Siblings Without Rivalry (Søskenboka) av Adele Faber og Elaine Mazlish
Søskenboka finnes på norsk, ikke i handel for tiden, men bibliotekene har den i flere ulike utgaver. Jeg har lånt den flere ganger og i tillegg kjøpt den engelske på amazon for en rimelig penge. Forfatterene står også bak "How To Talk So Kids Will Listen And Listen So Kids Will Talk", og bøkene ligner i oppbygging. Søskenboka var da også egentlig tenkt som et kapittel i "How To Talk...", men viste seg å vokse så stor at den krevde en egen bok.
Søskenboka er bygget opp som prosareferat fra en foreldregruppe, der forfatterstemmen er kursleder. Den forteller ulike historier om søskenutfordringer som medlemmene av gruppen har, og gjengir de oppgavene som foreldrene får med seg - samt resultatene av disse i de neste møtene i gruppen. Her er det mange gode tankeeksperimenter som leseren kan gjøre for seg selv og egen situasjon. I tillegg har den enkle tegneserier om de viktigste poengene. Formen gjør den ekstremt lett og morsom å lese, og aha-opplevelsene kommer på løpende bånd. Det er også lett å slå opp til et tema hvor man trenger inspirasjon til å løse aktuelle situasjoner i egen familie.
For nybakte storesøsken/flerbarnsforeldre er kapitlene om de motstridende følelsene man har for sine søsken viktige. En av tankeeksperimentene er: "Tenk om mannen din kom hjem med en yngre, søtere partner. Tenk deg at hun skal få halvparten av all tid du har med partneren din, at hun skal arve alle klær som ikke passer deg lenger og du må dele noen av dine kjæreste eiendeler. Tenk deg at alle som kommer på besøk er mest opptatt av den nye partneren og gratulerer din man hjertelig. Og tenk deg at alle forventer at du også synes denne nye partneren er det mest fantastiske som har hendt deg."
Poenget er, selvsagt, at det er helt naturlig at søsken har negative følelser for hverandre innimellom, og antakelig med ujevne mellomrom resten av livet. Og at de også trenger å anerkjennes som normalt, selv om det er vanskelig for foreldrene, som ikke deler de samme følelsene. Boka gir mange eksempler på hvordan dette gjøres på en god måte. For min to-treåring som ble storebror hjalp boka oss å finne frem til at han fikk lov til å si "jeg vil ikke at lillebror skal være her". Uten at vi svarte annet enn at det er greit/det skjønner vi. Det var forløsende for ham i mange situasjoner bare å få lov til å si det uten å bli motsagt.
Videre omtaler boka søskens roller i familien, likebehandling/ulikebehandling av søsken og konflikthåndtering mellom søsken. En knakende god bok som burde vært delt ut til alle vordende/nybakte tobarnsforeldre. Jeg ville aldri vært den foruten!
Omtalt av hurramegrundt
Du finner fler kommentarer om boka på vårt forum, for å kunne søke må du være medlem.