess, er dette penger vel anvendt. Kravene til utvask er jo at det ikke skal være noe igjen etter dere som går an å vaske vekk, rett og slett. Det er vel sjelden en overtakelse stoppes av dårlig utvask, men jeg har flere ganger angret på at jeg ikke gjorde det. Vi har bare kjøpt av selvvaskere, som nok har sett seg blind på en del ting som de er vant til å ikke ha skinnende rent.

Men kikk over før overtakelse - vi har hatt vaskere som har vært gode og alt har sett bra ut med en gang, men så ble det litt såpestriper på gulvene når de tørket ordentlig. Det var greit å få vekk.

meloni
10 Aug 2013, 18:29
Vi har betalt for flyttevask før overdrar leiligheten til kjøperne neste uke. Vi hadde tenkt til å gjøre det selv, men ombestemte oss. Vi betalerca 3500 for en leilighet på 70 kvadratmeter. Det er ganske vanlig pris i Oslo, hos et byrå som har grei lønn til sine ansatte (tariff) og også garanti for både utflytter og innflytter (det vil si at de som overtar kan klage direkte til byrået hvis de oppdager noe som vi ikke har sett før overtakelsen finner sted).

Mumimama
10 Aug 2013, 18:44
Det hadde jeg helt klart betalt for. Gjorde det selv da vi bodde på 44 kvadrat og syns det var grusomt, aldri mer.

Liz
10 Aug 2013, 19:01
Hadde glatt betalt noen andre! :)

Hjertemamma
10 Aug 2013, 19:01
Vi har alltid betalt for flyttevask.

Petrina
10 Aug 2013, 19:18
Vi betalte i vår da vi flyttet. 6000 for en leilighet på
110 kvadratmeter.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Ambivalent
10 Aug 2013, 20:31
Vi har betalt for det de to gangene vi har flyttet med barn, synes det er vel verdt pengene, det er nok styr å flytte, særlig med barn.

Wanaagsan
10 Aug 2013, 20:38
Vasker utvaskerne inni skap og nedi sluker og sånn? Jeg tror jeg skjønner utvaskstandarden til det man kan se. Men lurer bl.a. på sluker, vannlåser på vasker o.l.

Petrina
10 Aug 2013, 20:51
De vi brukte gjorde alt du nevner. Og om kjøperne var misfornøyd med noe, gikk klagen rett til vaskebyrået.

Sent from my iPhone using Tapatalk

mamma til sneip
10 Aug 2013, 20:52
Det må du kanskje spørre firma om? Jeg tror det er sånn "halvstandardisert" hva som skal være gjort ved utvask - jeg tror t.o.m d går an å få en slags garanti på at det er greit - slik at hvis den som overtar klager så går det til firmaet som vasket, mener det var noe slikt da vi flyttet. Og ja - som du skjønner - vi betalte for det. Flyttet fra TOBB - leiligehet og benyttet firma med avtale med dem. Kostet ca 5000 for en leil på 70+ kvadrat, men duverdern så rent det ble! Lurer på hva i alle verden de vasket med - tryllestøv?

Ambivalent
10 Aug 2013, 21:01
Våre skap ble vasket, men jeg tømte selv slukene (før takstmannen kom, tror ikke jeg gjorde det en gang til).

hurramegrundt
10 Aug 2013, 21:03
Ingen av våre selvvaskere har tømt sluket :gal: Gjett hvordan jeg vet. :gal:

Madison
10 Aug 2013, 22:35
Jeg vasket ut av min gamle leilighet selv med hjelp av venner. Det tok LANG tid ( og den pirkete nye erien var ikke fornøyd). NÅ, med større hus og barn og alt sammen, ville jeg ikke vært et øyeblikk i tvil: Sett jobben bort!

Rivella
11 Aug 2013, 09:01
Mer vel anvendte penger skal du lete lenge etter: betal for flyttevasken.

Hjertemamma
11 Aug 2013, 09:07
Vi hadde også flyttevask med sånn kjøper-fornøyd-garanti. Veldig avslappende!

Christine76
12 Aug 2013, 10:32
Jeg har vasket selv en gang tidligere, men gjør det aldri igjen, neste gang betalte jeg for det. Så mye greiere å få andre til å gjøre det. Og midt i alt styret med flytting og sånn så er det godt både å slippe arbeidet og å slippe å bekymre seg for om det er bra nok.

Moder'n
12 Aug 2013, 17:38
Jeg har aldri hørt om at proffe vaskere tømmer sluk. Derimot skal de vaske skap og skuffer, tak, vegger og vindu. Jeg aner ikke om de skal vaske kjøkkenvifte, men slikt skal være vasket ved overtagelse. Om hvitevarer følger med (komfyr, micro, kjøleskap, fryser), så skal disse også vaskes. Jeg aner ikke om man må rengjøre vaskemaskin (dvs tømme lofilter og vaske skuff for vaskemiddel) om dette følger med, men vil anta det.

Sjekk med firma for å få spesifisert hva de gjør.

Personlig er jeg ikke i tvil. Jeg betaler for den typen jobb. Og da helst gjennom et seriøst firma. Det er en drittjobb!

hurramegrundt
12 Aug 2013, 18:36
Ja, hvitevarer og denslags må avtales, og det var selvsagt i tillegg til kvadratmeterprisen, når jeg tenker meg om.

meloni
12 Aug 2013, 20:49
De vi har avtalt med skal også rengjøre sluk, det står spesifisert som inkludert i flyttevask.

Wanaagsan
12 Aug 2013, 21:17
Jeg har vasket selv en gang tidligere, men gjør det aldri igjen, neste gang betalte jeg for det. Så mye greiere å få andre til å gjøre det. Og midt i alt styret med flytting og sånn så er det godt både å slippe arbeidet og å slippe å bekymre seg for om det er bra nok.Flyttestyret er faktisk veldig overkommelig. Leiligheten vi skal inn i, er klar, og siden de to yngste venner seg til ny SFO for tiden, tar jeg litt flyttelass med hver dag. Har en måned å flytte på, og det er egentlig ganske greit. Så vi har vel faktisk kapasitet til å vaske ut. Men det med å bekymre seg for om det er bra nok, det gjør jeg absolutt!