PDA

Se full versjon : Hjelp meg en Prøysen-sangtekst

Serendipity
08 Aug 2007, 13:33
Jeg har alltid nynnet den jordbær-sangen til Tipp, og synger om og om igjen denne teksten:

"Opp på Lauvåsen veks det jordbær, fine jordbær, søte jordbær. Heile verda er bare jordbær, finn et strå og tre dem på. Et er for gammalt det skal få stå, et er for grønt og det går vi frå, men alle andre skal vi ta med heimatt og leve lykkelig med sukker på"

Finner den ikke noe sted og vil gjerne synge den rett og med alle vers i. Noen som vil hjelpe?

:blåblomst:

Serendipity
08 Aug 2007, 13:41
Jeg fant jeg fant likevel :D

VISE FOR GÆRNE JINTER
Text: Alf Prøysen / Melodi: Egil Monn-Iversen

Oppå lauvåsen veks det jorbær,
fine jorbær, raue jordbær.
Hele væla er bære jorbær
finn et strå og træ dom på...
Ett er for gammalt, den ska få stå.
Ett er for grønt, den går vi ifrå.
men æille andre ska vi ta med hematt
og leve lykkelig med sukker på.

Oppå lauvåsen veks det gutter,
fine gutter, lange gutter.
Hele væla er bære gutter
finn et strå og træ dom på.
En er for gammal, hæi ska få stå.
En er for ung, hæin går vi ifrå.

Oppå Lauvåsen veks det minner,
gode minner, gærne minner.
Hele væla er bære minner,
finn et strå og træ dom på.
Ett er for gammalt, det ska få stå.
Ett er for nytt, det går vi ifrå.

Ferskna
08 Aug 2007, 14:00
den er så fin...

Serendipity
08 Aug 2007, 16:04
Nynning og synging av den sangen har alltid roet ned Tipp :firehjerter:

Jeano
08 Aug 2007, 20:41
Nynning og synging av den sangen har alltid roet ned Tipp :firehjerter:

Rart, for denne sangen har jeg nynnet på når jeg har gitt han pupp om kvelden. Prøver jeg å synge andre så får jeg beskjed om å ti still.

Cinderella
08 Aug 2007, 20:54
Rart, for denne sangen har jeg nynnet på når jeg har gitt han pupp om kvelden. Prøver jeg å synge andre så får jeg beskjed om å ti still.:fnis:

Jeg har stadig vekk fått høre "Ikke syng, mamma", og det kan komme for hvilken som helst sang.....Det er muligens ikke bare sangen det er noe i veien med.....:blomsterfjes:

Serendipity
08 Aug 2007, 20:58
Rart, for denne sangen har jeg nynnet på når jeg har gitt han pupp om kvelden. Prøver jeg å synge andre så får jeg beskjed om å ti still.
Artig! Det er det samme her, "nei mamma, ikke den" om jeg nynner noe annet :) Men akkurat denne sangen får han til å roe seg, spesielt om han har slått seg eller er fortvilet over noe, f.eks. legebesøk. Jeg tror jeg har nynnet den siden jeg var gravid, den og Lille Måltrost.

Jeano
08 Aug 2007, 21:06
Cinderella mener du å hentyde at jeg har grusom sangstemme????:kort:

:hoppere:
I så fall har du nok heeelt rett. Bekkeblom var ikke stor før hun ba meg slutte å synge og fortalte meg at pappa var myyye flinkere. (enda han ikke kan en eneste barnesang):duh:

Jeg synger ikke teksten til Løvetann jeg bare nynner den,kommer jeg med teksten får jeg også beskjed om å ikke synge mer.

De er hvertfall ærlige disse ungene

Cinderella
08 Aug 2007, 22:08
:understol: :oops: :blomsterfjes: Nei, for all del, Vannlilje, du ble jo bare stoppet av feil sangvalg, for MIN del dreier det seg ikke kun om sangvalg :stortsmil:

September
08 Aug 2007, 22:17
Den sangen er bare så fin!:jupp:

Ferskna
08 Aug 2007, 22:28
Jeg sang jordbærsangen for Annabølla ikveld.. Det virket som hun likte den. Men yndlingssangen er en cowboyvise mamma pleide å synge for meg.
"alle mine venner har en cowboy helt, jeg har også en. han bor like nedi gata her og han er bare fire år. Einar, du er min aller beste venn, Einar, skal vi to leke litt igjen, Einar, når du tar på din cowboyhatt, blir hele gata vår betatt"