PDA

Se full versjon : Storebror har nok fått vannkopper

-diab-
31 Aug 2007, 21:29
Vi tror storebror har fått vannkopper. I morges hadde han en prikk på ryggen, men jeg trodde det var bare en prikk av noe slag. Han er i storform, og var i barnehagen. Men da han kom hjem hadde han mange prikker, og nå i kveld tror jeg han hadde enda flere. Han har tre i ansiktet, så det var litt rart at de ikke sa noe i barnehagen - de må jo ha sett mange vannkopper skulle en tro?!? Storebror er i god form og klør ikke i det hele tatt. Han er jo straks 5,5 år, så jeg forklarte at han ikke måtte klø, og han sa selv at det skulle han ikke, for da klødde det bare mer. :D

Men jeg lurer på hvordan dette er. Er han veldig smittsom nå? Eller er det over med smittetida når utslettet har kommet? Eller hvordan er det?

Om 8 dager skal mannen og jeg reise til Geneve alene i 5 dager, og mormor skal komme hit og passe barna disse dagene. Men nå er vi plutselig litt bekymret for at vesla skal få vannkopper akkurat når vi skal reise/er borte. Det ville jo være en svær ekstrabelastning for ei allerede spent mormor. Dersom vesla også blir syk, når er det mest sannsynlig at hun blir det?

Garfield
31 Aug 2007, 22:06
Her er en link om alt du trenger å vite om vannkopper http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=320913

Først tenkte jeg at dere var "heldige". Jeg har hatt vannkopper som voksen, og det var IKKE kjekt. Som barn blir jo som regel sykdomsforløpet litt mildere. Men etterpå leste jeg at dere skal ut på tur, og da stiller jo situasjonen seg litt anderledes.

Almara
31 Aug 2007, 23:23
Jeg tror at inkubasjontiden er ca 14 dager. Det smitter så lenge det er væske i vannkoppene. Her fikk storesøster det først, og så lillebror 14 dager etterpå. Han var bare 8 måneder og forkjølet i tillegg, så jeg vet om vannkoppeme i seg selv var så ille. God bedring!

-diab-
01 Sep 2007, 22:08
Nå har jeg snakket med mor, og hun var faktisk ikke bekymret i det hele tatt for at vesla skulle bli syk mens hun passet dem. Vi synes jo ikke det er helt supert å reise bort fra et barn som muligens blir syk, men slikt kan en jo aldri vite uansett. Så sånn det ser ut nå, så reiser vi om ei uke, og krysser fingrene for at vesla får det lett om hun får det!

Eple
01 Sep 2007, 22:12
:stryke: God bedring!

Godt de får det når de er små- jeg fikk det som voksen... Fikk spesielt mye innvendig:gal:

Vims
01 Sep 2007, 23:19
Legger til her at faktisk så er vannkopper veldig smittsomt rett før de bryter ut også, det gjør det jo VELDIG lett å vite om man er smittsom da.... not!

Ønsker den syke god bedring. Hvis ille kløe kommer til, husk hvitvask, dusjing, evt kan vanlige reseptfrie allergimedisiner gi lindring.
Jenta her var helt ille angrepet, vi fikk reseptallergi medisin til henne, det hjalp godt. Hun var desperat av kløe, stakkars og hadde masse vannkopper.
Ellers så fikk begge mine feber og var syke, rett og slett. Husker de var lenge bleke og medtatte etterpå, lite matlyst og fort slitne.

Håper dere kommer lettere fra det. Har alle de voksne hatt det? Inkludert besteforedre?

fru Potethode
01 Sep 2007, 23:22
Ingen av guttene her sleit spesielt mye. Litt urolige om natta begge to og et snev av brakkesyke, men ellers helt fint. Begge to hadde en (den første) som ble stygg og skikkelig væskende, men eller så det ikke ut til å klø eller irritere noe videre.

Men med oss stemte ikke inkubasjonstida.

Junior fikk sin første prikk tre uker og to dager etter at siste syke unge var tilbake i barnehagen. Og Nypoteten fikk sin første på dagen tre uker etter at Junior sine kun var røde prikker igjen. Det vil altså si at det var nesten fire ukers inkubasjonstid. Selv om lege og helsesøster sier at dette ikke stemmer, så gjorde det jo det alikevel! ;)

-diab-
02 Sep 2007, 00:26
Leste på den linken Garfield la ut at inkubasjonstida kunne være fra 10-20 dager. Men jeg har stor tro på at den kan være både kortere og lengre hos noen. Kjenner jeg blir så irritert på helsepersonell som er så bombesikre på disse talla sine - de gir ingen rom for variasjoner oss mennesker mellom.

Storebror er i super form. Han har hatt usedvanlig god apetitt i dag, og lekt hele dagen. Fortsetter det slik, så er vi heldige.