PDA

Se full versjon : Har VONDT!

Chance
16 Sep 2007, 21:49
Huff.. Jeg sitter her med smerter med stor S. Kjennes nesten ut som jeg har et gallesteinsanfall, men kjære vene, jeg fjerna no galleblæra i januar!
Skikkelig vondt altså. Sitter krokbøyd.. Har tatt to paracet, hjelper ikke det blir det vel legevakta.. I all verden kan dette være!!!

fjummsi
16 Sep 2007, 21:53
Aaaau! Blindtarmen?

mirimor
16 Sep 2007, 21:55
Næmmen, huff, Chance. Håper du finner ut av det. God bedring!

2 berter:)
16 Sep 2007, 21:55
Uff, tenkte også på blindtarmen!:klem:

trinny
16 Sep 2007, 21:59
Blindtarmvondt og galleblærevondt er jo vondt på veldig forskjellig sted da..
Hvor nøyaktig er det du har vondt?
Jeg er blitt veldig nervøs for slike vondter etter at jeg ble alvorlig syk fordi jeg ikke gikk til lege.

Chance
16 Sep 2007, 22:03
Blindtarmvondt og galleblærevondt er jo vondt på veldig forskjellig sted da..
Hvor nøyaktig er det du har vondt?
Jeg er blitt veldig nervøs for slike vondter etter at jeg ble alvorlig syk fordi jeg ikke gikk til lege.

Jeg har hatt masse gallesteinsanfall, så kjenner smerten sitter i samme område.. Nå har jeg masa gubben hjem, for det ser ikke ut til å avta.. Blindtarm kan det vel ikke være.. Sitter for høyt opp.. pust, pes..
Kanskje jeg "bare" føder, som en av de som føder i do liksom, og med spiral. :fnis:
Ævve, ævve...

trinny
16 Sep 2007, 22:15
Uff ja,har man først hatt gallesteinsanfall glemmer man ikke smerten så lett.Virkelig det vondeste jeg har opplevd!
(Blindtarmen og galleblæren er ikke på samme side heller.)
Men jeg tenkte faktisk i retning nyresteinsanfall..har du hatt det noen gang?
Jeg har hatt begge deler,og synes det var en del likheter bortsett fra at gallen var vondere.
Smertene kjennes i ca.samme område,vondt å trekke pusten,hjelper å gå krokbøyd.Voltaren og paracet hjelper også på det.

Chance
16 Sep 2007, 22:19
Uff ja,har man først hatt gallesteinsanfall glemmer man ikke smerten så lett.Virkelig det vondeste jeg har opplevd!
Men jeg tenkte faktisk i retning nyresteinsanfall..har du hatt det noen gang?
Jeg har hatt begge deler,og synes det var en del likheter bortsett fra at gallen var vondere.
Smertene kjennes i ca.samme område,vondt å trekke pusten,hjelper å gå krokbøyd.Voltaren og paracet hjelper også på det.

Nyresteinsanfall hørtes veldig likt ut som gallestein, ja..
Det har heldigvis avtatt noe nå, er vel paraceten som hjelper litt.. Kjenner det enda da, men jeg får hvertfall puste ordentlig.. Ser det ann. fortsetter det utover natta, blir det legevakt. Typisk, jeg skal jo på jobb i morra, etter å ha vært sykemeldt i sju uker etter at mamma blei syk..
Håper det går over..

fjummsi
16 Sep 2007, 22:21
Blindtarm-smerter begynner gjerne på midten langt opp i magen av en eller annen grunn. Så vander det nedover til nederst i magen på høyre side. Ganske typisk er man slipp-øm, det vil si at det gjør grisevondt om man klemmer inn og bråslipper - det er slippen som er vond.

trinny
16 Sep 2007, 22:21
Har forresten også hørt om skjeldne tilfeller av gallesteinsanfall etter fjerning av blæren,hvor ikke alle steinene har fulgt med..uten at jeg skjønner helt hvordan det går an..særlig ikke hvis det er så mange mnd.siden du fjernet den.
Da burde liksom steinen satt seg fast et sted,f.eks.irritere panchreas og det merkes! *tenker høyt,babler fælt*

fjummsi
16 Sep 2007, 22:27

Eh - jo... De ligger begge på høyre side av magen, men blindtarmen vesentlig lenger ned ;)

fjummsi
16 Sep 2007, 22:33
Har forresten også hørt om skjeldne tilfeller av gallesteinsanfall etter fjerning av blæren,hvor ikke alle steinene har fulgt med..uten at jeg skjønner helt hvordan det går an..særlig ikke hvis det er så mange mnd.siden du fjernet den.
Da burde liksom steinen satt seg fast et sted,f.eks.irritere panchreas og det merkes! *tenker høyt,babler fælt*
Har også hørt om det. Det kommer av at det kan dannes steiner også i gallegangene - som jo er intakte. Smerten ved gallestensanfall kommer av at utførselen blir blokkert og fører til stase av galle - og det er jo samme mekanisme dersom gallegangene blir blokkert.

trinny
16 Sep 2007, 22:33
Eh - jo... De ligger begge på høyre side av magen, men blindtarmen vesentlig lenger ned ;)

Selvfølgelig! Jeg blander med bukspyttkjertelen.

Ningamor
16 Sep 2007, 22:38
Huff da, hørtes ikke godt ut. Hvordan går det med deg nå?

Chance
16 Sep 2007, 22:46
Jeg er trykk-øm i galleområde, men det værste er over. Håper bare ikke det kommer igjen.. har gallesteinsanfallene ganske så friskt i minne..

Cleopatra
16 Sep 2007, 22:52
:klem:
Vet ikke hva det kan være. Ring legen!

Jeano
16 Sep 2007, 22:55
Vil bare gi deg en klem jeg så håpe på at dette går over nå.
Du har liksom hvert gjennom nok nå synes jeg:stryke:

Bærbar
17 Sep 2007, 10:32
Gallegangene, vennen! Du kan fremdeles produserer steiner der fikk jeg beskjed om - så derfor skulle jeg holde meg unna alt godt resten av livet. Dette har jeg ignorert, men jeg har heldigvis ikke fått anfall igjen...

Så det er godt mulig du har fått produsert steiner som sitter fast igjen - det er jo det som gjør vondt.

Bærbar
17 Sep 2007, 10:33
Har også hørt om det. Det kommer av at det kan dannes steiner også i gallegangene - som jo er intakte. Smerten ved gallestensanfall kommer av at utførselen blir blokkert og fører til stase av galle - og det er jo samme mekanisme dersom gallegangene blir blokkert.

Jepp - der hadde du jo svart før jeg jo - lønner seg å lese alt ser jeg :knegg:

Chance
17 Sep 2007, 15:31
jeg har gått med smerter av og på i hele dag.
Damn.. Som om jeg ikke har nok å tenke på liksom!

Bærbar
17 Sep 2007, 15:34
jeg har gått med smerter av og på i hele dag.
Damn.. Som om jeg ikke har nok å tenke på liksom!

Prøv å ikke spise noe med fett i det hele tatt i dag og i morgen og se om det går over - så tester du med å spise en sjokolade på onsdag. Sjokoladen gjør at gallesyra flyter (visstnok) så om det er tett der da så blir det smerter.

Jeg hadde kun vondt når jeg spiste noe med fett i...

Maika
17 Sep 2007, 18:41
Kjære deg, håper det går bedre med deg!

Ma-i
17 Sep 2007, 19:24
Uff.. mange klemmer og ønsker om kjapp bedring uten avuer..
Man blir så sliten av det, og når man har vært uten en stund så er det bare tanken på mere AUAU som gjør en stressa også ;)

KLEMMER

´trikken
17 Sep 2007, 21:28
:klem:

Kjente jeg fikk litt angst nå, for de har visst funnet en liten stein i galleblæra mi, men jeg merker ikke noe til den - ENNÅ.

Sjalindia
17 Sep 2007, 21:40
:klemse: Håper du har det edre i dag.

trinny
18 Sep 2007, 00:08
Hvordan går det?