PDA

Se full versjon : Jeg skal stikke meg selv i magen

Serendipity
20 Sep 2007, 12:46
Jeg må begynne å ta Klexane, et blodtynnende middel for å forhinde blodpropp nå i svangerskapet. Dette skal settes med sprøyte i magen morgen og kveld, og jeg har ikke mannen min her til å gjøre det for meg hver dag. Dermed må jeg gjøre det selv :iiik:

Da jeg var innlagt før og etter jeg fikk Tipp, så klarte jeg etterhvert å sette denne sprøyten selv fordi ene jordmora satte den så vondt. Det er bare en bitteliten, tynn nål som skal inn i underhudsfettet, så det er ikke værre enn for de som setter insulin :)

Men akkurat nå sitter jeg og gruer meg og har litt angst for hele nåle, men jeg MÅ sette den nå. Heier dere på meg?
:heia:

fru Potethode
20 Sep 2007, 12:56
:understol:

Pust inn... Pust ut...

Du er tøff altså! :hyller:

Serendipity
20 Sep 2007, 13:00
Done :supermod:

Hvor er smilyen som viser hvor stolt jeg er???

MieMy
20 Sep 2007, 13:19
Heia Serendipity. Dette går så fint. Jeg måtte ta Fragminsprøyte i magen selv etter at Pusen var født. Gjorde det morgen og kveld i nesten to uker!!!
Du er tøff!!!

ohelene
20 Sep 2007, 13:27
Heia Serendipity! Bra jobba!

CarinaNV
20 Sep 2007, 13:35
Wow, superwoman!!! :blomsterfjes:

2 berter:)
20 Sep 2007, 13:37
:klem: Du er flink!! Heia!!:rockon:

Serendipity
20 Sep 2007, 13:58
Heia Serendipity. Dette går så fint. Jeg måtte ta Fragminsprøyte i magen selv etter at Pusen var født. Gjorde det morgen og kveld i nesten to uker!!!
Du er tøff!!!
Ja, det er samme sprøyta som Fragmin. Det var vel det stoffet jeg fikk da jeg var innlagt kanskje...

Der ser dere - vi er flere som tør :D

MieMy
20 Sep 2007, 14:02
Det var ikke så ille, var det??

Al-Kemia
20 Sep 2007, 14:12
Hei. Jeg tok klexane de to siste mnd + en mnd etter fødsel pga noen "dodgy" blodprøver. Sikt deg inn på de områdene med mest fett på magen - det gjør minst vont. Og stikk aldri samme plass to ganger - det gjør sinnsykt vont. Til slutt gikk jeg over til å injisere i lårfettet og rompa i stedet for magen fordi jeg hadde arr i fettvevet som verket om jeg traff på dem og jeg traff dem "hele tiden". Lårfett/hud er mye hardere og seigere enn i magen og det sprenger mer, men i forhold til fettarrspreng kan det fort bli den minste smerten...
For å drøye overgang til andre mulige stikksteder, så del opp magen i fire kvadrater og prøv å husk hvor du har stukket. Med litt planlegging kan det henne at du slipper å injisere i lår og rompe.
Ja, og om du treffer en blodåre, ikke injiser! Det skal ikke rett ut i blodet. Treffer du en blodåre så skjønner du det. Bare trekk ut nåla uten å røre stempelet og stikk på nytt med en ny sprøyte en annen plass. Nåla må bare penetrere huden en gang for å forhindre infeksjoner.
Dette vet du kanskje, men jeg visste det iallefall ikke før jeg hadde min runde. Jeg fikk bare instruksjon på injeksjon og et klapp på skuldera... :P

Serendipity
20 Sep 2007, 14:13
Det var ikke så ille, var det??Nei, man kjenner jo ikke nålen som går inn, den er så tynn :nikker: Det er bare angsten rett før man stikker liksom... Men nå har jeg gjort det en gang og da går det så bra fremover så. Skal ta dette til etter fødsel, så det blir forhåpentligvis en stund :)

Serendipity
20 Sep 2007, 14:15
Ja, og om du treffer en blodåre, ikke injiser! Det skal ikke rett ut i blodet. Treffer du en blodåre så skjønner du det. Bare trekk ut nåla uten å røre stempelet og stikk på nytt med en ny sprøyte en annen plass. Nåla må bare penetrere huden en gang for å forhindre infeksjoner.

Eh - hvordan vet jeg at jeg treffer blodåre? :huh:

CarinaNV
20 Sep 2007, 14:17
Nei, man kjenner jo ikke nålen som går inn, den er så tynn :nikker: Det er bare angsten rett før man stikker liksom...

*kryper ur skinnet...*

Du ÄR tuff!!! :supermod:

Serendipity
20 Sep 2007, 14:18
*kryper ur skinnet...*

Du ÄR tuff!!! :supermod:
Jammen, det ER virkelig ikke værre enn insulinsprøyter, og de stikker vel seg selv daglig, gjør de ikke? For meg er det jo bare en overgangsperiode. Men litt stolt av meg selv må jeg innrømme jeg er ja, for jeg er ikke glad i sprøyter.

Al-Kemia
20 Sep 2007, 14:23
Eh - hvordan vet jeg at jeg treffer blodåre? :huh:

Ettersom du spør så skal jeg svare: en god del blod blir presset inn i sprøyta. Om du har sett "Pulp fiction" så er det som når Travoltas karakter trekker blod for å injisere heroin. Bortsett fra at ved blink så behøver du ikke trekke stempelet tilbake. Er du redd for at du har truffet en åre, men at blodet ikke slår inn i kammeret, så er det bare å trekke stempelet litt tilbake. Har du truffet en blodåre slår blodet inn og har du ikke truffet en åre så kommer det ikke blod (evt kjempelite).
Så: om du ikke får junkie-tanker når du setter nål så går det bra :)

Denne beskrivelsen er jo litt ... ekkel... (jeg blir svimmel bare av minnet) så derfor ville jeg ikke pøse på med den direkte. Men som sagt - om blodet plutselig slår inn i kammeret så skjønner du at det er noe galt....

MieMy
20 Sep 2007, 14:26
Jeg traff aldri en blodåre og jeg tok maaaange sprøyter.
Ikke tenk på det,du!

CarinaNV
20 Sep 2007, 14:29
Ettersom du spør så skal jeg svare: en god del blod blir presset inn i sprøyta. Om du har sett "Pulp fiction" så er det som når Travoltas karakter trekker blod for å injisere heroin. Bortsett fra at ved blink så behøver du ikke trekke stempelet tilbake. Er du redd for at du har truffet en åre, men at blodet ikke slår inn i kammeret, så er det bare å trekke stempelet litt tilbake. Har du truffet en blodåre slår blodet inn og har du ikke truffet en åre så kommer det ikke blod (evt kjempelite).

Denne beskrivelsen er jo litt ... ekkel... (jeg blir svimmel bare av minnet) så derfor ville jeg ikke pøse på med den direkte. Men som sagt - om blodet plutselig slår inn i kammeret så skjønner du at det er noe galt....

Noterar för mig själv: IKKE läs Al-Kemias inlägg i denna tråd, :iiik:

Al-Kemia
20 Sep 2007, 15:13
Noterar för mig själv: IKKE läs Al-Kemias inlägg i denna tråd, :iiik:

nå kan du lese... :)

Gjett om jeg fikk sjokk den mårran, eller?? Men tror nok man skal være litt uheldig for å treffe slik jeg gjorde da. Har jo prøvd å ta blodprøver og jeg har aldri tatt en så bra blodprøve som da jeg gjorde det uten å mene det.

Serendipity
20 Sep 2007, 15:13

:fnis: Da vet jeg det ja. Har aldri opplevd det med alle de sprøytene jeg tok i forrige svangerskap, så da satser jeg på det ikke skjer nå heller. Har så mye fett på magen at det går nok bra ;)

Al-Kemia
20 Sep 2007, 17:17
Hadde mine ekstra kilo jeg og. Og stakk på skrå i hudfold jeg kløp opp så det var svært usannsynlig at jeg injiserte i en muskel.

Bindi
20 Sep 2007, 17:31
Jeg har også satt denne sprøyta på meg selv, gikk helt fint! :)

Heier på deg!

Serendipity
20 Sep 2007, 18:02
Jeg har også satt denne sprøyta på meg selv, gikk helt fint! :)

Heier på deg!
Som jeg sa - ikke bare jeg som er tøff!! Selv om jeg fortsatt er veldig stolt av meg selv, så stolt at jeg nesten gleder meg til å sette den som skal settes i kveld :knegg:

Eple
20 Sep 2007, 18:55
Så tøff du er!:stryke:

Jeg fikk denne sprøyten på sykehuset mange ganger- den svir jo litt... Glemmer aldri den jordmoren som kom brasende inn og sa med høy stemme "NÅ SKAL DU FÅ EN SPRØYTE OG DEN SVIR!" Så stakk hun den i magen min før jeg fikk summet meg i det hele tatt:sjokk: Tror nesten det ville vært bedre å sette den selv.

Serendipity
20 Sep 2007, 18:59
Så tøff du er!:stryke:

Jeg fikk denne sprøyten på sykehuset mange ganger- den svir jo litt... Glemmer aldri den jordmoren som kom brasende inn og sa med høy stemme "NÅ SKAL DU FÅ EN SPRØYTE OG DEN SVIR!" Så stakk hun den i magen min før jeg fikk summet meg i det hele tatt:sjokk: Tror nesten det ville vært bedre å sette den selv.
:sjokk: Herreguuuuuud!!! Hun som fikk skrekken i meg satte den langsomt, slik du gjør med vanlige sprøyter og så sprutet hun inn stoffet kjemperaskt :duh:

Noor
20 Sep 2007, 19:01
Fikk sprøyte før keisersnittet som måtte settes kvelden før, er vel blodfortynnende det? Jeg satte den selv - ikke noe ekkelt, den er så tynn at du nesten ikke merker det vettu. :klemse:

Serendipity
20 Sep 2007, 19:05
Fikk sprøyte før keisersnittet som måtte settes kvelden før, er vel blodfortynnende det? Jeg satte den selv - ikke noe ekkelt, den er så tynn at du nesten ikke merker det vettu. :klemse:
Det er helt sant, den er nesten ikke merkbar. Svir litt etterpå bare. Men det er ekkelt å sette sprøyte på seg selv, lell :sparke:

Al-Kemia
20 Sep 2007, 20:05
Fikk satt sprøyte med klexane etter fødsel selv og hun dama var elendig. Hun bare dundret nåla inn, var greit med selve injeksjonen (var vel for forfjamset etter at hun bare knallet nåla i mageskinnet på meg), også rev hun ut nåla. Og gikk. Når hun bare dro ut saken... det var ille. Hun rispet meg ikke, bare nykket ut nåla på ca 0,1 sekunder eller noe.

Ma-i
20 Sep 2007, 20:24
Tøffe damer da!

Flinke er dere.

Orker ikke tenke på alle de forskjellige stikkene fra de saiste svangerskapene..
Etter å ha hatt strengt sengeleie var det båder lår og rompestikking, kanyler og magestikking gitt.. uæææ såå glad jeg er ferdig med det :)

Augusta
20 Sep 2007, 21:35
Så tøff du er, Serendipity! Jeg har også fått fragmin, og jeg syntes den var vond..

Bindi
20 Sep 2007, 21:43
Som jeg sa - ikke bare jeg som er tøff!! Selv om jeg fortsatt er veldig stolt av meg selv, så stolt at jeg nesten gleder meg til å sette den som skal settes i kveld :knegg:

Kult. :D

SusyQ
20 Sep 2007, 22:35
Tøffe, tøffe damer. Selv synes jeg en Q-tip er i det spisse laget...holder meg med andre ord LANGT unna nåler.

Mustang Sally
21 Sep 2007, 00:33
Jeg har tatt fragmin sprøyter i begge svangerskapene. de 3 siste mnd i svangerskapet og 1 mnd etter. Litt svett i hånden første gangen så gikk det som en lek.

Dette klarer du. Kommer til å gå så bra:)

Serendipity
21 Sep 2007, 12:36
Får jeg lov å spørre hvorfor dere andre har tatt Fragmin og Klexane i svangerskapet?

Min grunn er at jeg har V-Leiden Mutasjon (forhøyet faktor for blodpropp) og at svangerskap i seg selv er en risiko. Og i tillegg til endel andre risikofaktorer i dette svangerskapet fikk jeg også Flebitt (blodpropp i ytre vener) i overarmene etter forrige keisersnitt. Så derfor må jeg nå ha Klexane til en stund etter fødselen.

Bindi
21 Sep 2007, 12:37
Får jeg lov å spørre hvorfor dere andre har tatt Fragmin og Klexane i svangerskapet?

Selvsagt. :)

Jeg hadde KS.

Mustang Sally
21 Sep 2007, 12:41

Min grunn er at jeg har V-Leiden Mutasjon (forhøyet faktor for blodpropp) og at svangerskap i seg selv er en risiko. Og i tillegg til endel andre risikofaktorer i dette svangerskapet fikk jeg også Flebitt (blodpropp i ytre vener) i overarmene etter forrige keisersnitt. Så derfor må jeg nå ha Klexane til en stund etter fødselen.

Fordi jeg har arvestoffet til blodpropp. protein S mangel. Så da må jeg forebygge.

Serendipity
21 Sep 2007, 12:46
Selvsagt. :)

Jeg hadde KS.
Du tok ikke før men etter? Eller tar man før KS også? For de uten andre risikofaktorer?

Serendipity
21 Sep 2007, 12:47
Fordi jeg har arvestoffet til blodpropp. protein S mangel. Så da må jeg forebygge.
Jeg mangler protein C om jeg ikke tar helt feil...

Bindi
21 Sep 2007, 12:48
Du tok ikke før men etter? Eller tar man før KS også? For de uten andre risikofaktorer?

Jeg tok kvelden før, og fem dager etter. Husker jeg lurte på hvorfor jeg skulle ta den kvelden før de skulle skjære i meg, men skjønner jo forsåvidt hvorfor. Hehe.

Tina
21 Sep 2007, 13:57
Jeg synes dere alle er steintøffe. Jeg liker ikke nåler jeg heller, ikke sprøyteskrekk men må se en annen vei når det blir tatt blodprøve.
På mandag skal Prinsen få sprøyte, og på tirsdag skal Snuppa få to... Kan ikke si at jeg gleder meg, akkurat.

Augusta
21 Sep 2007, 22:08
Jeg har fått fragmin etter keisersnitt.