PDA

Se full versjon : Gjennomsnittsalderen for avvenning fra brystet er FIRE år

Marigold
23 Apr 2007, 13:37
Det er nyttig informasjon. Dette er selvsagt på verdensbasis, ikke i Vesten. Så hvorfor har vi i Vesten satt 1 år som en slags magisk grense?
På nettstedet til Parentingweb foreslår de at grunnene blant annet kan være at:
2. vår kultur er altfor opptatt av å fremme uavhengighet
3. Vår kultur har en tendens til å sexualisere brystet og glemmer at det i utgansgpunktet er der nettopp for å gi mat til barna

Amming har mange fordeler utover det første året, og nettsiden anbefaler kvinner å amme så lenge mor og barn begge har glede av det. :raskamming:

Sofia
23 Apr 2007, 13:40
Det er utrolig rart at vi er så fjernt fra vår natur, ja!

(-:
23 Apr 2007, 13:40
Jeg har leitet etter tall på dette, og jeg trodde det var et sted mellom to og fire, men kanskje litt nærmere to enn fire...

Har du en link? Jeg har hørt at det skal stå litt på WHO sine sider bl.a., men jeg har ikke funnet det.

Marigold
23 Apr 2007, 13:44
Jeg fant den supre siden nå nettopp: www.parentingweb.com

Den lille snutten jeg oversatte litt fra finner du her:
www.parentingweb.com/lounge/ext_nursepage.htm

Jeg kommer garantert til å lese mer på sidene deres.

Pixie
23 Apr 2007, 13:52
En snittalder på fire år er høyt, men jeg tenker at det er fint at det ammes lenge i land som ikke har tilgang på friskt vann for eksempel. Jeg tror nok ikke det er realistisk å tro at vi får til en gjennomsnittsalder på fire år i Norge, men håper inderlig at amming ut over ett år snart blir vanlig praksis. Jeg kjenner at jeg allerede må argumentere for at jeg fortsatt ammer, det er jeg rimelig lei av alt.

He he... fikk en liten tanke om hva som kunne skjedd hvis du la dette innlegget på dinbaby.

Marigold
23 Apr 2007, 13:54
Jeg husker jammen ikke passordet mitt lenger, ellers kunne jeg gjort det. Hvsi jeg får ånden over meg skal jeg registrere meg på nytt. :barn:

sunelille
23 Apr 2007, 14:01
Hehehehe ja da hadde det nok blitt noen kommentarer. Si i fra om du gjør det, for da skal jeg gå inn å lese. Hvis ikke gidder jeg ikke bruke tid der ;)

(-:
23 Apr 2007, 14:06
Jeg tror forresten ikke at det er Vesten som har 1 år som magisk grense, men Norge. I resten av Vesten er nok grensen tidligere.

1 år samsvarer jo med fødselspermisjonen, sånn ca. Og jeg har hørt at grunnen til at Norge har vært så raus med fødselspermisjon, er at man har sett hvor viktig det er med amming, og at man på en måte ikke kan anbefale amming i veldig sterk grad hvis det sosiale systemet "motarbeider" at barn skal kunne ammes en stund. Når norske helsemyndigheter anbefaler å amme inn i 3. levehalvår, og ikke to år, som WHO, tror jeg det må ha litt sammenheng med at den norske staten ikke tar seg råd til å "sponse" amming lenger enn det.

Jeg tror også at amming har veldig høy "babyfaktor" i Norge. Og grensen for å være baby, går vel rundt 1-årsalderen. Det er vel litt forskjellig hva man syns bare tilhører babyperioden. For meg har smokk, flaske og "blondelue" (sånn hvit jentelue som ligger tett inntil hodet, med knyting, og med blondekant rundt ansiktet) høy babyfaktor, men jeg vet og forstår at mange syns 3-åringer med smokk og 2-åringer med flaske og "blondelue" er helt vanlig og ikke har noen babyfaktor i seg. Men i Vesten tror jeg amming har fått veldig høy babyfaktor. Og det er liksom litt flaut å holde babyfaktor for lenge. 6-åring med smokk, liksom...

Dessuten er vel amming bare sett i forhold til ernæringsbiten i Norge. Nylander prøver seg på litt om antistoffer og sånt, men jeg tror ikke det har slått helt gjennom. Og psykologene er kanskje ikke de mest informative i forhold til folk flest, sånn folkeopplysning og sånt? Men de sitter nok på mye informasjon om tilknytning (det er visst et viktig forskningsområde innen spebarnsforskning nå, har jeg hørt) som hadde kunnet fremmet amming.

Twig
23 Apr 2007, 15:47
Oj, jeg visste ikke at det var så høyt!

Vi får håpe Norge tusler etter etterhvert...

Perle
23 Apr 2007, 15:53
Jeg har lest flere hevde at gjennomsnittet er fire år, men har aldri sett påstanden underbygd. Jeg tror Nylander sier ca 2 år, stemmer ikke det? Når jeg har studert tallmateriale på hvor lenge det ammes i en del land, har jeg vanskelig for å tro at gjennomsnittet er så høyt som fire år. To år høres mer sannsynlig ut, men selv det høres egentlig høyt ut.

Uansett, jeg sitter ikke på fasiten på dette. Det bare forundrer meg veldig at gjennomsnittet kan være fire år. Når det gjelder hva vi er programmert for biologisk, så tror jeg at gjennomsnittlig alder for avvenning ligger på fire år, pluss minus.

-diab-
23 Apr 2007, 17:54
4 år var høy gjennomsnittsalder!! Tenk hvor mange som må amme kjempelenge for at det skal veie opp for alle de som bare ammer noen få måneder.

Jeg har hørt at barn som får bestemme selv sjelden slutter før de er to år, og sjelden dier lengre enn til de er 7 år.

Så kanskje dette er gjennomsnittet for de som får bestemme selv hvor lenge de vil ammes?!?

(-:
23 Apr 2007, 20:51
4 år var høy gjennomsnittsalder!! Tenk hvor mange som må amme kjempelenge for at det skal veie opp for alle de som bare ammer noen få måneder.
Jeg hørte en gang at 20% av verdens befolkning sitter på 80% av ressursene. Det betyr kanskje at vi er 20% i vesten? Da skal det ikke så veldig høy ammealder til for å dra opp snittet...

Petrina
23 Apr 2007, 21:25
Wow! Hadde ikke trodd den var så høy, imponerende høyt tall du forteller om :puppehopp: Jeg har flere venninner med barn og den som ammet barnet sitt lengst ammet barnet til hun var tre år. De fleste sluttet rundt 15-16 måneders alderen.

Marigold
23 Apr 2007, 22:16
The world wide average age of weaning is around four years old. In Western culture however, one year seems to be the magical moment in time that turns the natural act of providing comfort and nourishment of your child into a debatable issue. Why is it that most pediatricians, main stream parenting literature and our culture at large have decided that mothers should wean their babies by the age of one?

Parentingweb.com har sitt eget nettforum for mødre som ammer lenge. Nå skal jeg jammen melde meg inn og spørre om de virkelig mener at dette er gjennomsnittsalderen.

Pixie
23 Apr 2007, 22:18
The world wide average age of weaning is around four years old. In Western culture however, one year seems to be the magical moment in time that turns the natural act of providing comfort and nourishment of your child into a debatable issue. Why is it that most pediatricians, main stream parenting literature and our culture at large have decided that mothers should wean their babies by the age of one?

Parentingweb.com har sitt eget nettforum for mødre som ammer lenge. Nå skal jeg jammen melde meg inn og spørre om de virkelig mener at dette er gjennomsnittsalderen.
Gjør det! Gleder meg til å høre hva de sier.

Husnissemor
23 Apr 2007, 23:05
Det bor jo veldig få i vår del av verden, egentlig, så jeg synes ikke det høres så usannsynlig ut, jeg.

Både helsesøster og jeg ble forresten overrasket da attpåklatten og jeg var på helsestasjonen i dag. For da hun skjønte at jeg ammer fremdeles, ble hun overrasket og sa: "Oi, har du melk fremdeles?"

Og jeg ble overrasket fordi hun ble overrasket, og enda mer overrasket fordi hun sa: "Går det ikke utover matlysten, da? For mange barn får jernmangel hvis de får for mye morsmelk."

Attpåklatten er bare 15 måneder, så dette syntes jeg var veldig snodig. De anbefaler jo amming til minst ett år. Er gjennomsnittsalderen for ammeslutt i Sagene bydel mye lavere enn det?

Dermed kunne jeg ikke dy meg for å si at "Joda, han får masse melk, døgnet rundt." :barn:

Helsesøsteren vår er grei, hun, altså. Men jeg må jammen huske å spørre om gjennomsnittsalderen for ammeslutt neste gang jeg er der.

Marigold
23 Apr 2007, 23:12
jaja. Han spiser da leverpostei innimellom. Leo altså. :barn:

Perle
24 Apr 2007, 00:43
Jeg skal si litt mer om hvorfor jeg tviler på at fire år er gjennomsnittet. Dersom fire år er gjennomsnittet, betyr det at en god del kvinner ammer betydelig lengre enn fire år. Hvem er i så fall de?

Jeg har lyst til å trekke fram Bangladesh. Det er et av verdens fattigste land, og et av de stedene der ammingen har pågått mest uforandret i moderne tid. (Det har jeg i all fall lest på nettet.) En av årsakene til den lange ammevarigheten i Bangladesh er sannsynligvis fattigdom, morsmelken utgjør en viktig del av ernæringen til barna er flere år. Jeg vil dermed anta at gjennomsnittlig varighet av ammeperioden i Bangladesh ligger høyere enn i de fleste andre land. Litt avhengig av hvilke undersøkelser man ser på, så finner man noe varierende tall, men trenden er klar. Jeg lister opp resultatene fra flere studier:

En artikkel som heter Duration of breast-feeding in Bangladesh, fra 2003, http://medind.nic.in/iby/t04/i6/ibyt04i6p267.pdf (http://medind.nic.in/iby/t04/i6/ibyt04i6p267.pdf) hevder at gjennomsnittet og meridoanen på ammevarigheten er hhv 31,3 og 30 måneder.

En artikkel som heter Breast-feeding patterns in rural Bangladesh http://www.ajcn.org/cgi/content/abstract/33/1/144 følger barn født i 1974. Her hevdes også at medianen er 30 måneder. Over 75% ammer ved 2,5 år. Hovedårsaken til ammeslutt i første leveår var at barnet døde, i andre leveår ny graviditet. 18 % oppga for lite melk som årsak når det ikke var snakk om barnedød, av disse var 60 % gravide. Over halvparten av de som ammet da de ble gravide, ammet fortsatt 6 måneder ut i svangerskapet.

Nettsiden til Ted Greiner inneholder mye interesant om amming. http://www.geocities.com/HotSprings/Spa/3156/bangla2.htm Han skriver om situasjonen i Bangladesh, og hevder det samme, gjennomsnittet er ca 30 måneder og medianen hele 36 måneder. Jeg siterer litt fra det han sier:
The Bangladesh Fertility Survey in 1975/6 found a the mean duration more than 27 months (6). A Matlab study in 1985/6 (7) found a mean length of breastfeeding of 28.8 months in a project area. Another study in the control area found a median duration of breastfeeding of 30.5 months (8). The 1993 Multiple Indicator Cluster Survey report (9) estimated that about 94% of infants in rural areas were breast fed for longer than one year.

Table 1. Percent of young children still breastfeeding in various districts in northern Bangladesh: 25

Ted Greiner hevder at ammetradisjonene i Bangladesh uten tvil er av de sterkeste i verden, og at den ikke har vist tegn til nedgang de siste ti-årene. Allikvel er gjennomsnittlig varighet på ammeperioden på rundt 2,5 år. Hvor i all verden befinner de seg alle de som ammer i både 5 og 6 og 7 år? Noe som må til for at snittet på verdensbasis skal bli 4 år.

Som en digresjon kan jeg kanskje nevne at alle tradisjoner når det gjelder amming i Bangladesh ikke er like positive. Lengden på fullammingsperioden er ikke spesielt lang. Det er også en tradisjon for at de nyfødte ikke skal få colostrum. Det er vanlig å drøye den første ammingen noen timer/noen dager etter fødselen. Barna blir gjerne gitt sukkervann, utspedd honning sennepsfrøolje, osv i stedet.

Noe annet som er verdt å merke seg, er ammehyppigheten: Breastfeeding frequency was 15 times a day for children in the second year of life, but was maintained at the surprisingly high level of about 8-10 times a day for the small proportion who were still breast-fed in the fifth (about 9%) or sixth (about 2%) years of life.

Siden Kina utgjør en fjerdedel av jordens befolkning, vil deres ammetradisjoner påvirke verdensgjennomsnittet, vil jeg tro. Jeg har ikke funnet ut så mye om Kina, men enkelte studier fra Taiwan gir en midlere ammevarighet på alt fra 4 til 15 måneder. Kulturelt sett burde ikke Kina være noe annerledes. Det som skiller er eventuelt bl.a. økonomisk situasjon, vil jeg tro. Jeg har også lest at ammeratene i Kina har fallt drastisk de siste 40 årene, spesielt i urbane strøk. Jeg fant en artikkel om en studie fra landsbygda et sted i Kina. http://www.unescap.org/ESID/psis/population/journal/1990/v05n1a4.pdf Der hevdes det at gjennomsnittlig alder for avvenning var 22.8 måneder (første alvdel av 1980-tallet).

Dette fant jeg også om Kina: http://www.pubmedcentral.nih.gov/articlerender.fcgi?artid=1555591
The mean duration of 'any breastfeeding', in a cross-sectional survey in 2002, was 6.3 months in Guangdong province, 7.7 months in Beijing, 8.2 months in Zhejiang province, 9.8 months in Hubei province and 12.3 months in Shandong province [11 (http://www.pubmedcentral.nih.gov/articlerender.fcgi?artid=1555591#B11)]. The longest breastfeeding mean duration report from China is in Tibet where it was 14.2 months in 1999 [12 (http://www.pubmedcentral.nih.gov/articlerender.fcgi?artid=1555591#B12)]. The general pattern in China is that the less developed areas had a relatively longer breastfeeding duration.

Alt i alt tyder dette på at Kina ikke bidrar spesielt til å trekke gjennomsnittet for varigheten av ammeperioden opp. Ikke til 4 år i alle fall.

Perle
24 Apr 2007, 00:45
På WHO sine hjemmesider kan man gjøre diverse søk på amming, og selv bestemme hvilke kriterier man ønsker å søke etter. Jeg har søkt på Norge, Ghana og Bangladesh. Jeg søkte etter bl.a. hvor mange ammer etter et år og etter 2 år, og hvor lenge en gjennomsnittlig ammeperiode varer. Jeg fikk opp resultater fra 3-4 studier fra hvert land, i perioden 1991-2000. Jeg har bevisst valgt Ghana og Bangladesh, for jeg vet at de ammer mye og lenge der.

Norge:
Gjennomsnittlig varighet: 9 mndr (studie fra 1991, rel. få deltakere)
Prosentandel som ammer barn på 12-15 mndr: 14 (studie fra 1994)
Prosentandel som ammer barn på 12-15 mndr: 40 (studie fra 1999)
Prosentandel som ammer barn på 12 mndr: 36 (fra Spedkost 12 måneder, 2005)
Prosentandel som ammer barn på 24 mndr: 4 (fra Småbarnskost 2-åringer, 2005)

Ghana:
Studie fra 1991:
Gjennomsnittlig varighet: 22 mndr
Prosentandel som ammer barn på 12-15 mndr: 97
Prosentandel som ammer barn på 20-23 mndr: 57

Studie fra 1998:
Gjennomsnittlig varighet: 22 mndr
Prosentandel som ammer barn på 12-15 mndr: 97
Prosentandel som ammer barn på 20-23 mndr: 57

Studie fra 1995:
Gjennomsnittlig varighet: -
Prosentandel som ammer barn på 12-15 mndr: 94
Prosentandel som ammer barn på 20-23 mndr: 48

Studie fra 1993:
Gjennomsnittlig varighet: 22-23 mndr
Prosentandel som ammer barn på 12-15 mndr: 94
Prosentandel som ammer barn på 20-23 mndr: 53

Bangladesh:

Studie fra 1999-2000:
Gjennomsnittlig varighet: 25 mndr
Prosentandel som ammer barn på 12-15 mndr: 95
Prosentandel som ammer barn på 20-23 mndr: 87

Studie fra 1996-1997:
Gjennomsnittlig varighet: 25 mndr
Prosentandel som ammer barn på 12-15 mndr: 84
Prosentandel som ammer barn på 20-23 mndr: 85

Studie fra 1996:
Gjennomsnittlig varighet: -
Prosentandel som ammer barn på 12-15 mndr: 93
Prosentandel som ammer barn på 20-23 mndr: -

Studie fra 1993-1994:
Gjennomsnittlig varighet: 28 mndr
Prosentandel som ammer barn på 12-15 mndr: 96
Prosentandel som ammer barn på 20-23 mndr: 82

-diab-
24 Apr 2007, 01:19
Så utrolig mye interessant du har funnet, Perle. Det understøtter iallfall mitt syn på at jeg tror at 4 år er en altfor høy alder som gjennomsnitt ammeslutt.

Perle
24 Apr 2007, 09:42
Jeg søkte på India i WHO sin database. Det ammes mye i India, ser det ut til. Så mye som 98-100 % av barna har fått morsmelk. Varighet av ammeperioden uttrykt som median varierer noe fra distrikt til distrikt, stort sett mellom 22-36 måneder. Noen steder ligger det noen måneder lavere. Dette gjelder antakeligvis først og fremst på landsbygda. Dersom jeg forstår tallene riktig, er det en landsomfattende studie som gir en nasjonal median på 25 måneder, den er 26 måneder på landsbygda og 22 måneder i urbane strøk. Disse studiene er for det meste fra siste halvdel av 1990-tallet.

I enkelte urbane strøk med mange yrkesaktive mødre ser statistikken mye dårligere ut. I New Dehli viser noen studier gjennomsnitt eller median på 4 og 9 måneder. Flere studier viser at i Hyderabad er gjennomsnittlig varighet 4 måneder, 5-9 måneder og 13 måneder. Det siste tallet tror jeg kommer fra landsbygda rundt Hyderabad, og ikke selve byen. Alle disse studiene er noe eldre, fra siste halvdel av 1970-tallet. Et unntak er en studie fra New Delhi fra 1998, den viser en median på 4 måneder. Det kan tyde på at ammeratene ikke har økt siden 1970-tallet, men det vet jeg ingenting om.

Nå har jeg altså frambrakt tall som viser at gjennomsnittlig varighet av ammeperioden er såvidt over to år i India, mindre enn ett år i Kina ? (men antakelig med store regionale variasjoner?), og i land hvor ammetradisjonene har holdt seg nesten uforandret i moderne tid er gjannomsnittet på ca 2,5 år. Befolkningen i India og Kina utgjør tilsammen en betydelig del av verdens befolkning. Siden gjennomsnittlig varighet av ammeperioden ligger betydelig under 4 år i disse landene, må det bety at resten av verdens befolkning har en gjennomsnittlig varighet på minst 5-6 år. Er det sannsynlig?

For den som måtte lure: Jeg syns dette er veldig interessant, og ja, jeg er forsker. ;)

Marigold
24 Apr 2007, 12:00
Hm. Lurer på hvor Parentweb har fått de tallene fra? Det virker ikke sannsynlig nei. Jeg meldte meg inn på forumet deres i går, men det var bare et nyoppstartet AP-forum på engelsk. (Med mye færre smileys enn vi har)
Kanskje jeg sender dem en mail og spør hvis jeg finner mailadressen deres i kveld. Akkurat nå er jeg på jobb. (Hekta på forum, jeg? nei da:gal:)

ohelene
24 Apr 2007, 14:07
Fire MÅNADER er det nok ;)

(-:
24 Apr 2007, 14:16
Takk for tall og god fremstilling, Perle.

Jeg tviler òg litt på den fireårsgrensen (sjøl om jeg mener jeg har hørt det hevdet på AP-Norge òg). En grunn til at jeg tviler, er at det sies at både Bibelen og Koranen anbefaler amming i to år (uten at jeg aner hvor i bøkene det står - skulle gjerne ha visst det...). Bibelen og Koranen anbefaler veldig mye fornuftig, som at man skal være forsiktig med svinekjøtt (blir lettere infisert av et eller annet), at alkohol er skadelig, at pengespill kan føre en ut i ulykken, osv. Ok, dette ble mest Koranen, men Bibelen (i hvert fall GT) har òg en del sånn sunn fornuft som man i seinere tid har funnet ut er sunt/skadelig gjennom forskning, men som man i alle årtusenene før bare måtte ta Guds ord på at det var best for oss. Sånn sett var det greit at vi ikke ble sekularisert før vi fikk litt vesentlig forskning...

Husnissemor
24 Apr 2007, 14:16
Det høres ut som du har et poeng, ja, Perle! Kanskje dette 4-tallet kommer fra beregninger av hvor lenge mennesker BURDE amme, med hensyn til hvor lenge andre dyrearter ammer i forhold til når ungene blir kjønnsmodne osv. Jeg har i hvertfall sett lignende tall i slike beregninger før og også lest om fireårige ammeperioder som gjennomsnittet andre steder. Kanskje en eller annen har antatt at mesteparten av verdens befolkning ammer så lenge, fordi det antas å være naturlig?

Perle
24 Apr 2007, 14:35
Jeg tror nok at 4 år pluss/minus var gjennomsnittlig varighet i riktig "gamle dager", som i steinalderen. Jeg tror også at denne varigheten er hva vi er programmert for rent biologisk.

Jeg har altså sett det bli hevdes flere steder at gjennomsnittlig varighet er 4 år nå. Dette tror jeg må bero på en feil, eller ønsketenkning. Jeg vet det også er blitt hevdet på apn. Jeg tror at de som hevder dette, bare har lest det et sted uten å gå mer i dybden på det, og så er det nærmest blitt en myte. Og unnskyld meg, men det passer jo fint inn i vårt "budskap" å si at gjennomsnittlig ammevarighet er så lenge. Det gjør oss mindre sære, på en måte. Dermed er det ingen som ønsker å betvile påstanden. (Når jeg sier "oss" mener jeg naturligvis vi som praktiserer TiO.)

Jeg vil igjen si at jeg ikke sitter på fasiten på dette. Jeg har bare forundret meg over denne påstanden flere ganger, og tenkt litt på det. Og nå har jeg argumentert litt for hvorfor jeg er skeptisk.

Ville Vanilje
24 Apr 2007, 15:34
perle du er en perle!

alltid masse interessante synspunkt og oppdatert på nyeste forskning! Er det rart vi roper på deg når det er noe ammerelatert som må avklares?

:D herligeperle! :bukett:

fru Potethode
24 Apr 2007, 15:57
Og her hadde jeg masse, masse meninger å komme med... Og så leste jeg Perles innlegg... :raring: slik sitter jeg nå! :knegg:

Du er et fantastisk oppkomme av kunnskap! :hyller:

Marigold
24 Apr 2007, 23:20
Fikk litt pepper, men faktisk flere som likte det også. En skrev dette:
I følge denne artiklene (og flere andre funnet på nettet), er faktisk gjennomsnittsalderen 4,2 år, så HI har rett... :-) http://www.kathydettwyler.org/detwean.html
:barn: