PDA

Se full versjon : Dere med tøybind og tøybleier, har dere vurdert tøydopapir?

Mamma Mø
18 Mar 2007, 00:18
Jeg leter etter oppskrifter på hjemmelagde tøybind på nett og kom over denne (http://www.wallypop.net/toiletwipe.htm) siden.

Okei, jeg innrømmer det. Før Kråka var født tenkte jeg at tøybleier var helt uaktuelt. Der tok jeg feil. Da jeg fikk mensen tilbake tenkte jeg at tøybind og damebeger var helt uaktuelt. Der tok jeg også feil. Men hjemmelagd dopapir i bomullflanell, kommer aldri inn i huset vårt.

moo
18 Mar 2007, 00:20
:knegg: :knegg: :knegg: Nei, der går grensen for meg også!

Jeano
18 Mar 2007, 00:22
Kanskje en naturlig sak om noen år:)
Ser ikke for meg at det kommer i mitt hus heller, men det ser jo ut som vanlige vaskekluter da

Mamma Mø
18 Mar 2007, 00:23
Se for deg julekvelden 2007 etter at alle 16 inviterte har spist seg god og mett på ribbe og surkål og gjort sitt fornødne på toalettet. Tar du oppvasken eller klesvasken først?

Jeano
18 Mar 2007, 00:24
:hoppere:
Se for deg julekvelden 2007 etter at alle 16 inviterte har spist seg god og mett på ribbe og surkål og gjort sitt fornødne på toalettet. Tar du oppvasken eller klesvasken først?

sanaa
18 Mar 2007, 01:02

:skratte:

Trodde faktisk du spøkte når jeg las overskrifta!

Nei, tøybleier og tøybind OK, men tøydopapir - en plass går grensa for meg også!!

indie
18 Mar 2007, 01:16
Jeg har faktisk tenkt tanken mange ganger :bag:

Pappaen nekter, forståelig nok, men vi jenter kunne jo spart masse dopapir bare ved å bruke tøy når vi tisser. Og det synes jeg ikke er like ekkelt. Så kunne vi bare gjemt alt i skapet og hengt rullen på plass når det kom besøk :flau:

Mamma Mø
18 Mar 2007, 01:27
Jeg har faktisk tenkt tanken mange ganger :bag:

Pappaen nekter, forståelig nok, men vi jenter kunne jo spart masse dopapir bare ved å bruke tøy når vi tisser. Og det synes jeg ikke er like ekkelt. Så kunne vi bare gjemt alt i skapet og hengt rullen på plass når det kom besøk :flau:
Jeg tror det jeg synes er ekkelt med tøydopapir er tanken på å dele det med andre, selv om det har vært vasket. Av samme grunn som jeg ikke deler på tøybind og undertøy.

indie
18 Mar 2007, 01:30
Kanskje jeg har blitt mindre sensitiv etter å ha kjøpt brukte tøybleier? De er jo strengt tatt brukt de og. Og foreløpig ville jeg jo hatt alt det myke tøypapir (eh, papir uten papir) helt for meg selv :D

Mamma Mø
18 Mar 2007, 01:37
Når jeg kjenner etter så kjenner jeg at jeg er for fisefin til å kjøpe brukte tøybleier også. :fnis:

ohelene
18 Mar 2007, 10:06
Å bruke utelukkande dette kjem vi nok aldri til å gjere. Men vi vaskar jo romper med klutar her både på liten og stor allerede. På dei små er iallefall ikkje alltid papir nok, men vi brukar som regel papir fyrst. Dei klutane som blir styggast er faktisk på minstemann som brukar bleier, men når klutane er vaska ligg dei reine i skuffen igjen - vi kastar dei jo ikkje!

Er det vanlig å ha klutar som berre blir brukt til å vaske seg nedentil med?

kjersti
18 Mar 2007, 15:12
Og jeg lurer på om dopapir som må vaskes med masse vann, strøm og vaskemidler kan være mer miljøvennlig enn resirkulert dopapir?

Christine76
18 Mar 2007, 19:59
Jeg synes faktisk det var en god ide, og kunne tenkt meg å bruke det. Bare for tiss. Men mannen syntes det var en særdeles dårlig ide da.

Christine76
18 Mar 2007, 20:00
Og jeg lurer på om dopapir som må vaskes med masse vann, strøm og vaskemidler kan være mer miljøvennlig enn resirkulert dopapir?
Maskinen er som oftest aldri full når jeg vasker bleier uansett, så mange bleier har jeg ikke, så det ville ikke kostet noe hverken for lommeboken eller miljøet å vaske dem.

Wanaagsan
18 Mar 2007, 20:04
Dopapir kommer i en helt annen klasse enn bleier/bind, for det er jo bare papir og ikke sperrelag. Det brytes ned fort og går inn i et kretsløp (hvis treet ikke skulle ha blitt til dopapir, hadde det blitt brent med CO2-utslipp eller råtnet med sikkert de samme utslippene. Dvs dopapir er vel ikke laget av tre, men av resirkulert papir... Dette kan jeg ikke noe om, men har blitt fortalt det ca sånn av en svigerinne som har greie på det). Produksjonen av dopapir forurenser selvfølgelig, men det gjør jo produksjonen av tøytørk òg...

ohelene
18 Mar 2007, 20:07
Jeg synes faktisk det var en god ide, og kunne tenkt meg å bruke det. Bare for tiss. Men mannen syntes det var en særdeles dårlig ide da.
Mannen her syns det var ein ok ide...

Chance
18 Mar 2007, 20:10
Njæ.. Tror ikke det. Selv om jeg ikke er heeeelt negativ til det heller.. Men da skulle vi jammen hatt vanlig papir til gjester..

mikke
18 Mar 2007, 21:58
Jeg kunne nesten tenkt meg å prøve.. men ville hatt vanlig dopapir til gjestene. Før, da jeg var liten, vasket jeg meg med klut hver dag.. Men jeg tviler sterkt på at pappaen her i huset er enig:blåblomst:

sanaa
19 Mar 2007, 01:03
Når dere skriver det sånn; at dere kunne tenke dere å prøve kun for tiss så høres det ikke så ille ut. Det som slo meg når jeg las det først var at man skulle bruke desse etter andre ærend, det blir for disgusting for meg.

Dessuten er det jo bare å kjøpe vanlige kluter til det formålet, istedet for å bestille det fra utlandet !!

-diab-
20 Mar 2007, 15:06
Tviler på at det noen gang blir aktuelt hos oss... Mannen synes tøybleier er å gå altfor langt!

fru Potethode
20 Mar 2007, 15:34
Ikke at jeg tror det noen gang blir aktuelt, men hvorfor ikke?

Lillegutt har egne babykluter som vi bruker overalt. Bæsjrumpe en dag og neste gang blir kanskje akkurat den klutren brukt rundt øynene. Knerten blir vaska i rumpa med våre vanlige vaskekluter som vi voksne vasker oss i fjeset med. Gassklutene blir brukt som ammeinnlegg, til å tørke sjokolademunner, syltetøy, rumpevask, gulpeklut, oppvaskklut... Osv.

nypeblomst
20 Mar 2007, 16:04
angrer veldig på at jeg ikke begynte med tøybleier på lillemann å,men jeg var for sliten. Vurderer det sterkt nå. Har noen fra da vesla var lita,sånne lommebleier eller form-sydde. Men er redd lillemann allerede har vokst fra dem... han vokser jo så innmari fort! Det spørs veldig om tøy-dorull blir aktuelt her i huset. Isåfall kun til tiss...men jeg gjør ofte nr 2 uten at jeg får noe på papiret...Mannen derimot bruker vel omtrent en dorull ved vært dobesøk....
Jeg må si jeg er lei av alle papirbleien. Vi er aldeles ikke flinke til å gå ut med dem...men det spørs om det hadde blitt enda mer jobb med bleier,for jeg er vel ikke den ivrigste på vaske maskina heller akkuratt....
Heldigvis er vesla veldig ivrig på at hun vil slutte med bleier for dagen. Og hun springer på do hele tiden...:fnis: Mye bedre enn do-nekt

Temu73
20 Mar 2007, 16:40
En liten avsporing..... Hvorfor i all verden ligger denne på hobby siden?
Litt morsomt egentlig. Ikke så mange som har bleier, bind og dopapir som hobby....

Aporopos å ha forskjellige kluter til forskjellige deler av kroppen. Jeg hadde noen familiemedlemmer som vi var på besøk hos da jeg var liten, og der hang det kluter på badet, merket med "ansikt" og "rompe" Jeg var vel bare en seks, syv år og synes det var kjempegøy å bytte om på klutene når jeg var på besøk. Litt slemt gjort egentlig.......

Mamma Mø
20 Mar 2007, 21:07
Ikke at jeg tror det noen gang blir aktuelt, men hvorfor ikke?

Lillegutt har egne babykluter som vi bruker overalt. Bæsjrumpe en dag og neste gang blir kanskje akkurat den klutren brukt rundt øynene. Knerten blir vaska i rumpa med våre vanlige vaskekluter som vi voksne vasker oss i fjeset med. Gassklutene blir brukt som ammeinnlegg, til å tørke sjokolademunner, syltetøy, rumpevask, gulpeklut, oppvaskklut... Osv.
Vi bruker også mye vaskekluter og de blir brukt til det meste. Vi har brukt tøybleier og jeg har tøybind, så jeg begynner å bli ganske avslappet til våre kroppsvæsker m.m. Den eneste grunnen til at jeg ikke klarer tanken på "tøydopapir" er nok tanken på å vaske gamle tante Svanhild og onkel Gunder sine bæsjekluter etter familiemiddagen. Jeg liker forresten ikke å skifte andres barns bæsjebleier uten hansker. :flau: Jeg gjør det hvis jeg må og prøver så godt jeg kan å skjule at jeg brekker meg.

En liten avsporing..... Hvorfor i all verden ligger denne på hobby siden?
For å inspirere damene til å hente frem symaskinen. :fnis:

Temu73
20 Mar 2007, 21:12
Å, da skjønner jeg. Symaskin er for meg et forferdelig monstrum som jeg ikke klarer å håndtere..... Skrekkopplevelse fra skoletiden.

energibombe
24 Mar 2007, 15:42
Etter å ha lest denne tråden så virker det ikke så ille lengre til eget bruk. Har lest en tråd om samme tema på et hobbyforum og der brak folk seg og styra på og det virka som om de ikke vaska undertøy, sokker og håndklær for å bruke dem flere ganger engang.. :gal:

Bruker jo vaskekluter og tøybleier på snuppa og jeg brukte tøybind etter fødselen. Snart kommer vaskenettet så jeg slipper å legge hver enkelt ting i maskina også og de fleste tøybleiene er kjøpt brukt.. Hm, kanskje jeg skal bruke vaskekluter når jeg tisser hjemme.. Det er jo mer hygenisk enn å gni seg med en papirbit og man får tatt en liten oppfriskende vask? :disse: