PDA

Se full versjon : Oppsiktsvekkende å amme en 7-åring?

Bindi
15 Oct 2006, 21:29
Synes du det? Eller er det bare resultat av selvavvenning?

Det var nemlig det jeg fikk høre av hallo-mannen på TvNorge da han avslørte hvilken dokumentar som skal sendes neste søndag.

ezi
15 Oct 2006, 21:31
hei! sender de den ?? hvis den heter Extraordinary breastfeeding så har jeg sett den. Interessant!! og ja, en dame ammer en 7-åring der!!!!!

Lucifer
15 Oct 2006, 21:33
jeg kunne ikke brydd meg mindre om noen vil amme sin 7 åring.. dem om det... flott hvis de vil holde på så lenge!

personlig ville jeg aldri ammet så lenge selvom jeg merker at grensene flytter seg jo eldre han blir. hadde aldri trodd at jeg skulle amme så lenge, og det ser ikke ut til at vi slutter med det første.

oppsiktsvekkende.. tja... for de fleste så er det nok det ja! hadde jeg ikke hatt barn, vil jeg nok vært ganske sjokkert!

Serendipity
15 Oct 2006, 21:35
Jeg synes det er det, må ærlig innrømme det. Men jeg vil veldig gjerne høre fra de som gjør det, hvorfor de gjør det :) Og når det er sagt, så vi jeg si at jeg syntes det var helt snålt å se en 2-åring bli ammet da jeg selv bare hadde en baby og i dag ammer jeg en selv ;) Jeg tror man har vanskeligheter med å se andre enn sin egen baby bli ammet, i alle fall er det det som er saken med meg :)

Cantate
15 Oct 2006, 21:36
Jeg må nok innrømme at jeg synes det er litt oppsiktsvekkende ja...

Jeg stiller meg mange spørsmål om hvorfor de gjør det? Og jeg personlig synes vel at man på et eller annet tidspunkt bør finne en alternativ måte for dette behovet for nærhet.
:blomsterfjes:

moo
15 Oct 2006, 21:39
Det sier vel seg selv at det ville vekke oppsikt, altså være oppsiktsvekkende, her i landet å amme en 7-åring. Det trenger ikke dermed å være noe galt med det!

Jeg hadde aldri selv vurdert å fortsette ammingen så lenge, det kan jeg si med sikkerhet. Men jeg kan ikke si at den og den alderen er grei å fortsette å amme til, mens ett år senere går ikke an - man får regne med at mødre som ammer såpass lenge gjør det de mener er det beste for barnet sitt.

PS Jeg er temmelig nysgjerrig på å se det programmet hvis det er det jeg har hørt om fra før av.

ezi
15 Oct 2006, 21:40
i den dokumentaren jeg så så ammet hun siden hun ville at barnet selvavvenes. og da datteren ble 7 år så ble det slutt -moren mente at datteren mistet sugerefleksen... --er det mulig? Perle??
Men det var morsomt å se når 7åringen snakket om at melken er tusen ganger bedre en hva var det, vannmelon? hehe, morsomt å få høre om hvordan melken smaker osv. :)jeg syntes det var artig. og når noen spør meg nå, hvor lenge jeg skal amme, så sier jeg "til 7år":):) som en spøk, ja!!

ezi
15 Oct 2006, 21:43
yepp!! det var den jeg så!!! kl. 2000

http://www.tvnorge.no/index_programoversikt_html?tm=1161468000

Strikk
15 Oct 2006, 21:58
Hva jeg syns om det kommer an på hvor og hvordan det gjøres, tror jeg. Jeg tror nok en 7-åring som ammes ville ha problemer med å fortelle om det til vennene sine. Og det er litt synd for ungen å måtte ha sånne hemmeligheter, kanskje?

Jeg tror jeg syns det er litt drøyt, jeg. Jeg kan ikke helt se for meg at jeg skulle gjøre det selv, i hvert fall. Men jeg kjenner ingen som gjør det, så jeg aner ikke hvordan det fungerer i praksis. Skal i hvert fall se programmet!

Chance
15 Oct 2006, 22:03
Om noen vil amme en sju åring må de jo gjerne det. Tror aldri jeg har hørt om det, og hadde noen fortalt meg det hadde jeg nok slengt opp en geip.
Om jeg kommer til å amme en sju åring noen gang kan jeg ikke tenke meg.. Men samtidig.. Hva om man f.eks får et barn som er alvorlig syk med en eller annen diagnose. Og barnet kanskje ikke får i seg annen mat en flytende. Mm inneholder jo så mange gode stoffer. Har hørt om kreftsyke som har fått det. Så hvorfor ikke?

Marit
15 Oct 2006, 22:05
Det programmet vil jeg se! Jeg synes det er litt drøyt. Jeg tror det hadde vært til barnets beste å erstatte puppekosen med en annen form for nærhet og kos.

Jeano
15 Oct 2006, 22:08
Jeg har ei jente på 7 år, og for meg føles det rart å amme et så stort barn.
Jeg lurer litt på hvordan det må være å huske som stor at man har fått pupp. Jeg vil ikke at Bobble skal huske det jeg.

Lurifaksmammaen
15 Oct 2006, 22:15
Mormora mi fortalte meg ei historie fra hun var lita jente i Østerdalen.
Storesøstera hennes gikk i klasse med ei jente (de var 7 år). Hun måtte følges hjem fra skolen når de skulle spise formiddagsmat - hun skulle hjem for å få pupp..
Spørsmålet mitt var da; men hadde hun mange mindre søsken da?
men mormor sa at hun var enebarn...

For meg blir det hakket for spesielt å amme skolebarn.

Marigold
15 Oct 2006, 22:27
hakket spesielt altså. Men jeg kjenner at det ikke sjokkerer meg - som det ville gjort for noen år siden. Da var liksom 2 1/2 absolutt grense.

moo
15 Oct 2006, 22:32
Jeg lurer litt på hvordan det må være å huske som stor at man har fått pupp. Jeg vil ikke at Bobble skal huske det jeg.

Interessant, vannlilje. Hvorfor vil ikke du at han skal huske det?

Jeg tror nesten at lillebror "husker" det ennå to år senere og han ble ikke ammet i mer enn 18 måneder. (Og fortalte meg nylig at da han var liten og fikk pupp, så åpnet han egentlig ikke munnen :knegg: !)

Takhisis
15 Oct 2006, 22:40
Denne dokumentaren må jeg se.
Har ingen problemer med at noen vil amme en 7-åring,men skjønner ikke helt hvorfor egentlig...Skulle jo tro ungen sjøl var avvendt innen den tid.Tenker liksom mitt om at det er moren som trenger nærheten og kosen,ikke barnet.Men hva vet jeg?For alt jeg vet kan det vel hende at Tarjei vil amme til han blir 7,og jeg vil jo ikke nekte han det...Tror jeg...

Mamma Mø
15 Oct 2006, 22:49
For to år siden, var jeg sjokkert over tanken på å amme en toåring. Nå sjokkerer ikke engang tanken på å amme en syvåring meg. Om jeg ville ha gjort det selv, er en annen sak.

Jeg synes det er greit så lenge mor og barn er komfortabel med det. Jeg har ikke satt noe grense på hvor lenge jeg Kråka får amme. Det eneste jeg vet er at så lenge vi begge koser oss med det, så fortsetter vi.

MomBo
15 Oct 2006, 22:50
Jeg husker at jeg fikk pupp, jeg husker at jeg syntes det var fryktelig pinlig å ha bli amma så lenge (tror jeg var 2.5) og det har alltid bodd i meg at jeg selv aldri skal amme så lenge selv.

Noen som husker historien om NAF?..iallfall, som en liten repetisjon kalte jeg puppen for NAF. Da jeg ble eldre og lærte å lese (ca 5-6 år), fant jeg NAFs veibok i bilen og syntes det var f r y k t e l i g flaut, og den måtte fjernes fra mitt åsyn :knegg:

Jeg er derfor ikke tilhenger av langtidsamming, men synest at amming er forbeholdt babyer. Min personlige grense med Bo, gikk ved ett år.

Så å amme barn på 7...det synest jeg blir helt feil:galku:

Perle
15 Oct 2006, 23:15
Jeg syns det er oppsiksvekkende at noen ammer en 7 åring, ganske enkelt fordi det er uvanlig. Jeg syns også det er litt imponerende gjort, og føler stor respekt for de som gjør det.

Jeg er kanskje den her som er nærmest å amme en 7 åring. Det er et stykke igjen enda. Både tidsmessig og mentalt for meg. Grensene mine flytter seg etthvert, så jeg kan ikke si med sikkerhet i dag at jeg ikke kommer til å gjøre det. Pr i dag håper jeg å slippe... For 1,5 år siden syntest jeg det hørtes litt ekstremt ut å amme en unge på 4,5 år, og jeg klarte overhodet ikke å se for meg at jeg kom til å gjøre det. Nå er det hverdagen min og ikke ekstremt i det hele tatt. Faktisk så ammet jeg Storesøster på 6 bittelitt i ettermiddag også. Vi tullet og tøyset om pupp, og hun ville ha litt. Det er vel et år siden hun diet sist. Den gang ville hun prøve for å finne ut hva lillesøstrene var så gira på. Jeg vil påstå vi har et veldig avslappet forhold til pupp her i huset. Storesøster mente at dette skulle være vår hemmelighet, og det kan jeg forstå henne på. Jeg tror ikke helt at Mellomsøster har kommet til det stadiet enda at hun vil det skal være hemmelig.

Eple
15 Oct 2006, 23:22
Jeg har en gutt på 8 og han er begynt å bli intr i jenter og sånt... Er opptatt av kropp, kjønn og gleder seg vilt til puberteten. Å amme ham for et år siden? Hmm... det er så fjernt jeg må tenke på det.

Vil gjerne se den dokumentaren:nikker:

Bindi
15 Oct 2006, 23:43
Jeg syns det er oppsiksvekkende at noen ammer en 7 åring, ganske enkelt fordi det er uvanlig. Jeg syns også det er litt imponerende gjort, og føler stor respekt for de som gjør det.

Jeg er kanskje den her som er nærmest å amme en 7 åring. Det er et stykke igjen enda. Både tidsmessig og mentalt for meg. Grensene mine flytter seg etthvert, så jeg kan ikke si med sikkerhet i dag at jeg ikke kommer til å gjøre det. Pr i dag håper jeg å slippe... For 1,5 år siden syntest jeg det hørtes litt ekstremt ut å amme en unge på 4,5 år, og jeg klarte overhodet ikke å se for meg at jeg kom til å gjøre det. Nå er det hverdagen min og ikke ekstremt i det hele tatt. Faktisk så ammet jeg Storesøster på 6 bittelitt i ettermiddag også. Vi tullet og tøyset om pupp, og hun ville ha litt. Det er vel et år siden hun diet sist. Den gang ville hun prøve for å finne ut hva lillesøstrene var så gira på. Jeg vil påstå vi har et veldig avslappet forhold til pupp her i huset. Storesøster mente at dette skulle være vår hemmelighet, og det kan jeg forstå henne på. Jeg tror ikke helt at Mellomsøster har kommet til det stadiet enda at hun vil det skal være hemmelig.

Så artig.:D

Ungen her i huset snakker mye om pupp. Jeg har fortalt henne at jeg ammet henne da hun var mindre og at hun elsket det. Jeg fortalte også at nybabyen kom til å få melk, akkurat slik som hun. Da ble hun lei seg, og etterpå litt sint, forlangte at hun også ville smake litt.:hjertebank:

ezi
16 Oct 2006, 09:54
perle! men synes du det er mulig at barnet mister sugerefleksen når det blir eldre?? --vi kan jo diskutere dette først etter at dere har sett programmet, men jeg lurer allikevel!

mara
16 Oct 2006, 10:55
jeg kjenner at jeg blir litt varm her jeg sitter, jeg mener 7 år er altfor lenge, man tar fra barnet muligheten til å indiviualisering og jeg mener det nesten grenser til overgrep.. jeg mener et barn ikke alltid vet hva som er best for dem (så sen selvavenning), derfor må VI voksne komme med gode rettningslinjer..

Bindi
16 Oct 2006, 11:00
og jeg mener det nesten grenser til overgrep..

Jeg blir veldig trist når noen blander amming med overgrep. Like trist som når jeg hører "fysj, æsj" og "ekkelt". Jeg mener at dette er ord av en helt annen betydning som ikke bør blandes med noe så naturlig og innebygd som amming. At 7 år er lenge, ja, men det går ikke an å sette en grense og si at nå går det over til å bli overgrep. Skal man "fordømme det" kan man kalle det egoistisk, at det nå er morens behov som pleies.

Perle
16 Oct 2006, 11:02
perle! men synes du det er mulig at barnet mister sugerefleksen når det blir eldre?? --vi kan jo diskutere dette først etter at dere har sett programmet, men jeg lurer allikevel!

Jeg får ikke sett programmet, for jeg er på Ammehjelpens landstreff til helga. :lifeispain:
Må prøve å huske å ta opp programmet!

Jeg vet ikke dette med sugerefleksen. Jeg mener bestemt å ha lest et sted at det normale er at barna avvenner seg når de er 3-4 år, bl.a. fordi barna mister sugerefleksen da. Mellomsøster har nå iallefall ikke mistet sugerefleksen enda, hun er 4,5 år. Jeg kan i grunnen ikke helt skjønne at sugerefleksen plutselig skal mistes. Jeg ville egentlig trodd at den teknikken de kan, den kan de, om du skjønner. Men jeg vet ikke. Det jeg derimot vet, er at de glemmer teknikken når det har gått lang nok tid etter ammeslutt. Da Storesøster skulle prøve å die for et års tid siden, kunne hun det ikke. Jeg måtte prøve å instruere henne. :knegg: Da gikk det faktisk litt bedre igjen da hun prøvde i går.

mara
16 Oct 2006, 11:06
Jeg blir veldig trist når noen blander amming med overgrep. Like trist som når jeg hører "fysj, æsj" og "ekkelt". Jeg mener at dette er ord av en helt annen betydning som ikke bør blandes med noe så naturlig og innebygd som amming. At 7 år er lenge, ja, men det går ikke an å sette en grense og si at nå går det over til å bli overgrep. Skal man "fordømme det" kan man kalle det egoistisk, at det nå er morens behov som pleies.

mener ikke gjøre noen trist, jeg mener nå dette og meg om det..
:venner:
du mener at det ikke går å sette en grense, men jeg mener det.

jeg mener at en som er så stor, som har tenner, kan tygge, kan prate og gå, og springe og klarer seg ganske så selv med de fleste gjøremål ikke har behov for å die -for meg virker dette lite naturlig og det er mor som på den ene eller den andre måten lar dette skje, og presser kanskje sitt behov på barnet, derfor overgrep..
et barn kan ha lyst til mye rart men de voksne må ta noen avgjørelser..

Twig
16 Oct 2006, 11:11
hmm...jeg må innrømme at 7 år høres litt vel lenge ut. Det må jo nesten få noen sosiale konsekvenser for barnet. Kanskje spesielt etter tv-programmet?

Men samtidig kan det jo være gode grunner til at det er slik. For meg hadde det ikke føltes naturlig, men det betyr jo ikke at det kan være rett for andre. :sol:

Det som plager meg mest her er nok at det blir eksponert på tv. Jeg lurer på om foreldre og produsenter har tenkt skikkelig gjennom hvilke konsekvenser en slik eksponering kan ha for barnet det gjelder. Omtrent som Nannyprogrammer. Tror faktisk jeg er glad for ikke å ha TVNorge, da blir jeg ikke fristet til å se det ;)

Perle
16 Oct 2006, 11:24
jeg mener at en som er så stor, som har tenner, kan tygge, kan prate og gå, og springe og klarer seg ganske så selv med de fleste gjøremål ikke har behov for å die -for meg virker dette lite naturlig og det er mor som på den ene eller den andre måten lar dette skje, og presser kanskje sitt behov på barnet, derfor overgrep..

Mange ettåringer har tenner, kan tygge, og gå. Ja, faktisk mange på 6 måneder har tenner også, og noen få er til og med født med tenner! Jeg mener at antall tenner, om de kan tygge, gå eller springe har overhodet ingenting med amming å gjøre, eller at det er at mål på om barnet trenger den nærheten, tryggheten, osv som ammingen gir.

Amming, og kanskje spesielt langtidsamming har ikke noe med mors behov å gjøre. Det har kun med barnets behov å gjøre. Jeg ser av og til at de som er skeptiske til langtidsamming trekker inn mors behov. Jeg kan forsikre deg om at vi som langtidsammer gjør det ikke for egen del, men utelukkende for barnets del. De fleste av oss som langtidsammer og praktiserer selvavvenning er i perioder dønn lei, men siden ammingen ikke dreier seg om oss, men om barna våre, så holder vi ut. Jeg er ganske så sikker på at de som ammer lenge gjør det fordi det føles naturlig for dem, at barna har behov for dette. Jeg er også ganske sikker på at i de tilfellene hvor mor mener at det ikke er naturlig for barnet å die lengre, så vil hun hjelpe det med å avvenne.

Jeg stoler ganske mye på naturen i denne sammenhengen. For å ta et eksempel: Storesøster sluttet da hun var 1,5 år. Ganske tidlig i mine øyne. Hun har et veldig bra immunforsvar og blir nesten aldri syk. Og blir hun syk, så er hun mye mindre syk enn resten av familien. Mellomsøster har tydeligvis et mye dårligere immunforsvar. Hun har vært syk til stadighet (iallefall sammenliknet med Storesøster). Og hun er alltid den som kraftigst rammet når vi er syke. Jeg har tenkt litt på dette. Kanskje skjønner kroppen hennes på en eller annen måte at immunforsvaret hennes trenger hjelp av morsmelka mi, og at det er en av grunnene til at hun dier så lenge. Immunforsvaret er forøvrig ferdig utviklet først når barnet er ca 6 år. Jeg har lest at det muligens opprinnelig var slik at barna ble ammet til de var ca 6 år, fram til de hadde et ferdig utviklet immunforsvar selv. Så langvarig amming ga disse barna iallefall en økt sjanse for å overleve i forhold til de som ikke ble ammet så lenge. (Men nå snakker jeg om urmenneskene altså.)

Essa
16 Oct 2006, 11:28
mener ikke gjøre noen trist, jeg mener nå dette og meg om det..
:venner:
du mener at det ikke går å sette en grense, men jeg mener det.

et barn kan ha lyst til mye rart men de voksne må ta noen avgjørelser..

Hvis moren presser sitt behov på barnet, kan jeg være enig med deg. Men hva vet du om denne moren presser sitt behov på barnet eller om det er barnets eget behov?? Det kan vel egentlig bare mor og barn vite. Så lenge det virkelig ER barnestyrt og begge er komfortable med det, ser jeg ikke problemet. Men jeg lurer også på om det virkelig er 100% barnestyrt... blir så nyskjerrig at jeg tror jeg må se programmet... :bag:

Min gutt på 2 år har tenner, kan tygge, kan prate og gå, og springe, men at jeg driver med overgrep har jeg ikke vært i nærheten av å tenke på altså... For meg føles det som den naturligste ting i verden, og så lenge man har den følelsen og barnet gir klart uttrykk for sitt behov, synes jeg at amming er ok, uansett om han er 2 eller 7...

Bærbar
16 Oct 2006, 11:49
Jeg husker storebror, når han var 4 og hadde fått en lillebror, ville plutselig amme en kveld. Jeg syntes det føltes helt feil, fordi han var så stor, men lot ham få lov til det ettersom det så tydelig var et behov for ham.

Han ammet i 10 sekunder og thats it - har aldri spurt igjen.

Jeg føler at han styrte dette selv da - han var nyskjerrig på at T fikk mat og ønsket å gjøre det han også, fordi han hadde det nærhets- og nyskejrrighetsbehovet.

Men greit for meg at han ikke ville gjøre det til en vane :)

Jeg fikk ikke med meg programmet i går - men 7 år synes jeg høres oppsiktsvekende ut - for MEG - og det med bakgrunn i mine opplevelser med storbror.

Men andre har helt andre opplevelser av amming og hvor naturlig det er i deres familie og har derfor egne personlige grenser.

Serendipity
16 Oct 2006, 13:08
Jeg fikk ikke med meg programmet i går

Går kommende søndag ;)

Bærbar
16 Oct 2006, 13:11
Aha :hosten: da får jeg det med meg lell da!

fru Potethode
16 Oct 2006, 13:20
Tror dette i stor grad har med personlige erfaringer å gjøre, jeg.

Etter en to-måneders pause i ammingen skulle jeg prøve igjen, sånn siste krampetrekning før produksjonsslutt. Men å legge til den store, beviste ungen på hele fire måneder, ja det var for drøyt! Jeg følte meg ekkel og kunstig, og var ikke spesielt knust når han avviste brystet.

På grunn av sykdom fikk det for meg at vi skulle begynne på igjen med morsmelk etter at han ble et år, jeg pumpet, masserte og styrte på, men snublet over en artikkel der det sto at gjenopptak forutsatte suging... Blæ... Nope... Selvsluttet, var det!

For å presisere: Selvfølgelig er det ikke sykt å amme en unge på fire måneder! Men for meg ble det ganske sykt å begynne på igjen med ungen som var så utrolig mye større enn den jeg sluttet å amme!

Millami
16 Oct 2006, 13:41
Jeg personlig ville absolutt ikke ammet en 7åring. Hva andre gjør og føler er riktig for dem får jo de gjøre som de vil om.

Sjalindia
16 Oct 2006, 14:05
Jeg personlig ville absolutt ikke ammet en 7åring. Hva andre gjør og føler er riktig for dem får jo de gjøre som de vil om.

Signerer dette jeg.

Solsikkemor
16 Oct 2006, 14:55
Etter å ha hørt om å amme så store barn, har dette modnet i tankenen mine en stund. Umiddelbart følte jeg at det var "feil", men jeg trengte å sortere tankene litt for å vite hvorfor jeg syntes det...

For meg handler dette også om ansvar. Hva er foreldrenes ansvar og hva er barnas ansvar? Kan man legge et så stort ansvar på et barn, at de selv skal vurdere tidspunktet for å slutte å die?

Det er kanskje greit for en 7-åring å die, for kosen, smaken, fordi man er vant til det, men det er trolig IKKE greit for en tenåring å tenke tilbake og huske og vite at man diet til man begynte på skolen! I en sårbar tid kan dette være veldig negativt, tror jeg.

Jeg er enig med et tidligere innlegg: jeg vil ikke at sønnen min skal huske at han ble ammet. Derfor ble gutten min avvennet da han passerte 2 år.

Ja, morsmelk er naturlig og sunt, men fra naturens side (tror jeg) det aldri var ment å amme til barnet var 7 år! Kanskje 3-4 år, men når man fikk nytt barn var det dette som skulle ammes. Nå lever vi ikke så i pakt med naturen lenger, men likevel.

Jeg husker jeg leste om en voksen som husket hun ble ammet til hun var 6-7 år. Da syns hun det var fint og visste ikke om annet, men i dag synes hun det var groteskt å tenke på.....

Jeg har ikke sett TV-programmet eller snakket med noen om hvorfor de ammer lenge, og synes i utgangspunktet at jeg ammet lenge. Men ansvaret for amming syns jeg bør ligge hos foreldrene/mora og ikke hos barnet.

Halvormamma
16 Oct 2006, 15:32
For meg kunne jeg ikke tenkt meg å amme en syv åring. Men hva andre velger har jeg ikke noe med. Men jeg må inndrømme at jeg ville syntes det var litt rart å se på en 7 åring amme.

Supra
16 Oct 2006, 16:42
Jeg må nok innrømme at jeg synes det er litt oppsiktsvekkende ja...

Jeg stiller meg mange spørsmål om hvorfor de gjør det? Og jeg personlig synes vel at man på et eller annet tidspunkt bør finne en alternativ måte for dette behovet for nærhet.

Jeg signerer denne!

Imse
16 Oct 2006, 19:41
/7år høres veldig lenge ut, selv for meg som egentlig ikke har noen øvre grense. Kan ikke se for meg at jeg ville vært komfortabel med å amme et så stort barn. Det er ganske stor forskjell på 4 år og 7 år mener jeg... Ser ikke noe galt i det, men jeg kunne ikke tenke meg å amme et barn så lenge! Men jeg tar absolutt ikke avstand fra det og synes det er ekkelt liksom... Bare ikke helt meg nei;)

FruYirdaki
16 Oct 2006, 22:05
Definitivt oppsiktsvekkende i den industrialiserte delen av verden...
Om jeg selv kunne ammet en 7 åring, så vet jeg ærlig talt ikke. For min egen del uten tanke på reaksjoner fra folk utenfra så hadde det vært helt greit tror jeg...(men det er veldig mange år til...så har egentlig ikke peiling)

Sashimi
16 Oct 2006, 22:10
Etter å ha hørt om å amme så store barn, har dette modnet i tankenen mine en stund. Umiddelbart følte jeg at det var "feil", men jeg trengte å sortere tankene litt for å vite hvorfor jeg syntes det...

For meg handler dette også om ansvar. Hva er foreldrenes ansvar og hva er barnas ansvar? Kan man legge et så stort ansvar på et barn, at de selv skal vurdere tidspunktet for å slutte å die?

Det er kanskje greit for en 7-åring å die, for kosen, smaken, fordi man er vant til det, men det er trolig IKKE greit for en tenåring å tenke tilbake og huske og vite at man diet til man begynte på skolen! I en sårbar tid kan dette være veldig negativt, tror jeg.

Jeg er enig med et tidligere innlegg: jeg vil ikke at sønnen min skal huske at han ble ammet. Derfor ble gutten min avvennet da han passerte 2 år.

Ja, morsmelk er naturlig og sunt, men fra naturens side (tror jeg) det aldri var ment å amme til barnet var 7 år! Kanskje 3-4 år, men når man fikk nytt barn var det dette som skulle ammes. Nå lever vi ikke så i pakt med naturen lenger, men likevel.

Jeg husker jeg leste om en voksen som husket hun ble ammet til hun var 6-7 år. Da syns hun det var fint og visste ikke om annet, men i dag synes hun det var groteskt å tenke på.....

Jeg har ikke sett TV-programmet eller snakket med noen om hvorfor de ammer lenge, og synes i utgangspunktet at jeg ammet lenge. Men ansvaret for amming syns jeg bør ligge hos foreldrene/mora og ikke hos barnet.

signerer dette kloke innlgget :blomsterfjes:

Bærbar
17 Oct 2006, 13:51

Jeg tror faktisk heller at det er omvendt - at det er samfunnet som tilsier at man ikke skal amme så lenge. Kun tanker om det da. Ingen fakta :)

Enhver familie har sine egne tanker og erfaringer med dette, og som tidligere sagt så har jeg aldri sammenhengende ammet så lenge, slik at det for meg føles unaturlig å tenke på å amme en 7 åring. Men for en som ammer kontinuerlig i mange år så føles det ikke som unaturlig.

Det sagt så vet jeg at de som ammer til de er 2-3-4-5-6-7 år ikke fullammer :) Det er muligens snakk om kos nå og da - og det er jo godt at foreldre kan ha et slik naturlig forhold sammen lenge.