PDA

Se full versjon : Når fikk dere tilbake mensen?

meloni
06 Jul 2007, 21:09
Jeg synes egentlig det er deilig å ikke ha mensen, men så er det dette med prevensjon, da... Vil ikke bruke minipille, har angst for alt som skal puttes inn (spiraler, altså) og synes kondomer er tristest i verden. Har funnet ut at en sånn ladycomp-sak må være fint for meg, men det er et poeng at jeg må få tilbake mensen først. 7 måneder siden fødsel, fullammet til 6 mnd, men nå er jeg tilbake i jobb så jeg ammer mindre. Men nattammer fortsatt, da. Hva tror dere og hva er deres erfaringer?

Sofia
06 Jul 2007, 21:16
Med Lille My fikk jeg en slags mens etter 12 mnd. Så kom den ikke igjen, og jeg sluttet å amme ved 16-17 mnd alder for å få eggløsning. Fikk en mens, og så var jeg gravid!

Nå er det drøye 6 mnd siden fødsel, og ikke et snev av mens enda.

Men dette er veldig, veldig individuelt. Det har vel å gjøre med at hvor mye hormoner kroppen produserer som følge av ammingen faktisk varierer.

ezi
06 Jul 2007, 21:22
z var 11 måneder.

Wanaagsan
06 Jul 2007, 21:25
6 uker her. Men poenget er vel ikke hvor lenge etter fødsel, men hvor ofte det ammes. For meg var det 6 timer ammepause om natten som fikk eggløsningen i gang igjen. Da minsten var ca 3-5 mndr, fikk vi så mange økedager og hyppig amming om natten at jeg mistet mensen igjen. (Hadde noen skumle uker før jeg tok en gravitest og ble overbevist om årsaken til mensforsvinningen (som jeg egentlig trodde på). Vel ville vi ha tre relativt tette barn, men ikke tre på 2 år og 4 mndr.

Filipine
06 Jul 2007, 21:28
Min kom etter ca 13 måneder. Da var det slutt på nattamming, som raskt førte til slutt på dagamming.

Sofia
06 Jul 2007, 21:30
Men poenget er vel ikke hvor lenge etter fødsel, men hvor ofte det ammes.
Det er det - men det er likevel individuelle forskjeller i hormonnivåene. Lille My sov ti timer i strekk noen måneder (2-4 mnd?) men jeg fikk likevel ingen mens.

Anjali
06 Jul 2007, 21:31
Ca. 13 mnd her. Ammet masse fortsatt, både natt og dag.

Rakk å få mensen to ganger før jeg ble gravid.. :)

Wanaagsan
06 Jul 2007, 21:43
Det er det - men det er likevel individuelle forskjeller i hormonnivåene. Lille My sov ti timer i strekk noen måneder (2-4 mnd?) men jeg fikk likevel ingen mens.
:nikker: Jeg tror vi er enige. Poenget mitt er at det avgjørende er hvor hyppig amming, men at det er dette som varierer så mye fra person til person - hvor lang ammepause man trenger. Noen trenger jo å slutte helt å amme, men om de gjør det når barnet er 2 mndr eller 2 år, så kommer nok mensen tilbake like fort etter ammeslutt. Jeg har ikke tenkt over at det var individuelle forskjeller i hormonnivåene, men tror fortsatt vi egentlig er helt enige...Eller kan det hormonnivået være veldig forskjellig fra gang til gang (samme person)?

Ullsokk
06 Jul 2007, 22:47
Fikk mensen etter fire mnd. Lille Ullsokk sover ofte i strekk på 7 timer om natta, (noen ganger helt rundt og) så jeg regner med at det var grunnen.

Sjefsullsokken fikk klar beskjed:
"Jeg er klar igjen!!!" :D

-diab-
06 Jul 2007, 23:12
Jeg tror jeg fikk igjen mensen sånn omtrent rundt 9 måneder etter fødsel med begge. Med storebror sluttet jeg å nattamme like før det, men vesla ammet jeg om natta, mange ganger, og likevel kom mensen tilbake.

Ma-i
06 Jul 2007, 23:30
HVA???

Jeg fikk mensen igår jeg.. heldig hva?
Første gang var det 9 uker . 2 og 3 gang var det 8 uker etter fødsel..
Og det ammes minst hver 4 time.. også om natten så...

Og dette må jeg si er blodig urettferdig bokstavlig talt, og hadde vanvittig vondt igår i både mage,rygg og bekken..
:(

Jeano
06 Jul 2007, 23:33
Løvetann var 1,5 da mensen kom tilbake

sanaa
07 Jul 2007, 00:02
MEd første rakk hun å bli 9 mnd før jeg fikk den. Andre 8 mnd (og han brukte smokk, så kunne sove til 6 om morgenen uten pupp).
Denne gang har jeg ennå ikke sett snurten til den og minsten har nå blitt 1 1/2 år, men jeg brukte cerazett i to mnd, så jeg regner med det har sin innvirkning på det også i tillegg til at han ammes hyppig både dag og natt.

Husnissemor
07 Jul 2007, 00:05
Sist gang fikk jeg tilbake mensen fem uker etter fødsel. Jeg var ikke ferdig med renselsen engang. Og hadde ikke hatt en eneste ammepause som varte over tre timer. :alien:

Maika
07 Jul 2007, 02:00
Ikke fått noe enda, hun er 1 år nå =) Jeg synes det er velfortjent, for jeg har spydd meg gjennom mang en dag tidligere i min karriere som fruktbar! :meditere:

Belladonna
07 Jul 2007, 23:37
Med førstemann tok det ca 11mnd, en mnd etter at ammingen tok slutt. Med andremann venter jeg fortsatt. Han er 14mnd og ammes hyppig.

Bæra
25 Aug 2007, 15:14
Etter ca 8 mnd, så tok det 2 mnd før den kom igjen, nå tror jeg den har stabilisert seg sånn nogenlunde.

Ningamor
25 Aug 2007, 15:26
Jeg fikk tilbake mensen i januar, når gutten vår var 16-17 mnd. Neste mensen kom i mai, og det var det jeg rakk før jeg ble gravid igjen :D
Hadde sett for meg å måtte kutte ned på ammingen for å bli gravid, men det gikk fint. Gutten vår sluttet å amme på natten av seg selv for en måneds tid siden. Ammer fortsatt kveld og morgen.
Det var ingen endring i ammemønsteret når mensen kom tilbake.

Almara
25 Aug 2007, 20:53
9 måneder og 14 måneder.

Puspersille
25 Aug 2007, 20:58
Etter ca. 11,5 måneder.

Petrina
25 Aug 2007, 22:29
Fikk mensen da J var 6 måneder. Akkurat på den tiden startet jeg med nattamming. Lille snuppa diet ikke mellom 22 og 6 fra hun var 3 uker til hun var 6 måneder.

Belladonna
21 Sep 2007, 10:46
Nå er minsten snart 17mnd og jeg har fremdeles ikke fått mensen ... Det er ganske deilig å slippe ja, gruer meg til den kommer *blæh*

Stratos
21 Sep 2007, 12:20
Har ikke fått den enda, jeg. Lillestratos er 14 mnd. Deilig :blomsterfjes:

Stjerneblomst
21 Sep 2007, 14:17
Etter tre måneder, og jeg har fullammet med maks 3-4 timers mellomrom hele tiden..

Det var en kjip overraskelse...

fru Potethode
21 Sep 2007, 14:20
Sluttet å pumpe ved ca fire måneder og 15 dager etter kom mensen. Så uteble eggløsningen, men jeg hadde fortsatt månedlige, merkelige blødninger. Etter ca 15 måneder kom første eggløsning og jeg ble gravid! :)

Nå satte jeg inn spiral etter ca fire måneder og da kunne legen se aktivitet i eggstokkene. Regnet med at eggløsningen var bare dager unna. Og da ammet jeg veldig mye, veldig ofte...

annama & bolla
21 Sep 2007, 14:24
Jeg fikk tilbake den etter 3 måneder, og da ammet jeg VELDIG ofte, både natt og dag.

Løvemamma
21 Sep 2007, 23:35
Første gang: Mensen tilbake etter 12 mnd (sluttet å amme rundt 15 mnd ca).
Andre gang: Mensen tilbake etter 14 mnd (ammer enda)

moo
22 Sep 2007, 08:22
Fullammet døgnet rundt i seks måneder, selvregulert amming videre natt og dag frem til 14 måneder. Ingen tegn til mens. Hadde et halvhjertet forsøk på å kutte ned på nattammingen da en ukes tid, og tre uker senere kom mensen - nesten på dagen to år etter forrige mens.

Maika
22 Sep 2007, 12:25
Fremdeles ikke. Jenta er 15 mnd, har slutta å die, og jeg går på minipillen.

mirimor
22 Sep 2007, 19:49
etter 6 mnd på dagen omtrent begge gangene. Ingen sammenheng med amming...fullamma fram til da begge gangene.