PDA

Se full versjon : Forbaska småfluer

mirimor
03 Aug 2007, 22:56
Jeg er så sinnsykt plaga av blomsterfluer/bananfluer eller hva de nå kalles. Sånne små, litt sløve, brune ekle fluer. Våpenet mitt er Zalo og eddik, men etter tre uker, bor de her fortsatt og de erobrer stadig fler rom!:forbausa:

Hvordan bli kvitt dem? Jeg har laga en felle nå, et barnematglass med hull i lokket og Zalo og eddik i...de kryper nedi, men sikkert bare 1/50-del av dem. jeg er så lei av dem!:irriterte:

Sashimi
03 Aug 2007, 23:00
vi har samme problem!
JEg kan jo ikke ha frukt i huset lengre.... og kjøkkenet må være HELT strøknet og nyvasket til en hver tid for å holde bestanden nede.. Skjønner ikke hvorfor det plutselig er sånn...

Noor
03 Aug 2007, 23:01
De er skrekkelige. Men sånne feller funker superbra. Bare sett dem litt rundt omkring. Jeg hadde barnematglass med hull i lokket og vanlige glass, kjørte full krig. Blandingen var balsamicoeddik (i mangel på vin), sukker og zalo. Etter et par-tre dager var de vekk.:utspekulert:

Sashimi
03 Aug 2007, 23:02
hmm, må visst prøve sånn felle jeg også..

Noor
03 Aug 2007, 23:05
Ja, og så må alle husets planter på tørkekur. Fluene legger egg i fuktig jord sies det.

Ikke glem zaloen da, den gjør at de drukner.:knegg:

Sashimi
03 Aug 2007, 23:07
tørlekur... hmm, tåler de det da? jaja, jeg har veldig få planter, men 2 av dem er urter. KAnskje det er urtene som tiltrekker seg disse fluene...

Noor
03 Aug 2007, 23:08
tørlekur... hmm, tåler de det da? jaja, jeg har veldig få planter, men 2 av dem er urter. KAnskje det er urtene som tiltrekker seg disse fluene...
Men urtene kan kanskje være ute noen dager?

Sashimi
03 Aug 2007, 23:09
Men urtene kan kanskje være ute noen dager?

ja det var lurt! :flau: tusen takk for tips og råd! jeg er klar for å lage feller :gal:

mirimor
03 Aug 2007, 23:10
Vin er bedre enn eddik? Vi har en hel kartong... Og sukker, er det nødvendig?

Noor
03 Aug 2007, 23:11
Lykke til! :ond:

mirimor
03 Aug 2007, 23:22
Lykke til! :ond:

Skal lage feller straks!!

Noor
03 Aug 2007, 23:24
Vin er bedre enn eddik? Vi har en hel kartong... Og sukker, er det nødvendig?
He he, sukker er sikkert ikke nødvendig. Men blandingen funket som bare det. Men jeg hadde en tråd inne på tettinntil om dette for en stund siden, skal prøve å finne den. Der kom det mange gode råd.

Noor
03 Aug 2007, 23:25
Her er den: http://www.tettinntil.com/forumet/showthread.php?t=12240&highlight=fluer

mirimor
03 Aug 2007, 23:30
Takk, Pixie! jeg skal prøve dette: Rødvin, zalo og honning. og kokende vann i sluket for å kverke egg. Vil det bety at de døde/omtåka fluene ikke bør skylles ned i sluket, men heller i do?

Noor
03 Aug 2007, 23:38
Takk, Pixie! jeg skal prøve dette: Rødvin, zalo og honning. og kokende vann i sluket for å kverke egg. Vil det bety at de døde/omtåka fluene ikke bør skylles ned i sluket, men heller i do?
Aha! Det er der sukkeret kom inn i bildet, jeg hadde ikke honning.

Tror du ikke de er døde før de skylles ned i vasken da - de drukner jo nedi vinen. Drukner de ikke er de så drita fulla at de ikke har sjans til å legge egg på veien ned.:fnis:

Jeano
03 Aug 2007, 23:51
Bland litt salmiak i vannet du vanner blomstene med, da dør de og blomstene får næring.

Sashimi
03 Aug 2007, 23:52
dør ikke blomstene av salmiakk???

trinny
03 Aug 2007, 23:59
Jeg hadde glemt en flaske med soyasaus på kjøkkenbenken,den typen flaske med helletut i begge endene..dagen etter var flaska stappfull av døde småfluer!

Jeano
04 Aug 2007, 00:01
dør ikke blomstene av salmiakk???
Neida, de dør ikke, men du må bare ha bittelitt salmiak i vannet. Kan faktisk brukes som gjødsel også

Sashimi
04 Aug 2007, 00:04
Neida, de dør ikke, men du må bare ha bittelitt salmiak i vannet. Kan faktisk brukes som gjødsel også

ok! men jeg bør vel ikke gi salmiakk til ting jeg skal spise? urter ;)

gjest
04 Aug 2007, 00:09
Bare ikke gjør som en venninne av meg som glemte hva det egentlig var hun skulle gi blomstrene og valgte klorin-flaska.... Hun måtte kjøpe seg nye planter.

Sashimi
04 Aug 2007, 00:17
Bare ikke gjør som en venninne av meg som glemte hva det egentlig var hun skulle gi blomstrene og valgte klorin-flaska.... Hun måtte kjøpe seg nye planter.

hehe, jeg sprayet blomsetene mine med jiff da jeg var i værste ammetåke. De skiftet farge, også døde de... :flau:

Jeano
04 Aug 2007, 00:26
Apropo døde planter.
Sambo har alltid mugge med van stående. Når vannet skl skiftes ut så vanner han blomstene med resten.
En dag etter en fest så vannet han de også med den samme muggen, men det viste seg at det var ren sprit i den.

Så han måtte på blomsterhandel ja:)

Om du kan bruke salmiak til spisbare planter aner jeg ikke

Filipine
04 Aug 2007, 08:37
Men du, vær obs på at det tar en stund fra tiltakene settes inn til alle er borte. Eggene lever ganske lenge. Bare ikke gi opp; rens sluker, vask og hamle opp med potteplanter, så tror jeg nok du lykkes.

meloni
04 Aug 2007, 11:22
Jeg er så sinnsykt plaga av blomsterfluer/bananfluer eller hva de nå kalles. Sånne små, litt sløve, brune ekle fluer.

Godt å høre at det er flere enn meg som plages med dette. Jeg ser disse små fluene overalt og har seriøst begynt å lure på om de finnes eller om det bare er inne i hodet mitt...

Mange gode tips i denne tråden, jeg lurer på om jeg kanskje er så lat at jeg skal se om vinteren tar knekken på dem når den en gang kommer:blomsterfjes:

-diab-
04 Aug 2007, 19:51
Jeg bruker zalo og eplecidereddik, fanget 9 fluer i koppen i går. Setter bare fram en kopp med det når det har blitt noen fluer. Kan godt være at det stadig klekkes nye, men når en tar etterhvert er det ikke så stort problem.

kakskiv
04 Aug 2007, 19:56
Ja, og så må alle husets planter på tørkekur. Fluene legger egg i fuktig jord sies det.

Ikke glem zaloen da, den gjør at de drukner.:knegg:

Da er det kanskje like greit at jeg aldri husker å vanne plantene :knegg:

Sliter med det samme, plutselig er kjøkkenet FULLT av dem! Skjønneri kke hvor de kommer fra, jeg.. har jo ikke frukt eller noe mataktig stående fremme, hmf.. Har satt ut et glass eplemost (hadde ikke noe annet) og zalo, håper det hjelper...

kakskiv
04 Aug 2007, 19:58
Jeg hadde glemt en flaske med soyasaus på kjøkkenbenken,den typen flaske med helletut i begge endene..dagen etter var flaska stappfull av døde småfluer!

Hyyyyl!! Jeg har jo en sånn stående på benken!! Må sjekkes før den brukes ja.. grøss! :frykt:

Maika
04 Aug 2007, 20:06
Det er forskjell på babanfluer (gulgrønne-lever av frukt, matrester etc) og hærmygg(brunsort), som stort sett holder seg ved potteplantene.

Noor
04 Aug 2007, 21:47
Det er forskjell på babanfluer (gulgrønne-lever av frukt, matrester etc) og hærmygg(brunsort), som stort sett holder seg ved potteplantene.
Imponert over kunnskapene dine, Maika!

mirimor
04 Aug 2007, 22:30
Det er bananfluer jeg har, for jeg har ingen planter nesten.

Men oppdatering: Rødvin funker dårligere enn eddik. Og honning virka ikke. Kombinasjonen eddik og zalo bare er fortsatt best. Tror litt at kokende vann i sluk hjelper noe, men er fortsatt plaga av disse kreka!

Noor
04 Aug 2007, 22:43
Det er bananfluer jeg har, for jeg har ingen planter nesten.

Men oppdatering: Rødvin funker dårligere enn eddik. Og honning virka ikke. Kombinasjonen eddik og zalo bare er fortsatt best. Tror litt at kokende vann i sluk hjelper noe, men er fortsatt plaga av disse kreka!
Gi dem noen dager, jeg har en magefølelse på at du vinner dette!

mirimor
04 Aug 2007, 22:57
Gi dem noen dager, jeg har en magefølelse på at du vinner dette!

takk for at du backer meg sånn opp, Pixie! Du gir meg nytt pågangsmot :utspekulert:

Maika
04 Aug 2007, 23:55
Imponert over kunnskapene dine, Maika! Har ikke du også en pappa som du spør (og som kan alle svar) når noe invaderer huset ditt?;)

Noor
05 Aug 2007, 12:42
Har ikke du også en pappa som du spør (og som kan alle svar) når noe invaderer huset ditt?;)
Jo forsåvidt, bare at det går mest i alle mulige greier knyttet til kropp og sykdom. :fnis:

JifraNord
05 Aug 2007, 13:16
da har vi å satt igang kamp her i huset og.... :blomsterfjes:

Imp
05 Aug 2007, 14:13
Mitt tips er å sette alle potteplantene UT, nå er det en årstid hvor dette går veldig fint. Og jeg tror det er viktig å ha god drenering i pottene, ikke jord nederst, men lecakuler eller annen drenering. Og gå ut med matsøpla hver dag!

Cleopatra
05 Aug 2007, 14:14
La planten tørke litt ut.
Tror flua dør uten fuktig jord.

mirimor
05 Aug 2007, 19:05
åååååå, det går ikke, jo. Nå kryper de ikke oppi fellene mine lenger, heller. De har sikkert sladra til hverandre. Jeg blir gaaal!!!

gjest
05 Aug 2007, 19:18
Her kommer sikkert verdens dårligste råd... Jeg sluttet å kjøpe frukt... Og så lot jeg plantene tørke helt ut... og så unnlot jeg å ha boss stående på kjøkkenet (da primært all embalasje som hadde matrester i seg). Jeg er ikke så plaget med fluene lenger nå.

Husnissemor
05 Aug 2007, 19:35
Nå har jeg fått bekreftet (igjen) at dette forumet er stappfullt av damer som er stappfulle av kunnskaper om alt mellom himmel og jord. Jeg er kjempeimponert!

:supermod: <-- typisk ringblomstdame

Takhisis
05 Aug 2007, 19:35
Vi har rett og slett spraya hele kjøkkenet med innsektsspray.Det hjalp:) Etter å ha prøvd alt mulig annet...

marihøne
11 Aug 2007, 00:30
arghhhh, vi har også invasjon av disse grådige spiser-frukt-som-ligger-på-kjøkkenet- krypene... hæææslig!!!

jeg har kasta all frukt, plantene er på slanker'n og jeg har vaska søppelbøtter og lignende, og så er det bare å vente til de sakte men sikkert dør ut..for her får de ikke bo!!!

Noor
11 Aug 2007, 10:47
Nå har vi fått dem tilbake også, de kom med varmen. Feller er satt ut, nå er det bare å vente på at de drukner en etter en. :ond:

JifraNord
11 Aug 2007, 23:58
prøvde eddik et par dager, men fikk ikke fanget noen fluer..

kakskiv
12 Aug 2007, 00:04
prøvde eddik et par dager, men fikk ikke fanget noen fluer..

Er jo et engelsk ordtak som sier "you catch more flies with honey, than with vinegar". Vet at det slett ikke er et ordtak om fluer, men det kan jo være litt sannhet i det :fnis: Honning i vann, funker kanskje?

Her har det gått med en del i koppen med eplejuice jeg satte frem, men det holder ikke, de er overalt! :irritert:

JifraNord
12 Aug 2007, 00:16
ja det skal æ prøve :) søt e vel bedre enn sur eddik .

JifraNord
12 Aug 2007, 00:21
foresten tru om småfluer ikke liker krydderplanter for ser ikke noen småfluer på de iallefall..

Jeano
02 Nov 2008, 11:33
Arg, drar opp igjen denne, jeg er innvadert.
Hadde noen epler som lå for lenge inne i ett skap(trodde de var kastet)

Madisonhilyard
02 Nov 2008, 13:29
Jeg OG!
Alle blomstene vi fikk etter bryllupet har bragt med seg en skikkelig koloni.
Har forsøkt eddik+zalo-trikset, ikke veldig effektivt. Siden de er helt VILLE etter alkohol, har jeg nå forsøkt vin+zalo: 5 døde fluer på noen timer. Men ingen har druknet siden igår.

Så dere biologinerder: Er fluer intelligente nok til å skjønne at "her ligger fem døde artskamerater, jeg styrer unna"? Bør jeg skifte blandingen oftere, så de går på limpinnen?

Imp
02 Nov 2008, 14:37
Min erfaring er at man må bare ha tålmodighet, og være nøye med å gå ut med søpla -hver dag-, rense sluket på kjøkkenet for matrester og ikke la frukt ligge fremme. Dette med å ha tørre planter tror jeg er en myte, for her har jeg både tørre og våte planter, hele tiden, og selv om de var nedi der, er de borte nå. Min mening er at søpla er basen for slike fluer. Husk at de holder også til nedi sluk, der legger de også egg, så det kan være en idè å rense slukene omkring i huset.

Jeano
02 Nov 2008, 14:53
zalo,vann,eddik og sukker virker ikke her i huset.
vin har vi ikke.
Men jeg har kokt vann og helt i alle sluk, gjør jeg det en gang om dagen burde de bli borte til slutt sant?