• Innhold

• Tilknytningsomsorg
      • Lesestoff
      • Debatt
      • Forskning
      • Hverdagshistorier
    • Verktøy
    • FamLab
    • Nyheter på Ringblomst
    • Om Ringblomst
  • Kategorier

• Søvnløs – men ikke rådløs!

- om nettstedet sovlillebaby med barnevennlige søvnråd.

De siste årene har søvnråd til småbarnsforeldre vært en bransje i vekst. Alle bidragene har ikke vært like barnevennlige sett med tilknytningsomsorgens briller, men det finnes gode unntak.
    Bak nicket Hermione skjuler Kamilla Brastein seg, en legeutdannet småbarnsmor som i barseltiden skapte nettstedet sovlillebaby.com. Vi har snakket med henne om siden hennes:

Hvordan fikk du ideen til nettstedet og hvordan jobber du med å lage den?
    Ideen kom i grunnen helt spontant - en morgen da gutten min var 7 måneder gammel. Jeg var frustrert fordi jeg følte ingen tok hans søvnproblemer på alvor. Noen fortalte meg at det var naturlig og ville gå over, andre mente jeg skjemte ham bort og at alt ville løse seg med en gråtekur. Jeg fant ut at informasjonen jeg selv lette etter, ikke var så lett å finne. Dette ønsket jeg å gjøre noe med.

Nettstedet jobbet jeg med mens jeg fortsatt var hjemme i permisjon. Hver gang sønnen min sov, slang jeg meg på sofaen med en fagbok om søvn. Jeg pløyde igjennom alt fra Ferber til dr. Sears for å få mest mulig grunnlag. Mye av stoffet diskuterte jeg med min svigermor, som er pedagog med mange års erfaring med små barn. Dessuten forhørte jeg meg med andre mødre om hva de savnet av informasjon.

Senere har jeg redigert nettstedet noen ganger. Nå er det lenge siden jeg har gjort noe. Søvnsiden har vært et prosjekt jeg gjorde med et ønske om at andre foreldre skulle slippe å lete etter informasjon slik som jeg gjorde. Jeg tenkte allerede fra starten av at arbeidet med siden skulle ha en ende, og at jeg ikke kom til å jobbe så veldig mye med barn og søvn senere i livet. Jeg er allmennlege, og jeg trives med å hjelpe mennesker i alle livsfaser og på ulike måter.

Hvem er nettstedet ment for?
    Nettstedet er skrevet først og fremst for spedbarnsforeldre som får mindre søvn enn de ønsker seg. Men mange helsesøstre, psykologer og leger har vært innom siden min også med tiden.

Hvilken rolle spiller det at du er utdannet lege?
    Utdannelsen min gjorde det kanskje lettere å tilegne seg en fagstoff og vurdere forskningsmateriellet jeg fant. Dessuten kan det være at jeg har et sterkere krav til meg selv om at det jeg skriver må ha noen form for dokumentasjon i bunnen.

Hva lærer studentene om barn og søvn på studiet?
    Jeg kan ikke huske at vi lærte så mye om det i det hele tatt. Vi lærer mye om sykdommer og litt om helsekontroller, men det meste er basert på hva som er normal utvikling og hvordan fange opp tilstander som bør behandles. Jeg tror helsesøstre lærer mer om søvn enn vi gjør..

Hvordan har du opplevd å bli mottatti i forhold til dine råd som "avviker" fra de gjengse helsestasjonsråd?
    Jeg har blitt svært godt mottatt! Det er klart mange har stilt spørsmål ved dette at jeg er mot å forlate gråtende barn - da dette kanskje er litt utradisjonelt innen mitt yrke. Det har ført til flere spennende diskusjoner med kollegaer, noe i alle fall jeg har lært svært mye av!

Hva synes du om debatten i mediene de siste 2-3 årene rundt søvnråd?
    Jeg er glad for at det advares mot ukritisk bruk av sovemidler som Vallergan og Phenamin, da slike midler kun skal skrives ut på streng indikasjon. Jeg er også glad for at det har blitt plass også for holdninger om at barn kan lære sunne søvnvaner uten å bli forlatt alene. Samtidig ser jeg jo at det fortsatt er en vei å gå.

Søvn og tilknytningsomsorg - hvordan henger det sammen for deg?
    Tilknytningsomsorg tenker jeg er en filosofi som dreier seg om å i respekt for og i samarbeid med barnet hjelpe det til et sunt, trygt og balansert liv. Og gode søvnvaner er bare en av mange ting vi hjelper våre små med.

Takk for at du stilte opp!
    Vi har også snakket med Kamilla om hennes rolle som ammehjelper, som kommer litt senere.

Et annet norsk nettsted med barnevennlige søvnråd er www.barnogsøvn.com, og bak dette nettstedet står Siw Othilie Haugen, som også er medlem av Ringblomst.
    Dr. Sears har også skrevet tips mot søvnproblemer.

• Velkommen til Ringblomst!

Ringblomst er et nettsted bygget på tilknytningsomsorg. Vårt formål er å fremme nærhet og trygge bånd mellom barn og deres omsorgspersoner. Du kan lese mer om tilknytningsomsorg her. Aktiviteten på nettstedet foregår i all hovedsak i vårt forum hvor du kan lese uten melde deg inn. På forumet diskuterer foreldre fra alle landets kriker og kroker foreldrerollens små og store utfordringer med tilknytningsomsorg som ramme. Kanskje er Ringblomst det du leter etter som en inspirasjon til nettopp ditt foreldreskap?

Du er hjertelig velkommen til å ta en titt!