PDA

Se full versjon : Bekkenløsning/-låsning, hva bør jeg unngå?

Serendipity
20 Jul 2007, 20:10
Jeg har av og til noen mindre kjekke smerter i bekkenet (regner jeg med det er) som ligger ved halebenet og på venstre hofte. Jeg regner med det kan være en forløper til bekkenløsning/-låsning og jeg kjenner jeg får litt panikk av tanken på at jeg kan få det. Så nå har jeg fått ordnet meg med en kjekk jente som er så glad i hunden min som går tur med han når jeg trenger det. Og jeg prøver å unngå andre vridninger som gjør vondt. Det går greit å løfte Tipp for eksempel, så lenge jeg er bevisst når jeg gjør det, men får smerter når jeg har en ting i ene hånden bare. Eller handleposer med ujevn vekt. Og har hatt det ganske vondt i dag etter at jeg har vasket gulv og ryddet litt, selv om jeg har unngått under benk-høyde så godt jeg kan.

Dere som har litt erfaring med dette, er det noe dere vet jeg bør unngå? Vil det være dumt av meg å dra på en liten tur i ulent terreng sammen med gutta mine i morga? Klarer å ta det med ro og gå i mitt tempo og jeg regner med litt aktivitet må være bra?

Gi meg dine beste tips for å unngå å utvikle bekkenløsning :)

Taratroll
20 Jul 2007, 20:16
Vaske gulv eller støvsuge er noe av det verste jeg kan gjøre og har fått beskjed fra legen om å unngå det.

Ellers lar jeg bare kroppen min styre det. Men jeg har det vel egentlig bare på ene siden og det er ikke sånn at jeg har konstant vondt.

En annen ting som er hardt er å plukke opp leker fra gulvet. Men da pleier jeg bare å ta en stor kost og koste alt sammen i en haug. Så kan jeg sette meg ned og plukke opp ting i bokser.

September
20 Jul 2007, 20:40
Svømming er god trening når man har vondt i bekkenet. Det er jo moro og også noe du kan gjøre med Tipp:jupp:

Ellers har jeg lite tips egentlig. Jeg hadde ikke ordentlige bekkenløsningssmerter, men jeg kjente litt til bekkenet hele veien. Hos meg ble det ikke verre og verre, men det holdt seg på samme nivå heletiden. Det var ingen sterk smerte, men det stivnet liksom til. Tøy og bøy og løfting gjorde at jeg kjente det, så det unngikk jeg til en viss grad. Slike ting skal man jo uansett begrense som gravid. Pluss at jeg stivnet etter å ha sovet på natten (men sove må man jo, så det var umulig å unngå:fnis:).

Millami
20 Jul 2007, 20:45
Å gå i ulendt terreng er faktisk noe som hjelper veldig mange som har bekkenproblemer.
Ellers er det viktig med jevn belastning om du skal belaste noe. F.eks bære like tungt i begge hender om du handler, bære barn midt forran eller på ryggen(ikke hofta), ikke overbelaste(altså gi deg mens leken er god og du ikke har kjempevondt), men heller ikke bli sittende stille om mulig da det gir problemer med andre muskelgrupper som svekkes..

Serendipity
20 Jul 2007, 21:02
Flott - tusen takk for svar :bukett: Da drar vi i alle fall på tur i morga :jupp:

Tina
20 Jul 2007, 21:57
Ja, en tur hørtes bra ut!
Jeg har også erfart det du får beskrevet her - unngå ujevn belastning, husarbeid som støvsuging, jeg fikk vondt av å gå langt. Gå med korte skritt, og slapp av før det blir for vondt.
Igjen - råd som er lettere å gi enn å følge ;)

Magica
20 Jul 2007, 22:08
jeg hadde masse bekkenløsning,men tur med bikkjene i ulendt terreng var faktisk ganske bra.Det verste var å være på jobb,og feks utføre fotstell,eller løft av pasienter-samme hvor gode teknikker jeg brukte,så betalte jeg med masse smerter etterpå.Gå ut av senga og bilen med samlede ben-det var bra for meg.kiropraktor var også veldig bra,jeg gikk til ham de siste ukene,og tror det var pga ham jeg orket å levere siste eksamen.

Ma-i
20 Jul 2007, 22:10
Gå på tur i terreng er kjempefint, selv med mye vondt, bare man kjenner etter.

Faktisk har det å bære babyen min hjulpt meg mye denne gangen, og det går fabelaktig fint å bære i både langt sjal og MT på magen og på ryggen.

Jeg anbefaler deg og IKKE bære noe UNDER hofta. Så bruk ryggsekk neste gang du handler og få vekta over korsryggen .
SElv om du bære jevn vekt, så vil man *knekke' litt sammen i ryggen og d abelaster man feil og kan utløse låsing i både ledd og muskler.

Gå til legen og få henvisning til fysio, evnt en bekreftele på Bekkenløsning.
Da har du krav til å få hjelpemiddler fra kommunen.
Bekkenløsning er definert som handikap og utløser hjelpetiltak .

Få legen eller Fysio til å henvise til ERGOTERAPUTEN i kommunen, eller bestille rett fra hjelpemiddelsentralen.

Lang klype , til å plukke opp ting fra gulvet med.
*husmorstol* som har hjul, kan heves og senkes og justeres i sete og ryggen. kjekk å trille med innendørs med en liten på fanget , spesielt ettersom magen vokser.
Skl-laken i senga.
Langpute til å h amellom beina, fr alårene og helt utenfor tærne, den avlaster bekkenet.. også fin til å ha i ryggen i sofaen .

Ikke beveg deg sidelengs.
Helst ikke sitt med beina i kors.

Om du har et breidt belte så bruk det rundt hoftene, så retter du deg automatisk opp i ryggen og avlaster bekken og korsrygg, spesielt vikti etter som vekta kommer foran i magen :)

Gå med så rett rygg som mulig, og husk bekkenbunnsøvelser. også nederste magemuskler, desstørretopp og hjelper.
God bekkenmusklatur hjelper mot mye.
Husk at musklaturen nå blir slappere som følge av graviditeshormonene og du tåler mindre enn før.
Du har mykere ledd oh musklatur enn du tror.

Løft,dra og kast likt med begge armer og knebøy.

Bøy knærne ikke ryggen og bekkenet.
Hvil ofte. La barnet komme til deg.
Bær på mage eller rygg.
Sett deg ned på gulvet og rydd opp i en boks ellereske i steden for å bøye deg ned, evnt kost det sammen og sett deg på en stol og plukk det opp.

lykke til,
og
God tur! :)

Serendipity
20 Jul 2007, 22:26
Jeg tror ikke jeg allerede HAR bekkenløsning altså, men kjenner noen smerter der i enkelte tilfeller. Det verste jeg gjør, er å gå tur med hunden i bånd, for når han rykker i båndet, enn så lite det er, så har jeg faktisk litt problemer resten av dagen. Så jeg har noen til å gå tur med han og når jeg går selv går jeg steder jeg kan bruke fleksi-bandet. Da er det lettere å kontrollere.

Tipp bæres som oftest på ryggen når han vil bæres, og det går bra. Bøye seg er vondt, så mannen må rydde gulv og dermed går jeg IKKE til innkjøp av noe som kan plukke opp for meg, jeg har han ;) Skal ellers legge disse rådene deres på minnet og prøve å holde bekkenet mitt noenlunde friskt resten av svangerskapet :) Og gå i ulendt terreng (som vi elsker alle mann) nå som mannen har fri.

fru Potethode
20 Jul 2007, 22:46
Det verste jeg gjorde var å gå på asfalt med og uten vogn, moppe/støvsuge (vridning av overkroppen), vaske klær (plukke opp og vri meg mens fremoverbøyd), ligge på rygg med beina flatt, sitte stille lenge, trapper...

Ting som hjalp og gjorde bedre var å rusle rundt på mark og i skog, forsiktig tøy og bøy hver morgen og kveld...

Hører mange sier at de ikke kan bære pga bekkenløsning, for meg var ikke det noe problem (verre for Knerten).