+ Svar til tråden
Side 1 av 3 1 2 3 Neste SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 25

Tråd: Et spørsmål om KISS, kolikk og gråt

• Trådverktøy
    • Vis utskriftsvennlig utgave
    • Videresend denne siden med email…
    • Abonner på denne tråden…
  • Display
    • Bytt til hybridmodus
    • Bytt til Trådmodus
    Perle
    • Vis profil
    • View Forum Posts
    • View Blog Entries
    • View Articles
    Perle er ikke aktiv Fornøyd og takknemlig
    Ble medlem
    03 Oct 2006
    Sted
    Trondheim

Standard Et spørsmål om KISS, kolikk og gråt

Jeg har et spørsmål som går spesielt til dere med erfaring med KISS. Jeg tror jeg har lest noe om dette en gang, men husker ikke hva eller hvor, og håper at dere kan hjelpe meg.

Et barn som har kolikk/magesmerter bruker å trekke bena oppunder seg når det gråter. Noen barn strekker seg derimot ut, spenner seg helt så lang de er, og kanskje nesten bøyer kroppen bakover. (Prinsessen gjorde det slik.) Og så lurer jeg på om jeg har lest et sted at dette er en typisk oppførsel for de som har KISS, eller husker jeg helt feil? Kan det bety noe annet? Eller er det også vanlig at de oppfører seg slik når de "bare" har kolikk?

Er det noen som vet noe om dette?
    Mamma til 4 jenter
    Blomsterpiken (2000) Prinsessen (2002) Lykketrollet (2005) Godjenta (2009)
    Svar med sitat Svar med sitat  

gjest Guest

Standard

Roper på sommerfugl, hun har mye greie på dette. Sjekk linkene hun har i brukerprofilen sin.

Puspersille
    • Vis profil
    • View Forum Posts
    • View Blog Entries
    • View Articles
    Puspersille er ikke aktiv Nær og nyttig
    Ble medlem
    15 Oct 2006
    Sted
    Akershus

Standard

Å bøye seg bakover og presse hodet så langt bak det går an er typisk for KISS, ja. Slik gjorde min lille KISS-gutt og mange flere med han. En typisk banan-form.
    Jeg ville absolutt ha undersøkt et barn som gjør dette og gråter mye. Ville sjekket hos manuellterapeut som har erfaring med babyer.
    Smørbukk august 2006 og
    Lille Persille september 2009
    ".. This sister cared well for Frog and suckled him at her own breast, for it so happened that she had recently lost a child of her own. She carried him slung behind her in a shawl when her husband went into the wild lands to cut firewood..."
    "Sword & Citadel" av Gene Wolfe s. 103

Ble medlem
    03 Oct 2006

Standard

Fullt hode i kveld, kort svar.

Overstrekk eller hyperstrekk bakover er et typisk tegn på smertefulle låsninger nakken.

Smerter ved påkledning (body, lue ol) er også et varsku.

Problemer med trangt svelg er også hyppig i sammenheng.
    Nygift med herr Potethode og våre tre småpoteter.
    Junior feb-05, Lillegutt jan-07 og Lillebror des-09

Perle
    • Vis profil
    • View Forum Posts
    • View Blog Entries
    • View Articles
    Ble medlem
    03 Oct 2006
    Sted
    Trondheim

Standard

Tusen takk for svar, kloke damer!

Jeg vil gjerne vite enda litt mer om KISS.

Dersom barnet ikke har har dieproblemer, og heller ikke er synlig stiv/skjev i nakken utfra mors beskrivelse, kan det allikevel ha KISS? Symtomene er gråt om kvelden, bakoverstrekk og fødselen var lang og hard og endte med vakum.

Det kan godt hende dette er spørsmål som er vanskelig for dere å svare på, men jeg prøver. Jeg vet veldig lite om KISS selv, nemlig.
    Mamma til 4 jenter

Sommerfugl
    • Vis profil
    • View Forum Posts
    • View Blog Entries
    • View Articles
    Sommerfugl er ikke aktiv -Samler skatter-
    Ble medlem
    03 Oct 2006

Standard

Det er vanlig at barn med låsninger i nakken kan spenne seg slik du beskriver, ja. Mine barn hadde (for oss) veldig lite synlige symptomer , annet enn at de ofte hadde hodet litt på skakke. Ved undersøkelse hos fysioterapeut viste det seg at de hadde nedsatt bevegelighet til den ene siden, dette gikk ikke på hvor langt vi klarte å strekke hodet til siden, men hvor langt de selv ønsket å snu hodet ut ifra smertepåvirkning.
    Det finnes mange grader/ uttrykk for låsninger og det trenger langt i fra å være så uttalt som det vises på bildene på f. eks kiss-kidd.no - barna kan ha ubehag eller smerter uten så tydelige symptomer.
    Lang fødsel med vacum er risikofaktorer for å få slike låsninger, så hvis det er ting som tyder på at barnet er plaget med noe som ikke høres ut som typisk mageknip så ville jeg ha fått sjekket det opp hos noen med god kunnskap på dette.
    Manuellterapeuter, osteopater, kiropraktorer og fysioterapeuter (og sikkert flere) kan alle si noe om blokkeringer/låsninger, og kan nok på hver sin måte hjelpe disse barna, det viktigste å ta med her er at tøying av nakken er "forbudt" -det kan gjøre vondt verre dersom det er låsninger. På et forum jeg driver for foreldre til barn med KISS får jeg hjelp av en spesialist i barnefysioterapi (og som har brakt begrepet KISS til Norge)til å svare på spørsmål ift KISS, alle kan stille henne spørsmål. Jeg vet at ammehjelpen har samarbeidet med henne også.
    Det er nylig kommet frem at det vil bli tatt med informasjon om KISS i Spedbarnsboken som deles ut på landets barselavdelinger, det synes jeg er supert.
    Du kan lese mer om KISS på nettsiden jeg nevnte over her - er det noe jeg kan hjelpe til med så stiller jeg mer enn gjerne opp!

Perle
    • Vis profil
    • View Forum Posts
    • View Blog Entries
    • View Articles
    Ble medlem
    03 Oct 2006
    Sted
    Trondheim

Standard

Takk for svar, Sommerfugl. Jeg er ammehjelper, og prøver å hjelpe en mor. Jeg syns symtomene er så vage, og det er så vanskelig å si noe, syns jeg, men samtidig kan det jo være KISS ut fra det du sier.
    Mamma til 4 jenter

Sommerfugl
    • Vis profil
    • View Forum Posts
    • View Blog Entries
    • View Articles
    Ble medlem
    03 Oct 2006

Standard

Spørsmål som kanskje kanskje kan hjelpe deg å kartlegge:
    *har barnet problemer med å få opp/ut luft, eller gulper unaturlig mye?
    *er det noe synlig skjevhet i bakhodet/ hårløs flekk?
    *misliker barnet å ligge på magen/ har vondt for å løfte hodet?
    * strekker barnet seg bakover når man holder det opp for å rape/bærer det inntil deg?
    *tar barnet seg ofte til hodet, nakke, ører?
    *bruker barnet den ene armen mer enn den andre?
    *har barnet en favorittside/ en side det snur hodet oftest til?
    *har barnet en unaturlig sovestilling som en C eller strukket bakover?
    Det var det jeg kom på i farten. Man trenger ikke ha alle symptomene for å ha låsninger.

Barn med KISS blir ofte oppfattet som krevende, liker ikke å ligge alene, gråter mye, kan vise ubehag ved å ligge i vogn og bilstol, sover urolig. Det finnes også barn med KISS som sover mye og er rolige, så det er ikke lett å si om det er låsninger eller ei uten at barnet blir undersøkt. Jeg pleier å anbefale dem som er i tvil om å ta sjansen på en undersøkelse, heller ett barn for mye undersøkt enn ett barn for lite.
    Du trenger forresten ikke nødvendigvis bruke ordet KISS, det er mange som blir litt redde av det... Låsninger kan sitte helt i fra nakke og ned til bekkenet, det er ofte låsninger litt lenger nede som forårsaker magetrøbbel (det er derfor mange sverger til kiropraktor ved kolikk) så selve navnet er ikke så viktig - bare man får hjelp.

Sommerfugl
    • Vis profil
    • View Forum Posts
    • View Blog Entries
    • View Articles
    Ble medlem
    03 Oct 2006

Standard

Huff, dette ble visst veldig uoversiktelig - jeg beklager. Kan prøve å formulere meg bedre i morgen tidlig?

Ble medlem
    29 Sep 2006
    Sted
    Regnbyen

Standard

Litt på siden... men deles Spebarnsboken ut på sykehus da? Jeg fikk beskjed om at de hadde slutta med det fordi det var reklame?

Synes det ville vært fint forresten om de tok med info om dette i denne og delte den ut til tross for litt reklame.
    When parents model a calm, rational way of solving a toddler`s most distressing problems, we plant the seeds that enable them to become calm, assertive problemsolvers and negotiators in the future.

Mamma til to gutter og ei jente, kone til en Eplemann

Regler for innlegg