PDA

Se full versjon : Hvor mye strikketøy?

Jeano
26 Oct 2006, 11:49
Hvor mye strikker du, får du strikket til de små?
Jeg er inne i en strikkedille for tiden og vil gjerne ha noen fine tips.

Jeg elsker alpakka og angora garnet til nøstebarn.

Han har:
3 trøyer
1 ullgenser
2 ullbukser
2 ulldresser
2 ull luer
1 par ullvotter
1 par ullsokker (lange)
1 ullteppe(tynt)
Ellers har han litt arvede ullklær, men som ikke blir brukt

holder på med en ull hals

Jeg hater å strikke med 5 pinner, derfor blir det ikke flere ullsokker her.
(noen som har fin oppskrift på sokker strikket på langs?)

Noen som har noe strikkede klær som dere ikke klarer dere uten, jeg vil høre:)

2 berter:)
26 Oct 2006, 11:59
Oi, så mye du har strikket!! Kommer ikke på noe mer man kan trenge, jeg! Bortsett fra skjerf, men du strikker jo hals!:blomsterfjes:

gjest
26 Oct 2006, 12:03
Jeg holder på med en hel dress i tykk dobbel totrådet ull (ikke nøstebarn). Tenker å ha den under tynn regndress/vårdress/trolldressen, den blir tykkere enn trolldress-foret. Strikket en i vår, og ble rimelig fortvilet da den var for liten til vinteren. Synd det er så utrolig langt rundt.
Så strikker jeg sokker til avveksling.
Og så må jeg finne heklenåla så jeg kan få heklet kant om ulltrøya som har lagt på vent noen uker nå...
Så har jeg litt sy-dilla om dagen. Sitter og syr i stedet for å lese... huffa.

Det finnes en nøstebarnoppskrift på sokker på to pinner, skal rope ut om jeg finner noe mer.

Filipine
26 Oct 2006, 12:11
Våre har bare hjemmestrikkede luer, to halser hver, sokker og ullbukser. Når jeg tenker meg om har de bare hjemmestrikkede gensere også. Det ble kommentert i barnehagen at de så ut som to 50-tallsbarn.

De to første vintrene bodde de i hele strikkedresser, men i år har jeg ikke kommet så langt. De tar så lang tid, og når jeg er ferdig, må jeg begynne på den neste.

Dessuten er jeg veldig glad i de hjemmestrikkende bunadene deres, som heldigvis er så store at jeg tror den holder en stund til.

Frem til nå er det meste strikket før de ble født. Den siste delen av svangerskapet var jeg stor og tung og fikk kynnere om jeg gjorde for mye. Så det ble mange Morse-episoder og strikking. Nå har jeg mange drømmeprosjekter, men klarer ikke å få tid til det jeg vil.

Men du - jeg har masse barnesokk-oppskrifter som strikkes i pinne 3. Men på fire pinner, dog. Si fra om du er interessert.

Jeano
26 Oct 2006, 12:25
Jeg holder på med en hel dress i tykk dobbel totrådet ull (ikke nøstebarn). Tenker å ha den under tynn regndress/vårdress/trolldressen, den blir tykkere enn trolldress-foret. Strikket en i vår, og ble rimelig fortvilet da den var for liten til vinteren. Synd det er så utrolig langt rundt.
Så strikker jeg sokker til avveksling.
Og så må jeg finne heklenåla så jeg kan få heklet kant om ulltrøya som har lagt på vent noen uker nå...
Så har jeg litt sy-dilla om dagen. Sitter og syr i stedet for å lese... huffa.

Det finnes en nøstebarnoppskrift på sokker på to pinner, skal rope ut om jeg finner noe mer.

Den ene dressen til Løvetann er strikket av dobbel safran, den er tykk og god, den andre strikket jeg i dobbel garn som er noe tykkere. Så jeg har litt lyst på en dress i nøstebarn ull også, men jeg har jo igrunn nok med to

Jeano
26 Oct 2006, 12:26
Oi, så mye du har strikket!! Kommer ikke på noe mer man kan trenge, jeg! Bortsett fra skjerf, men du strikker jo hals!:blomsterfjes:

Har strikket et skjerf også, men jeg synes det klør litt med merinoullen fra nøstebarn, så jeg bruker det ikke på han.

Jeano
26 Oct 2006, 12:29
Knytingen, er du glad i strikke sokker??
Kanskje vi kan gjøre en byttehandel???
Jeg kan strikke lue og votter til deg, så kan du strikke to par sokker til meg:barn:
Eller om det er noe annet du har behov for

Løvemamma
26 Oct 2006, 12:32
Så flink og effektiv du er!

Nøstebarn har noen strømper som heter mosters babystrømper. De strikkes på to pinner mener jeg (har ikke prøvd dem selv).

Mine beste must innen strikking er ullundertrøyene som jeg strikker i silkeull (Nøstebarn) Løvegutten reagerer i huden på for mye ull, men silkeull hjelper på. Ellers er alle typer strikkbukser Det beste jeg vet om til mine barn.

Mamma Mø
26 Oct 2006, 13:00
Jeg har ikke hatt opptelling, men det har blitt ett par ullsett, noen ullsokker og hals (Nøstebarn har dårlig oppskrift her :( ), vognteppe, husker ikke mer i farten.

Jeg trodde du skulle spørre om hvor strikketøy som ikke var ferdigstilt. Puster derfor lettet ut...

Jeano
26 Oct 2006, 14:01
Jeg har ikke hatt opptelling, men det har blitt ett par ullsett, noen ullsokker og hals (Nøstebarn har dårlig oppskrift her :( ), vognteppe, husker ikke mer i farten.

Jeg trodde du skulle spørre om hvor strikketøy som ikke var ferdigstilt. Puster derfor lettet ut...
Ups, nøstebarn halsen jeg driver med, men har ikke tretråds garn, så jeg bruker alpakka.
Hvordan burde den strikkes?

Mamma Mø
26 Oct 2006, 14:05
Ups, nøstebarn halsen jeg driver med, men har ikke tretråds garn, så jeg bruker alpakka.
Hvordan burde den strikkes?
Tja, vet ikke helt. Men Nøstebarnhalsen vil ikke ligge pent. Den krøller seg under klærne og blir klumpete.

Tror jeg kommer bli å prøve enten ribbestrikket eller stjerneformet hals neste gang. Jeg kan se om jeg har oppskrift liggende hvis du vil.

Jeano
26 Oct 2006, 21:59
Tja, vet ikke helt. Men Nøstebarnhalsen vil ikke ligge pent. Den krøller seg under klærne og blir klumpete.

Tror jeg kommer bli å prøve enten ribbestrikket eller stjerneformet hals neste gang. Jeg kan se om jeg har oppskrift liggende hvis du vil.

oki. sånn å forstå, garnet er jo ganske tynt og vanskelig å få til å ligge i det hele. Har du fine oppskrifter på nett? Vet ikke om jeg orker å strikke en til:)

Våre har bare hjemmestrikkede luer, to halser hver, sokker og ullbukser. Når jeg tenker meg om har de bare hjemmestrikkede gensere også. Det ble kommentert i barnehagen at de så ut som to 50-tallsbarn.

Det høres jo koselig ut, har planer å bruke kun ull må minin også, jentene er såpass store at de vil bare ha fleece.

Stakk innom strikkebutikken i dag, og kjøpte inn garn til et par votter og et par tovede tøffler. Så da har jeg litt å syselsette meg med;)

Men jeg tar gjerne mot flere ideer

Mamma Mø
26 Oct 2006, 22:25
oki. sånn å forstå, garnet er jo ganske tynt og vanskelig å få til å ligge i det hele. Har du fine oppskrifter på nett? Vet ikke om jeg orker å strikke en til:)

Jeg kan sende deg en pm. ;) Begynner å lure på om jeg har strikket feil, tror jeg strikket det med dobbel tråd nemlig.

Er det bare strikkeideer til barn du vil ha?
Jeg har nettopp gjort ferdig et "branching out (http://knitty.com/ISSUEspring05/PATTbranchingout.html)" som skal bli til en julegave. Jeg brukte babyull, men jeg tror det blir veldig fint i alpaca også. Ikke bli skremt av engelsken, mønsteret er veldig enkelt når man strikker etter diagrammet. I tillegg var det rimelig raskt å strikke på tykke pinner. :strikke:

Jeano
26 Oct 2006, 22:28
Jeg kan sende deg en pm. ;) Begynner å lure på om jeg har strikket feil, tror jeg strikket det med dobbel tråd nemlig.

Er det bare strikkeideer til barn du vil ha?
Jeg har nettopp gjort ferdig et "branching out (http://knitty.com/ISSUEspring05/PATTbranchingout.html)" som skal bli til en julegave. Jeg brukte babyull, men jeg tror det blir veldig fint i alpaca også. Ikke bli skremt av engelsken, mønsteret er veldig enkelt når man strikker etter diagrammet. I tillegg var det rimelig raskt å strikke på tykke pinner. :strikke:

Stilig, men tror ikke jeg orker å starte på et sånnt prosjekt:)

Sofia
26 Oct 2006, 22:38
Mamma Mø - er det Nøstebarnhalsen i tretråders ull du tenker på? Jeg skal begynne på den snart... :( Kanskje jeg må strikke noe annet i stedet?

Mamma Mø
26 Oct 2006, 22:41
Mamma Mø - er det Nøstebarnhalsen i tretråders ull du tenker på? Jeg skal begynne på den snart... :( Kanskje jeg må strikke noe annet i stedet?
Ja, den som er avbildet sammen med en ullstrømpebukse. Men som sagt (skrevet :knegg: ) så kan det hende jeg gjorde feil når jeg strikket med dobbel tråd. Mener å huske at jeg gjorde det. Hvis du har du oppskriften, så kan du jo sjekke.

Sofia
26 Oct 2006, 22:42
Den skal være i tretråds. Så dobbel totråds ble kanskje ca 25 % for mye tråd ;) Da prøver jeg med tretråds, og skal selvfølgelig avlegge full rapport!

Mamma Mø
26 Oct 2006, 22:46
Den skal være i tretråds. Så dobbel totråds ble kanskje ca 25 % for mye tråd ;) Da prøver jeg med tretråds, og skal selvfølgelig avlegge full rapport!
Aha! Jeg hadde nok bare totråds, for det var rester etter Mor Signeteppet jeg brukte.

Sofia
26 Oct 2006, 23:10
Må bare si - jeg strikker ribbebukse i tretråds - det er veldig godt å strikke i. Har liksom aldri tenkt på det før, men det skal jeg bruke mye mer, altså! :nikker:

Mamma Mø
26 Oct 2006, 23:17
Må bare si - jeg strikker ribbebukse i tretråds - det er veldig godt å strikke i. Har liksom aldri tenkt på det før, men det skal jeg bruke mye mer, altså! :nikker:
Ikke si sånt. Jeg har seks hesper totråds liggende og innkjøpsstopp. :irritert:

Jeano
27 Oct 2006, 23:18
Jeg har strikket halsen i tynn alpakka tråd, men med større pinner, den ble utrolig myk og god(får den på meg selv også:)

Marigold
02 Nov 2006, 10:30
hvordan strikke ullsokker på langs.

Tenke, tenke, tenke...:rar:

Belladonna
02 Nov 2006, 11:17
Noen som har oppskrift på ribbebukser/ullbukser å dele? Jeg kan liksom bare rett og vrang jeg da, og sist jeg prøvde å strikke på 5 pinner så datt maskene bare av pinnene... (men det kan godt være fordi det var slakt da, for det skulle toves etterpå). Tror dere jeg kan klare å strikke en ullbukse?? Jeg kan å ta av masker, men ikke å øke.. Er det vanskelig?

Vannlilje: Hva med å strikke tøfler som skal toves, eller lue som skal toves? Eller stort lappeteppe i tovet ull? Pulsvarmere for å ha utenpå vottene? (sånne med hull til tommel for å holde vottene på plass, og strikk øverst). Leggvarmere i alpakka? ullbukse som går helt opp til under armene med seler?

Halvormamma
02 Nov 2006, 12:40
Teller det selv om jeg ikke har strikket eller?? Her i huset er vi så heldige å ha en svigermor og en bestemor som er glade i å strikke! Halvorgutt har masse strikketøy. Mitt yndlings plagg er lusekofta bestemoren min har strikket til meg for flere år siden, den er supergod!!
Jeg har veldig lyst til å lære å strikke, men skjønner jeg har endel å lære. Ser på alt dere skriver, så ser det helt greskt ut for meg (hva med ett nettkurs i strikking?? :fnis:)
Skal vi se om jeg husker det Halvorgutt har:

*Fana genser
*Fana nikkers
*Fana Lue
* Fana strømper
*4 ullbukser
*Mange par ullsokker
*En ulljakke
*En ullgenser
*Ett par ull votter
*En hals

Han fikk også to helt nyyydelig "hentesett" da han ble født, det er så dumt de vokser så fort i fra dem. Jeg har også fått noen små jakker fra da jeg var baby, i litt sånn retro, de er kule.

Marigold
02 Nov 2006, 12:47
og kanskje de vil lære bort litt? Jeg blir alltid glad hvis noen vil lære å strikke.

Og ellers: Jeg avskyr fem pinner og strikker heller fram og tilbake og syr sammen etterpå. Målet mitt er ikke at plaggene skal se perfekte ut. Mine pinner sklir også ut hvis de er for mange.

´trikken
02 Nov 2006, 12:58
Sånn gjør jeg det også, jeg HATER å strikke med fem pinner.

Belladonna: Jeg har ikke oppskrift å dele dessverre, men ville bare si at det ikke er vanskelig å øke. Du får til det, for jeg klarer det og jeg er ikke veldig erfaren når det gjelder strikking...

Jeano
02 Nov 2006, 15:15
Noen som har oppskrift på ribbebukser/ullbukser å dele? Jeg kan liksom bare rett og vrang jeg da, og sist jeg prøvde å strikke på 5 pinner så datt maskene bare av pinnene... (men det kan godt være fordi det var slakt da, for det skulle toves etterpå). Tror dere jeg kan klare å strikke en ullbukse?? Jeg kan å ta av masker, men ikke å øke.. Er det vanskelig?

Vannlilje: Hva med å strikke tøfler som skal toves, eller lue som skal toves? Eller stort lappeteppe i tovet ull? Pulsvarmere for å ha utenpå vottene? (sånne med hull til tommel for å holde vottene på plass, og strikk øverst). Leggvarmere i alpakka? ullbukse som går helt opp til under armene med seler?

Jeg strikker ullbukser på langpinne, så syr jeg de sammen da jeg er ferdig.
Tovede tøffler er strikket(strøyk på fotmerker under i dag) Pulsvarmere har jeg strikket til jentene, og vennene dems spør hvor de er kjøpt hen:) Den ene ullbuksen er sånn som går opp til under armene med seler:)

´trikken
06 Nov 2006, 09:01
Er det vanskelig å strikke tøfler??

Må man strikke de med fancy hæl? Eller går det an å bare strikke de helt enkelt i tykt garn og sy sammen, uten at man må være superdyktig for å få det til?

Jeano
06 Nov 2006, 09:53
Er det vanskelig å strikke tøfler??

Må man strikke de med fancy hæl? Eller går det an å bare strikke de helt enkelt i tykt garn og sy sammen, uten at man må være superdyktig for å få det til?

Jeg strikker blåfjelltøffelen, og den er helt grei. De ble litt for store, selvom jeg ikke strikket de så store som oppskriften

´trikken
07 Nov 2006, 09:59
Hvor får man tak i oppskrift til den?

Jeano
07 Nov 2006, 10:05
Hvor får man tak i oppskrift til den?

regner med at de selger den i alle strikkebutikker.

Ellers har jeg en oppskrift jeg kan sende deg på pm, den er litt annerledes

´trikken
07 Nov 2006, 10:09
Åh, kan du? :ber:

Det var snilt. Det takker jeg veldig gjerne ja til, og er det noe jeg kan gi i gjengjeld, tro? Jeg har ikke akkurat så mye strikkeoppskrifter at det gjør noe, jeg har akkurat gjenopptatt den hobbyen der.

Jeano
07 Nov 2006, 10:36
Åh, kan du? :ber:

Det var snilt. Det takker jeg veldig gjerne ja til, og er det noe jeg kan gi i gjengjeld, tro? Jeg har ikke akkurat så mye strikkeoppskrifter at det gjør noe, jeg har akkurat gjenopptatt den hobbyen der.

Jeg skal da ikke ha noe i gjengjeld. Det er bare fint at du kan strikke tøffler:)
Då er den sendt:)

´trikken
07 Nov 2006, 13:45
Takker igjen for oppskriften, men vær snill å si fra om det skulle være noe...

-diab-
14 Nov 2006, 19:39
Jeg pleier å strikke sånne tøfler som strikkes att og fram på to pinner, 8 ruter, som sys sammen og blir kjempegode!

Tror nok bare å strikke på 5 pinner er en øvingssak. Dersom dere er så flinke å strikke som det høres ut, så er det bare å øve, øve... Pleier å stramme den første masken på ny pinne litt ekstra, jeg, slik at det sitter godt.

Jeano
14 Nov 2006, 20:29
Jeg kan strikke med 5 pinner, men liker det ikke, så jeg sniker meg vekk fra det. Syr heller i sammen en ekstra søm.
de tøflene du snakker om har jeg sett, de er søte:)

Sofia
14 Nov 2006, 20:33
Atte...halsen fra Nøstebarn strikket i tretråds ble vellykket. Jeg er i gang med nr to, superfornøyd.
Så vet dere det!

Jeano
14 Nov 2006, 20:35
Atte...halsen fra Nøstebarn strikket i tretråds ble vellykket. Jeg er i gang med nr to, superfornøyd.
Så vet dere det!

Hvor tykkt er det garnet Sofia, er det like tykt som et vanlig babyullgarn eller er det tykkere?

Halsen jeg strikket ble grei den også, litt løs iom at jeg brukte tykke pinner og tynnt garn, men den blir brukt av en av oss til dagen:)

Sofia
14 Nov 2006, 21:24
Hvor tykkt er det garnet Sofia, er det like tykt som et vanlig babyullgarn eller er det tykkere?

Halsen jeg strikket ble grei den også, litt løs iom at jeg brukte tykke pinner og tynnt garn, men den blir brukt av en av oss til dagen:)

Tror det er omtrent som babyull, kanskje litt tykkere? Halsen strikkes på pinne 3,5.

Jeano
14 Nov 2006, 21:30
Tror det er omtrent som babyull, kanskje litt tykkere? Halsen strikkes på pinne 3,5.

Oki
Jeg brukte pinne 3,5 på tynn alpakka tråd, men den er god å varm:)

´trikken
16 Nov 2006, 11:33
Jeg har lyst til å strikke tynt ullundertøy. Altså... Vet ikke helt om jeg klarer å forklare hva jeg mener. Nå strikker jeg hel dress fra Nøstebarn i dobbel totråds merino. Den blir kjempefin, bare for å skryte av meg selv, og snart er den ferdig. Men, jeg har lyst til å strikke et sett som er tynnere og som jeg kan ha under den igjen. Noen som vet hvor jeg kan finne oppskrifter på noe som er bra? Så liksom ingen i Nøstebarn katalogen som jeg synes passet til dette, eller tar jeg feil?

Jeano
16 Nov 2006, 11:48
Jeg har lyst til å strikke tynt ullundertøy. Altså... Vet ikke helt om jeg klarer å forklare hva jeg mener. Nå strikker jeg hel dress fra Nøstebarn i dobbel totråds merino. Den blir kjempefin, bare for å skryte av meg selv, og snart er den ferdig. Men, jeg har lyst til å strikke et sett som er tynnere og som jeg kan ha under den igjen. Noen som vet hvor jeg kan finne oppskrifter på noe som er bra? Så liksom ingen i Nøstebarn katalogen som jeg synes passet til dette, eller tar jeg feil?

Hva med å strikke ulltrøyer(kan strikkes med lang arm) med enkelt garn.
Jeg har tre trøyer og de er supre.
Det er også oppskrift på underbukser, de kan man jo bare strikke lenger

´trikken
16 Nov 2006, 12:13
Takk :)

Skal undersøke det litt nærmere.

Serendipity
16 Nov 2006, 12:26
Jeg hater å strikke med 5 pinner, derfor blir det ikke flere ullsokker her.
(noen som har fin oppskrift på sokker strikket på langs?)

Mamma har strikket noen fra Nøstebarn som syes i hop tror jeg. De er lange og rekker opp til kneet. Skal se om jeg finner mønsteret :)

Jeano
16 Nov 2006, 12:32
Mamma har strikket noen fra Nøstebarn som syes i hop tror jeg. De er lange og rekker opp til kneet. Skal se om jeg finner mønsteret :)

Den har jeg:)
Du hintet om den for et års tid siden:)
Men det er så tynnt garn, at det nesten er hull på tåen allerede(de er ikke brukt mye)

Serendipity
16 Nov 2006, 14:20
Den har jeg:)
Du hintet om den for et års tid siden:)
Men det er så tynnt garn, at det nesten er hull på tåen allerede(de er ikke brukt mye)
Ok :)