PDA

Se full versjon : Å binde fast barna i senga.....!!!

Tærteluska
19 Sep 2007, 12:01
Kjære vene!
Sitter inne å leser på Dib sine sider 0-1 år...
Der en mamma lurer på om hu skal kjøpe sånn pose til å ha ungen i, for så å binde posen fast i senga.... Og av svarene så har 9 av 10 samme løsning....??? HA-LO? Kan noe fortelle meg når det ble vanlig å binde fast ungene sine så de ikke får snudd på seg?

annama & bolla
19 Sep 2007, 12:12
Uff, heldigvis kjenner jeg ingen som gjør det! Er det vanlig? Ja, kanskje...i en viss alder, da de begynner å reise seg opp og ikke få roen i senga om kvelden, tror jeg. Men synes også det virker ganske grotesk!

Tigerpus
19 Sep 2007, 12:19
Var kjempevanlig før... Kalles såvidt jeg vet en "baby-safe", men jeg trodde de hadde slutta å selge de, fordi de var regna som usikre? Altså at ungen kunne vikle seg inn i de.

Mamma prakka på meg en sånn en til eldsta, da vi klagde over at hu var vanskelig å få til å legge, sove osv. Vi brukte den ikke, altså. Den var hjemmesydd og sydd slik at barnet skulle ligge på magen, hadde vel vært i bruk på meg og søsknene, tipper jeg(og det ble da folk av oss også, HAHAHA!!!:ape:).

Nei, jeg er absolutt ikke noe for disse, men tror kanskje ikke de er så forferdelige som de høres ut til likevel. Hvis det er noe man har vært vant med fra nyfødt, er jo ikke til å bruke på eldre unger. Det fins jo foreldre som er livredde for at babyene skal snu seg på magen, som surrer tepper tett rundt babyene og bygger opp med dyne på alle kanter. Det tror jeg er verre, for da får man lett en kokt baby, som jo er mye verre i forhold til krybbedødsfare.

Selv hadde jeg ei som reiste seg opp i søvne og så våkna av det(hu stod før hu var seks mnd). Da kunne jeg i svake stunder drømme om at hu hadde vært vant fra begynnelsen til å ligge i noe som holdt henne fast. Men det ble jo med tanken, da...

Men jeg fikk virkelig høre noe ille her for ei stund siden. Bekjent av meg som fortalte at hu hadde brukt en slik på større unger. En kveld guttene hennes hadde vært helt rabiate, stått opp hele tida, hadde hu reipa de fast i en slik. Vet ikke hvor store de var, men for store, i alle fall. Til det blir jeg helt matt, syns det er mishandling...

moo
19 Sep 2007, 12:19
Det er nok dessverre ganske så utbredt her til lands, tror jeg. Når det er sagt, kjenner jeg personlig ingen som har brukt sånne seler.

Vi brukte forresten en slags nattpose uten seler - som en sovepose som barnet tar på seg som et klesplagg over skuldrene. Ideell for de som delvis sover i egen seng og delvis samsover (eller delvis sover på fanget i stuen!) - babyen får med seg "dynen" uansett hvor den ligger hen.

:)

Kaskis
19 Sep 2007, 13:26
Jeg vet om noen som har kjøpt den. Kunne aldri gjort det selv.

Luan
19 Sep 2007, 14:31
Naboen vår har faktisk sånn. Jeg fikk litt sjokk da jeg hørte det, siden jeg trodde det var helt utgått..Har hørt forledregenerasjonen snakke om det og generasjonen før det... Jeg får litt tvangstrøye-assosiasjoner når jeg hører om det..

Eple
19 Sep 2007, 14:45
Jeg kjenner noen som brukte det- sønnen sto plutselig i stuen med madraassen på ryggen:fnis:

annama & bolla
19 Sep 2007, 14:50
Jeg kjenner noen som brukte det- sønnen sto plutselig i stuen med madraassen på ryggen:fnis:

Hehe...ler så jeg griner her :klappert:

Ville Vanilje
19 Sep 2007, 14:53
hahah, ser det for meg. mine kunne kanskje ha kommet med hele madrassen og alt :D hehe. Vi brukte en sånn pose en stund, men uten reimene under. Det hjalp veldig, for det ble vanskelig/umulig å reise seg og gå på kjøkkenet mens jeg sov, feks. (samsov) og så kadtet de den ikke av seg. (holdt varmen)

jeg har elinbh sin og zoe sin enda, uff må lever de snart, jeg er helt håpløs!

trinny
19 Sep 2007, 14:55
Så en sånn dikusjon på mammanett også,en som vurderte babysafe,vognseler eller lokk på sprinkelsenga!!

MieMy
19 Sep 2007, 15:03
Så en sånn dikusjon på mammanett også,en som vurderte babysafe,vognseler eller lokk på sprinkelsenga!!

Lokk?Er folk helt tullerusk?
Mannen min ble bundt fast slik når han var liten og han husker det...traumatisk. Vil aldri skje her i huset.

Tærteluska
19 Sep 2007, 15:25

Med lokk?? Å kjære vene! Det er jo enda værre, er jo som å sette unger i bur!!!!!!!

En ting er de posene... Mange barn sover jo faktisk godt i disse som de ikke får sparket av seg. Men de som stopper fast posene!?! Tenk om det begynner brenne??!!!!

fiona
19 Sep 2007, 15:29
vi brukte det i en uke, fikk beskjed at det var sååå bra..
likte det ikke.
det selges sånne poser på babybutikker over hele landet.

tenk om det skulle skje noe? og barnet måtte fort opp av senga.

September
19 Sep 2007, 17:15
Det er nok dessverre ganske så utbredt her til lands, tror jeg. Når det er sagt, kjenner jeg personlig ingen som har brukt sånne seler.

Vi brukte forresten en slags nattpose uten seler - som en sovepose som barnet tar på seg som et klesplagg over skuldrene. Ideell for de som delvis sover i egen seng og delvis samsover (eller delvis sover på fanget i stuen!) - babyen får med seg "dynen" uansett hvor den ligger hen.

:)

Samme her.

Jeg synd det høres ille ut jeg å. Tenk om mannen skulle bundet fast meg. Jeg hadde KLIKKA og fått angst og mere til....

Ma-i
19 Sep 2007, 17:24
Ja, hvorfor ikke..
Hører ikke dette sammen med FEber da?

Eller om du bruker denne , så står jo ikke ungen opp så sda får du Instant FErber?

( seriøst, mange av oss født tidlig 80-tall og før har nok hatt denne fastbundet varianten men de færrste husker det for det slutta kansje tidlig nok..)
Men kan ikke si at det hørest trivelig ut for noen å bli bundet fast i senga.

Sovepose derimot er vel kjekt :)

Chance
19 Sep 2007, 17:38
Jeg syns slike seler er helt forferderlig.
Ville ALDRI hatt på barna mine noe sånt!!

sunelille
19 Sep 2007, 17:54
Jeg ble anbefalt av noen venner en sånn pose som man stropper fast. De sa det bare var å ha en saks liggende på nattbordet for å klippe stroppene om det brant.........folk er GALE!!!

Det blir ingen posetyper her i huset!!!!!!

fiona
19 Sep 2007, 18:14
for de som har barn i sin egen seng, og kansje på et eget rom, og ungen/babyen er veldig til å klatre ut av senga eller noe sånt, så er det vel derfor de bruker det?
tror de fleste mener det i beste mening.
folk er kansje litt kortenkte i dag.
vi vet bedre, og gjør vi ikke det så er det ikke vanskelig å få tilgang til informasjon i dag.

moo
19 Sep 2007, 18:26
for de som har barn i sin egen seng, og kansje på et eget rom, og ungen/babyen er veldig til å klatre ut av senga eller noe sånt, så er det vel derfor de bruker det?

Dersom det er tilfelle, hadde jeg personlig vurdert det slik at tiden var inne for å flytte barnet over i vanlig lav barneseng. Mye tryggere enn at de skal klatre ut av sprinkelseng. :)

Eple
19 Sep 2007, 18:30
Dersom det er tilfelle, hadde jeg personlig vurdert det slik at tiden var inne for å flytte barnet over i vanlig lav barneseng. Mye tryggere enn at de skal klatre ut av sprinkelseng. :)

Ja man kan jo bare låse døren utenfra... Kjenner noen som gjorde det veldig ofte. Ungen sovnet på gulvet etter noen timer med "rolig lek" og så bare løftet de ungen opp i sengen... :gal:

September
19 Sep 2007, 19:26
Ja man kan jo bare låse døren utenfra... Kjenner noen som gjorde det veldig ofte. Ungen sovnet på gulvet etter noen timer med "rolig lek" og så bare løftet de ungen opp i sengen... :gal:

Enig med dere at lav seng er det lureste.

Men jeg ville ikke låst barn inne i et rom, pga brannfare. Om det skulle begynne og brenne og døren er låst, så... HUff, klarer ikke tenke på det engang!:(

Edit: Må påpeke at jeg selvfølgelig ikke ville låst inn barnet av andre selvsagte grunner også. Men det håper jeg dere skjønte:knegg: Tok det som en selvfølge, så jeg nevnte bare brannfaren.

moo
19 Sep 2007, 19:28

:isjokk:

Pling
19 Sep 2007, 19:30
Vi har brukt sånn pose i noen dager.
Var en periode hvor jenta vår ikke greide roe seg om kvelden. Hun bare kravlet rundt i halvsøvnet og styra no voldsomt.
Måtte sitte å holde en hånd på henne for at hun skulle greie å sovne.
Da prøvde vi en sånn pose. Men den ble fort lagt bort igjen.

L'en
19 Sep 2007, 20:46
...og nå er det veeeeldig pinlig å innrømme hva jeg gjorde med førstemann:(

Vi hadde en gammel skuvseng med lave kanter, og hun klatret ut av den fem mnd gammel. Så da begynte vi med slik en pose, som vi feste i sengeramma. Selvfølgelig etter gode råd fra familien, og de hadde jo også de morsomme historiene om ungene som kom inn i stua med madrassen på ryggen, så vi festet den i senga...

Men, hun ble ammet i søvn, og hentet inn til oss når hun våknet om natta. Så jeg vet ikke om det var helt fryktelig. Kanskje ikke verre enn å dette ut av senga. Vi sluttet med posen da vi byttet til vanlig seng ved 18 mnd alder. (Posen og senga er ikke brukt til de to andre, så vi lært jo noe etterhvert......*flau*)

Magica
19 Sep 2007, 20:53

Vi hadde en gammel skuvseng med lave kanter, og hun klatret ut av den fem mnd gammel. Så da begynte vi med slik en pose, som vi feste i sengeramma. Selvfølgelig etter gode råd fra familien, og de hadde jo også de morsomme historiene om ungene som kom inn i stua med madrassen på ryggen, så vi festet den i senga...

Men, hun ble ammet i søvn, og hentet inn til oss når hun våknet om natta. Så jeg vet ikke om det var helt fryktelig. Kanskje ikke verre enn å dette ut av senga. Vi sluttet med posen da vi byttet til vanlig seng ved 18 mnd alder. (Posen og senga er ikke brukt til de to andre, så vi lært jo noe etterhvert......*flau*)

Lå hun i pose til hun var 18 mnd?

L'en
19 Sep 2007, 20:55
Lå hun i pose til hun var 18 mnd?
Ja, den delen av natta hun sov i egen seng.

Sofia
19 Sep 2007, 21:50
Mine foreldre brukte sånn til meg :( Uten at jeg husker så mye av det. Tror det var veldig vanlig før. Vi brukte grobag fra grobag.co.uk til Lille My, sånn som Moo skisserer, men det var mer som en alternativ dyneløsning. Fastbinding er ikke helt min greie.

Noor
19 Sep 2007, 22:06
Vi valgte en helt annen form for "fastbinding" i den perioden det kunne vært nødvendig for å få lillebolla til å sove. Hun satt nemlig i sjal eller meitai til hun sovnet, for deretter å bli lagt i senga.

Det går helt fint å finne alternative løsninger for barn som ikke roer seg så godt, jeg håper snart det blir en trend og at da færre bruker fastbinding i madrass og seng.

September
19 Sep 2007, 22:45
Vi valgte en helt annen form for "fastbinding" i den perioden det kunne vært nødvendig for å få lillebolla til å sove. Hun satt nemlig i sjal eller meitai til hun sovnet, for deretter å bli lagt i senga.

Det blir noe helt annet (som du selv sier:)). I deres tilfelle så er barnet trygt. I mor eller fars armer vil det aldri bli redd. Sint kan det nok bli, men aldri redd. Jeg også tror at man noen ganger må holde litt fast for at de skal roe seg. Men da i armene eller inntil kroppen.

September
19 Sep 2007, 22:57
Men en ting må jeg bare si...:) Jeg har lest noen få historier der det virker som om barnet liker denne fastbindingen. For meg høres det så merkelig ut, men det finnes sikkert noen...

Magica
20 Sep 2007, 08:42
Men en ting må jeg bare si...:) Jeg har lest noen få historier der det virker som om barnet liker denne fastbindingen. For meg høres det så merkelig ut, men det finnes sikkert noen...

Det har jeg og hørt,men tror det er mer en myte.
Men,hvem vet-gutten vår måtte reives på nesten ussisk vis de to-tre første mnd for å sovne.Da slappet han helt av,ansiktet ble rolig og søvnen kom fort.Det var jo ikke stramt,men jeg tror han savnet magen og tilværelsen der.

Bærbar
20 Sep 2007, 08:49
Jeg vet flere som har brukt det - og selv på store barn på 5-6-7 år ... og ingen andre enn meg og mannen reagerte på det. Jeg fikk sjokk - mannen har lært seg å få sjokk :fnis:

Jeg føler at jeg er en annen stemme i hverdagen til disse - de får alltid høre "ja, det gjør vi også og det er så supert" og det er bra at noen av og til strirrer med vantro på dem og sier "hæ? binder du ungene dine fast i senga?"...

Det sagt -

Jeg prøvde meg på ferber på storebror fordi det skulle man jo (ga det opp etter fire runder inn på rommet samme kveld - nektet plent å gjøre det lengre - og DA var det støtte i at jeg møtte en nabo som sa det samme og også hadde nektet etter å ha prøvd. Tror det var da jeg begynte å forstå at ikke alle gjorde det samme).

Cleopatra
20 Sep 2007, 22:40
Jeg er helt imot noen form for fastbinding av barn, det være seg i seng, stol eller vogn..
Det føles helt feil for oss... :nikker:

Men ser at mange synes det er helt ok.

annama & bolla
20 Sep 2007, 22:45
Jeg er helt imot noen form for fastbinding av barn, det være seg i seng, stol eller vogn..

Men ser at mange synes det er helt ok.

Jeg synes også det har vært vanskelig å skulle bruke selene i vogna på bolla. Har i urolige soveperioder gjort det når hun sover f.eks ute i vogna, slik at hun ikke skal falle ut før jeg får kommet til, men liker heller ikke noen form for fastbinding.

Bolla her i huset nekter nå å sitte i TrippTrapp-stolen sin når bøylen er på...så hun har sin egen form for å sette en stopper for frihetsberøvelse :)

Mustang Sally
20 Sep 2007, 23:23
Vi har brukt sånn pose på lillegutt når han var baby. Han rullet seg over på magen om natta da han var 3 mnd. Noe jeg ikke likte, med tanke på krybbedød, og han klarte ikke rulle seg tilbake. Han skrek ikke eller noe, men sovna på siden, da han ikke fikk snudd seg helt over. Jeg festet stroppen under ramma på senga så han ikke skulle bli kvalt av stroppen. Det er mange som bare fester i madrassen og det er farlig. Jeg hadde også en saks ved siden av i tilfelle brann. Når lillegutt klarte å snu seg tilbake, kuttet vi ut stroppene og brukte kun posen fordi han sparket av seg dyna og ble kald.

Minsten bruker kun posen uten stropper for han ruller ikke. Jeg kommer til å bruke stroppene igjen hvis det samme skulle skje.

Men de som bruker det fordi de ikke vil at ungene skal turne i senga, reise seg opp o.l. syns jeg ikke noe om.

fiona
21 Sep 2007, 00:08
Vi har brukt sånn pose på lillegutt når han var baby. Han rullet seg over på magen om natta da han var 3 mnd. Noe jeg ikke likte, med tanke på krybbedød, og han klarte ikke rulle seg tilbake. Han skrek ikke eller noe, men sovna på siden, da han ikke fikk snudd seg helt over. Jeg festet stroppen under ramma på senga så han ikke skulle bli kvalt av stroppen. Det er mange som bare fester i madrassen og det er farlig. Jeg hadde også en saks ved siden av i tilfelle brann. Når lillegutt klarte å snu seg tilbake, kuttet vi ut stroppene og brukte kun posen fordi han sparket av seg dyna og ble kald.

Minsten bruker kun posen uten stropper for han ruller ikke. Jeg kommer til å bruke stroppene igjen hvis det samme skulle skje.

Men de som bruker det fordi de ikke vil at ungene skal turne i senga, reise seg opp o.l. syns jeg ikke noe om.

fra min side var det bare et forslag om hvorfor andre bruker det.
vi prøvde oxo det pgr en baby som rulla på magen, men på samme tid fant jeg ut at samsoving var min ting:)

Mustang Sally
21 Sep 2007, 11:01
fra min side var det bare et forslag om hvorfor andre bruker det.
vi prøvde oxo det pgr en baby som rulla på magen, men på samme tid fant jeg ut at samsoving var min ting:)

Begge mine har sovet sammen med oss, men på den værste perioden med snuing på magen turte jeg ikke. For han lå med hodet ned i madrassen og jeg sov jo.

Som sagt, jeg ville gjort det igjen.

Hilja
21 Sep 2007, 11:08

I vogna har eg alltid hatt sele på ungane. Begge har sove ute i vogna på dagtid, så då har eg ikkje tørt anna. Tenk om dei reiser seg og faller ut?!

Men; dei babysafe posane; det er visst veldig vanleg. "Alle" i klubben min på dib brukte det, men eg veit ikkje om nokon IRL som har brukt det. Er det litt tabu å fortelle venner i verkeleg liv at dei må/vil binde fast ungen sin i senga? (Det er jo itilfelle veldig bra, at dei er flaue over å bruke det meiner eg ;) )

Eg kjøpte slike soveposar utan stropper på going, men minste brukte ikkje dei heller. Dei er jo fine, ungen blir ikkje kald viss han sparker av dyna. Men på ei anna side, så liker eg tanken på at dei kan sparke av dyna, dersom dei vert for varme også....

Zoë
21 Sep 2007, 12:57
Uten å ha lest hele diskusjonen her ei heller den på DiB så føler jeg at det ofte overdramatiseres en smule. Det høres unektelig grusomt ut å si at noen binder barna fast i sengen, stolen eller vogna. Hvis det er snakk om å binde fast får jeg assisiasjoner til barnemishandling. Jeg tenker at noen binder barnet fast for å slippe å hanskes med det.

Å bruke vognsele eller sele i stol ser jeg ikke på som å binde barnet fast. Det er snakk om sikkerhet. Jeg vil mye heller la barnet mitt protestere i et par sekunder mens jeg fester selen enn at det faller ut av vognen- for det er virkelig grusomt når det skjer. Å bruke babysafe kan også være en løsning, men det spørs hvorfor man bruker det og hvordan. Vi brukte babysafe på Gullknott i en liten tid. Ja, vi festet den fast i sengen. Hvordan kunne jeg finne på å mishandle barnet mitt sånn tenker dere kanskje. Da Gullknott var 4 mnd lærte han seg å snu seg fra rygg til mage, men kan kunne slett ikke snu seg andre veien. Hver natt snudde han seg og lå med hevet hodet til han var så sliten at han begynte å gråte, for han klarte heller ikke å sove på magen. Jeg snudde ham tilbake og vips han lå på magen igjen. Slik holdt vi på det meste av natten. Det er vel unødvendig å si at både barnet og jeg var utslitt av søvnmangel. Løsningen ble babysafe. Etter en liten tid sluttet vi å feste den, men fortsatte med babysafen litt likevel. Å ja, samsoving fungerte ikke som middel mot søvnløse netter. Tro meg det meste ble prøvd.

Huff, jeg må være en grusom barnemishandler. Best jeg holder meg til likesinnede på andre fora ;)

kjersti
21 Sep 2007, 13:23
Jeg signerer Zoë. Har aldri brukt babysafe-pose fordi vi ikke trengte det. Men hadde snuppa snudd seg uten å komme tilbake igjen så hadde jeg nok kommet til å gjøre det.

Seler til vogn og stol bruker jeg også. Har lest historier (Også på tettinntil) om unger som har falt ut av vogna og dermed blitt skadet. Jeg fester henne også godt fast i sykkelsetet. Hun protesterer, men akkurat der er det nok mamma som vet best.

Mustang Sally
21 Sep 2007, 15:02
Uten å ha lest hele diskusjonen her ei heller den på DiB så føler jeg at det ofte overdramatiseres en smule. Det høres unektelig grusomt ut å si at noen binder barna fast i sengen, stolen eller vogna. Hvis det er snakk om å binde fast får jeg assisiasjoner til barnemishandling. Jeg tenker at noen binder barnet fast for å slippe å hanskes med det.

Å bruke vognsele eller sele i stol ser jeg ikke på som å binde barnet fast. Det er snakk om sikkerhet. Jeg vil mye heller la barnet mitt protestere i et par sekunder mens jeg fester selen enn at det faller ut av vognen- for det er virkelig grusomt når det skjer. Å bruke babysafe kan også være en løsning, men det spørs hvorfor man bruker det og hvordan. Vi brukte babysafe på Gullknott i en liten tid. Ja, vi festet den fast i sengen. Hvordan kunne jeg finne på å mishandle barnet mitt sånn tenker dere kanskje. Da Gullknott var 4 mnd lærte han seg å snu seg fra rygg til mage, men kan kunne slett ikke snu seg andre veien. Hver natt snudde han seg og lå med hevet hodet til han var så sliten at han begynte å gråte, for han klarte heller ikke å sove på magen. Jeg snudde ham tilbake og vips han lå på magen igjen. Slik holdt vi på det meste av natten. Det er vel unødvendig å si at både barnet og jeg var utslitt av søvnmangel. Løsningen ble babysafe. Etter en liten tid sluttet vi å feste den, men fortsatte med babysafen litt likevel. Å ja, samsoving fungerte ikke som middel mot søvnløse netter. Tro meg det meste ble prøvd.

Huff, jeg må være en grusom barnemishandler. Best jeg holder meg til likesinnede på andre fora ;)

Godt å høre:blomsterfjes:

September
21 Sep 2007, 15:08
Jeg bruker også seler i vognen og i bil av sikkerhetsmessige grunner. Men av en eller annen grunn så ser jeg anderledes på det og det å bruke seler i sengen. Jeg kan dessverre ikke forklare hvorfor..

Men jeg ser at i noen få tilfelle er det nødvendig (som hos deg zoe). Likevel tror jeg det blir brukt alt for mye som en lettvindt løsning for mange forelde.

Zoë
21 Sep 2007, 15:53
Likevel tror jeg det blir brukt alt for mye som en lettvindt løsning for mange forelde.
Det kan man dessverre ikke se helt bort i fra.