+ Svar til tråden
Side 1 av 2 1 2 Neste SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 15

Tråd: Pusse opp kjøkken.... Enkelt og billig.

• Trådverktøy
    • Vis utskriftsvennlig utgave
    • Videresend denne siden med email…
    • Abonner på denne tråden…
  • Vis
    • Bytt til hybridmodus
    • Bytt til Trådmodus
    C Guest

Standard Pusse opp kjøkken.... Enkelt og billig.

Jeg er så lei kjøkkenet vårt og vil så gjerne gjøre noe med det.
    Her er bilder av kjøkkenet som det var når vi flyttet inn, og slik det er nå samt et bilde av benkeplata.
    Vi har bare malt veggene. Vi har ikke råd til stor oppussing, så vi snakker bare om å bruke et par tusenlapper på en "facelift".

Jeg har lyst til å fjerne topp og bunnlistene på skapene (har testet og det går fint an), og male alt som nå er lysebrunt i mørkere brunt, så det matcher den mørke eikeparketten vår. Vil male skapdører og skifte knotter. Skapene og soklene er forsåvidt greie, men hva med benkeplata som bare er foliert/laminat? Kan denne males? Lakkes?

Vil gjerne ha tips og råd fra dere

En liten fantasi til slutt av type stil jeg ønsker meg:

Svar med sitat Svar med sitat

kenguru
    • Vis profil
    • Vis forumposter
    • Vis bloggposter
    • Vis artikler
    kenguru er ikke aktiv Permisjonshøne med to små
    Ble medlem
    24 Oct 2006

Standard

Mannen min sier du må grunne benkeplata med heftgrunn først, og så male.
    Men folie er jo plastikk, så den vil ikke trekke til seg beis eller sånn- så du vil ikke få tre-struktur på den. Anbefaler heller å kjøpe ny benkeplate- vi kjøpte vår på maxbo- 1000kr for tre meter eller noe sånn.
    Kan bli fint med mørk benkeplate... !
    Mor til verdens fineste bolle og verdens herligste lille propp!
    og gift med verdens beste

Mortil2tøffe
    • Vis profil
    • Vis forumposter
    • Vis bloggposter
    • Vis artikler
    Mortil2tøffe er ikke aktiv Senior Member
    Ble medlem
    30 Sep 2007
    Sted
    Notodden/Sauherad

Standard

Jeg vil også anbefale å kjøpe ny plate. Maling av laminat-benkeplater blir ofte ikke veldig fint og holder seg uansett ikke særlig lenge. (jeg har forresten mørk brun laminatbenkeplate, det kan du se her)

Jeg er noe "hvit" for tiden jeg da, så jeg ville ha malt listene hvite for å få mer helhet på kjøkkenet. Og så funnet noen fine knotter/dørvridere.

Men jeg er sikker på at det blir veldig bra, uansett hva dere gjør. Det ser kjempekoselig ut hos dere
    Studentmor til to tøffinger '04 og '07
    Små barn er så imponert over alt de ser omkring seg at de ikke tror sine egne øyne. Det er derfor de peker i hytt og vær og spør om alt de får øye på. Da er det anderledes med oss voksne. Vi har sett alt så mange ganger at vi tar hele virkeligheten for gitt!

C Guest

Standard

Opprinnelig skrevet av kenguru
    Anbefaler heller å kjøpe ny benkeplate- vi kjøpte vår på maxbo- 1000kr for tre meter eller noe sånn.
    Kan jeg få se bilde? Er den i bra kvalitet?

Opprinnelig skrevet av Mortil2tøffe
    jeg har forresten mørk brun laminatbenkeplate, det kan du se her)
    Er ikke på Tettinntil så jeg får ikke sett den tråden... Kan du sende meg et bilde på PM?
    Sist endret av C : 17 Jan 2009 kl 11:39

Belladonna
    • Vis profil
    • Vis forumposter
    • Vis bloggposter
    • Vis artikler
    Belladonna er ikke aktiv Senior Member
    Ble medlem
    03 Oct 2006
    Sted
    Trøndelag

Standard

Jeg vil også ha byttet benkeplaten. Ikea har også fine, billige laminatplater, bla denne;

http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/30142116

Ellers tror jeg det blir veldig fint å male skapene lyse, det gjør så mye med bare noen malingstrøk her og der!
    Mamman til Loa -04, Popper -06 og Mini -10

Belladonna
    • Vis profil
    • Vis forumposter
    • Vis bloggposter
    • Vis artikler
    Belladonna er ikke aktiv Senior Member
    Ble medlem
    03 Oct 2006
    Sted
    Trøndelag

Standard

Det hadde forresten vært veldig fint med åpne hyller på høyre-veggen der, sånn som på det siste bildet du la ut! Men da må dere tapetsere på nytt og male og sånt, koster kanskje ikke så mye -men det tar jo litt tid. Ikea har også veldig billige ubehandlede trehyller som kan males (i samme farge som innredning f.eks).
    Mamman til Loa -04, Popper -06 og Mini -10

siemens
    siemens er ikke aktiv transportetappe Super moderator
    Ble medlem
    07 Mar 2007
    Sted
    Utvandret
    Blogginnlegg
    11

Standard

Slenger meg på koret over som sier at det blir finest å male alt i samme tone og bytte benkeplaten. Det er litt mer jobb, men det blir mye bedre resultat. Kjøkkenet deres er litt sånn so early 90-tallet med kanten rundt skap og skuffer og de hjørneseksjonene.

Men jeg skjønner ikke helt den veggen til venstre i kjøkkenet som slutter i en åpenhjørnehylle i øvre seksjonen, er det en hel vegg bak der eller ikke? Du kan fint få til en stil alla nederste bildet med å velge andre knotter, male hvitt og montere en åpen hylle på den høyre veggen. Men frågan er om det er stenplate på det bildet (synes den var så blank i fargen)?
    Livet med supermann og supersønnene f juni -06 og januar -10 er meningen!

C Guest

Standard

Opprinnelig skrevet av Belladonna
    http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/30142116
    Takk for link, de var billige og fine

Opprinnelig skrevet av siemens
    Slenger meg på koret over som sier at det blir finest å male alt i samme tone og bytte benkeplaten.
    Mindre knot også det da.... Altså ALT hvitt men brun benkeplate?
    Helt vanlig hvit, eller en nyanse av hvit...? Finnes jo så mange nesten-hvite farger også. Blir helt hvit finest?

Men jeg skjønner ikke helt den veggen til venstre i kjøkkenet som slutter i en åpenhjørnehylle i øvre seksjonen, er det en hel vegg bak der eller ikke?
    Ja.... Tidligere var det vaskerom der, og åpent i mellom, men vi har bygget bad der og satt opp vegg. Badet begynner bak kjöleskapet liksom

Du kan fint få til en stil alla nederste bildet med å velge andre knotter, male hvitt og montere en åpen hylle på den høyre veggen.
    Tror dere det går an å kjöpe benkeplate fra Ikea og lage hyller av? Så fargen matcher helt? Er benkeplaten "hel" på begge sider? Så hvis jeg kutter den i to kan kuttsidene på begge havne inn mot veggen, så jeg får to hyller på den åpne veggen?

siemens
    siemens er ikke aktiv transportetappe Super moderator
    Ble medlem
    07 Mar 2007
    Sted
    Utvandret
    Blogginnlegg
    11

Standard

Alt hvitt og brun benkeplate er mitt forslag ja. Men du får se litt på hva slags nyanse du har på veggene rundt også. Ettersom du skal ha brun benkeplate og brunt gulv kan det kanskje være fint med en "varm" hvit, og ikke kald hvit som passer best til svart benkeplate. Synes jeg da.

Jeg skulle tro at hvis du kapper en ikea-bit så blir det lekker synbar spon .Men det kan hende de har sånn "klistrekant", det vet jeg de har til kjøkkeninnredning, som man klistrer over åpne ender i samme farge som kjøkkeninnredningen.
    Livet med supermann og supersønnene f juni -06 og januar -10 er meningen!

C Guest

Standard

Alt hvitt og brun benkeplate er mitt forslag ja. Men du får se litt på hva slags nyanse du har på veggene rundt også. Ettersom du skal ha brun benkeplate og brunt gulv kan det kanskje være fint med en "varm" hvit, og ikke kald hvit som passer best til svart benkeplate. Synes jeg da.
    Hva er en "varm" hvit?
    Veggene ellers er i caffe latte Mye kremfarger hos oss. Enkelt og fint.

+ Svar til tråden
Side 1 av 2 1 2 Neste SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke skrive svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke endre dine poster
  • BB code er
  • Smilier er
  • [IMG] kode er
  • HTML kode er av