+ Svar til tråden
Side 1 av 2 1 2 Neste SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 17

Tråd: Bursdagsmeny - kake til 1-åring?

• Trådverktøy
    • Vis utskriftsvennlig utgave
    • Videresend denne siden med email…
    • Abonner på denne tråden…
  • Vis
    • Bytt til hybridmodus
    • Bytt til Trådmodus
    meloni sin avatar
    meloni er ikke aktiv Vår i år også! Super moderator
    Ble medlem
    23 Apr 2007

Standard Bursdagsmeny - kake til 1-åring?

Gutten blir 1 år om en uke (noe som i seg selv er sinnsykt, men det får bli en annen tråd en annen dag) og mannen og jeg planlegger bursdagsselskap med familie. Vi skal servere linsesuppe med foccachia (som helt sikkert staves annerledes) til lunsj, men Familien forventer jo bursdagskake, eller aller helst bursdagskaker. E får ikke kaker og sukkersaker i det hele tatt, og vi er egentlig ikke villige til å lage unntak allerede når han er 1 år. Samtidig så er han veldig interessert i å spise det vi spiser, så det føles litt underlig å skulle servere noe på hans bursdag som han ikke får smake på.

Hva har dere andre gjort?
    Storebror 06 & lillebror 09

Ta i mot barnet i ærbødighet.
    Oppdra det i kjærlighet.
    La det gå i frihet.
    Svar med sitat Svar med sitat

September
    • Vis profil
    • Vis forumposter
    • Vis bloggposter
    • Vis artikler
    September er ikke aktiv Filosofer ottimista
    Ble medlem
    01 Jan 2007

Standard

Opprinnelig skrevet av meloni
    Gutten blir 1 år om en uke (noe som i seg selv er sinnsykt, men det får bli en annen tråd en annen dag) og mannen og jeg planlegger bursdagsselskap med familie. Vi skal servere linsesuppe med foccachia (som helt sikkert staves annerledes) til lunsj, men Familien forventer jo bursdagskake, eller aller helst bursdagskaker. E får ikke kaker og sukkersaker i det hele tatt, og vi er egentlig ikke villige til å lage unntak allerede når han er 1 år. Samtidig så er han veldig interessert i å spise det vi spiser, så det føles litt underlig å skulle servere noe på hans bursdag som han ikke får smake på.

Hva har dere andre gjort?
    Vi er også veldig restrektive på sukker. Men.. Vi synes ikke det er rett å sitte å spise noe godt selv uten at hun får smake litt. En ettåring har ingen forutsetning for å forstå hvorfor vi voksne får, men ikke hun. Det vil føles veldig urettferdig. Så om vi spiser noe med mye sukker i, så tar vi det feks etter hun har lagt seg. På bursdagen er det naturligvis vanskelig å gjennomføre, så hun fikk da smake litt. Vi tok bare bittelitt på skjeen og fatet i gangen, slik at hun heller kunne få servering flere ganger, Tilsammen ble det fortsatt bare veldig lite, men hun fikk smaken og følelsen av fellesskap!

Etter ettårsdagen har vi fortsatt samme linjen. Hun får smake (i veldig små mengder) de gangene vi spiser noe godt når hun er tilstede. Men vi begrenser sukkerinntaket generelt så lenge hun er der

Spennende med ettårsdag da! Det er jo STORT!:kul:
    Sånn går no dagan! Og jeg elsker det!

JifraNord
    • Vis profil
    • Vis forumposter
    • Vis bloggposter
    • Vis artikler
    JifraNord er ikke aktiv Senior Member
    Ble medlem
    12 Oct 2006

Standard

Nordjenta har enda ikke spist kaker og godter... På bursdagene spiser hun boller, vaffler, puffet ris, fruktsalat, kornmo kjeks, snack and jack... Hun liker faktisk ikke kaker eller sjokolade heller, å elsker snack and jack.. sier æsj hvis hun får kake på fingrene, ber meg tørke det vekk, fikk tak i godterskålen sist helg, da smakte hun på sjokolade og godter men likte ikke noe, å sto med en grimase i ansiktet...
    Sist endret av JifraNord : 02 Dec 2007 kl 23:33
    Nordjenta født 01 mars 2006
    og Nordgutten 10 mars 2010

Solblomst
    • Vis profil
    • Vis forumposter
    • Vis bloggposter
    • Vis artikler
    Solblomst er ikke aktiv Junior Member
    Ble medlem
    01 Aug 2007
    Sted
    Sula

Standard

Vi har et normalt forhold til sukker, og kake og godter hører til på bursdager, lørdager og bitelitt ellers i uka.
    2003 2006.
    Solblomst1968
    Blogg

Sashimi
    • Vis profil
    • Vis forumposter
    • Vis bloggposter
    • Vis artikler
    Sashimi er ikke aktiv Senior Member
    Ble medlem
    12 Oct 2006

Standard

Jeg hadde lignende tanker som deg før snuppas første bursdag. Men etter å først ha blitt servert god mat, var hun ikke så interessert i kaken (gjorde minst mulig for å få henne interessert da ). Hun smakte litt, men ble ikke spinnvill og kakegal som jeg hadde sett for meg ().

Hun får fremdeles nesten aldri kaker og godis, det er vel stort sett bare hos besteforeldrene...
    mars-06

Ble medlem
    25 Sep 2007
    Sted
    Midt på, cirka

Standard

Det går an å lage bollekake til ettåringen? Jeg så noen som hadde gjort det..
    Selv vet jeg ikke helt om vi skal gå for bollekake eller muffins..
    Har ellers lyst til å servere mest mulig (tilsatt) sukkerfritt på bursdagen. Det vi har tenkt litt på er blant annet: smoothies, fruktsalat og/eller oppskåret frukt, diverse jus til drikke, riskaker med noe "pålegg"..
    Tror vi begrenser kakeutvalget til boller og muffins.. Evt. en stor bollekake...
    Lille O , Bo Obo des. 2006 og Tobo aug. 2009
    - aka lilletambur

September
    • Vis profil
    • Vis forumposter
    • Vis bloggposter
    • Vis artikler
    September er ikke aktiv Filosofer ottimista
    Ble medlem
    01 Jan 2007

Standard

Et lite tips. Jeg lagde gode fruktfigurer til bursdagen hennes. Trykte melon ut i pepperkakefigurer. Da kan kunne hun kose seg med det og føle at hun også fikk. Hun fikk som sagt smake litt kake å, men melon var en like stor hit siden det også var noe som sto på bordet som også andre spiste
    Sånn går no dagan! Og jeg elsker det!

Kvakk
    • Vis profil
    • Vis forumposter
    • Vis bloggposter
    • Vis artikler
    Kvakk er ikke aktiv Joda
    Ble medlem
    17 Oct 2006
    Sted
    Trondheim

Standard

Jeg ser ikke helt poenget med å nekte de å smake kake en sjelden gang. Det kommer snart anledninger der det vil bli servert kake når barna er borte på besøk hos andre. Og det er heller ikke så greit å nekte de å smake det de voksene spiser i de anledningene. Jeg synest kaker hører bursdager til og det vil i lengden være umulig å skjerme seg fra. Men hver og en familie må også få velge hva de vil servere. Og på en ettårdag forstår barnet fortsatt ikke stort av det hele. Så man kan jo bare servere noe man vet at barnet liker. Og boller vil sikkert være mye greiere å enklere å spise for ettåringer enn fløtekake.
    Hm hm

Lille Tulla sept 2005 Kvakklingen aug 2007

Ble medlem
    04 Oct 2006

Standard

Då Isak blev ett år så bakade vi gräddtårta men helt från botten av. Jag gjorde kakbotten med fruktos i och i mindre mängd än anbefallt. Jag hade bjørnbär och gjorde puré av den med lite fruktos i och hade i kakan. Blev som en helt vanlig gräddtårta men med mindre socker. Jag ser heller inte vitsen i att ha så mycket sött till en 1-åring men på detta viset går det ju att servera tårta ändå, . Tids nog kommer sockret smygande och jag har ingen inre tvångskänsla som säger att just jag måste vara den som introducerar det i överflöd. Pyntade med färska bär.

meloni sin avatar
    meloni er ikke aktiv Vår i år også! Super moderator
    Ble medlem
    23 Apr 2007

Standard

Opprinnelig skrevet av September
    Et lite tips. Jeg lagde gode fruktfigurer til bursdagen hennes. Trykte melon ut i pepperkakefigurer. Da kan kunne hun kose seg med det og føle at hun også fikk. Hun fikk som sagt smake litt kake å, men melon var en like stor hit siden det også var noe som sto på bordet som også andre spiste
    Det var lurt, September!

Ellers har vi bestemt oss for en variant med is, frukt, krem og vafler, da kan alle velge hva de vil ha, og vi kan gi mest frukt og litt vaffel til E. Så får de andre heller spise sjokoladekake når de kommer hjem hvis de absolutt må ha det, det er jo uansett ikke mangel på kaker og godis nå i desember.
    Storebror 06 & lillebror 09

Ta i mot barnet i ærbødighet.
    Oppdra det i kjærlighet.
    La det gå i frihet.

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke skrive svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke endre dine poster