Tråd: Gaaaaaaaa! Glidelåsraseri
-
01 Feb 2010 09:07 #1
Gaaaaaaaa! Glidelåsraseri
:ANYWORD::ANYWORD::ANYWORD::ANYWORD::ANYWORD:
Akkurat da jeg følte at jeg liksom hadde tatt et hopp på læringskurven min, og fikk til ganske mye med symaskinen, så stopper alt opp igjen. I går forsøkte jeg å sy fast en glidelås ti ganger. Med glidelåsfot. Men det blir bare ikke pent. I morges stirret jeg stygt på den dumme, dumme kjolen, og hadde seriøst lyst til å bare kaste den i bosset.
Må trekke pusten og samle en slags inspirasjon til å gå på igjen. Men jeg skjønner bare ikke hvordan det der skal gjøres - på en skikkelig måte, og ikke bare sånn røvervis, som jeg har benyttet meg av tidligere.
:ANYWORD::ANYWORD::ANYWORD::ANYWORD::ANYWORD:Sist endret av Filipine : 01 Feb 2010 kl 19:46
-------------------------------------------------
Filipine! Lykkejeger; tvillingmamma til Lykke - og Gledeog fiskebollepasser :fiskebolle:
Sukkerungene er unnfanget i kjærlighet, båret frem i forventning, født til forundring.Svar med sitat
-
01 Feb 2010 12:38 #2
Senior Member
- Ble medlem
- 04 Jul 2008
Jeg kan ikke sy i glidelås selv (dvs. jeg har vel gjort det en gang for lenge siden, men kanskje ikke helt strøkent...), men fant noen instruksjoner på nett:
http://www.husqvarnaviking.com/media...ingroom_no.asp (klikk på synligt blixtlås, der finner du flere instruksjoner for ulike typer glidelås-søm)Svar med sitat
-
Om du ikke får det til - er det helt umulig med knapper?Storebror 06 & lillebror 09
Ta i mot barnet i ærbødighet.
Oppdra det i kjærlighet.
La det gå i frihet.Svar med sitat
-
01 Feb 2010 19:46 #4Opprinnelig skrevet av meloni-------------------------------------------------
Filipine! Lykkejeger; tvillingmamma til Lykke - og Gledeog fiskebollepasser :fiskebolle:
Sukkerungene er unnfanget i kjærlighet, båret frem i forventning, født til forundring.Svar med sitat
-
Skjønner. Du får legge det fra deg noen dager og så kvinne deg opp i mellomtiden. Lykke til!
Storebror 06 & lillebror 09
Ta i mot barnet i ærbødighet.
Oppdra det i kjærlighet.
La det gå i frihet.Svar med sitat
-
01 Feb 2010 20:58 #6
Senior Member
- Ble medlem
- 04 Jul 2008
Var det ikke noe nyttig på den husqvarna-siden da?
Svar med sitat
-
01 Feb 2010 21:31 #7
Jo, takk for den! Den sa mye det samme som bruksanvisningen, men på en ny måte, som fikk meg til å tenke litt nytt.
Men jeg får det ikke til. Det er sikker et håndgrep eller noe veldig enkelt noe, som jeg kommer til å lære med øvelse. Sømmen blir skjev, og det blir stygt og jeg får ikke glidelåsen parallell, slik at den kan tas igjen.-------------------------------------------------
-
02 Feb 2010 00:11 #8
bedre & bedre dag for dag
- Ble medlem
- 15 Oct 2006
- Sted
- Trondheim
Jeg har etterhvert sydd ganske mye, men må innrømme at jeg er utrolig dårlig på å få til glidelåser fint. Det er jo søren meg bortimot umulig.
Men et lite tips - uten at jeg har sett på om det gjøres i linken over her, er på den delen hvor dradelen er. Sett denne lengst fra der hvor du begynner å sy. Når du har kommet et stykke på vei, så lar du nåla stå nede i stoffet, løfter opp foten, og lurer glideren forbi nåla og ned til der hvor du er ferdig å sy. Så syr du resten.-diab-
Storebror mars 2002 og vesla oktober 2005
Et barn gjør kjærligheten større, dagene kortere, nettene lengre, bankkontoen mindre, hjemmet lykkeligere, klærne krøllete, fortiden glemt og fremtiden verdt å leve for.Svar med sitat
-
02 Feb 2010 01:42 #9
Blondine
- Ble medlem
- 29 Apr 2007
Glidelåsen skla være åpen når du syr den ene siden, deretter dras den sammen før du syr andre siden.. det er enklest.
Og husk å nåle og måle først
et tips er å sy fast motsatt side med store tråklesting først, før du syr vanlig på den ene(andre) siden. Ta tråklestingene op i den enden du vil starte å sy . og glid opp/fra hverandre låsen. la tråklesting være på minst 1/3 av site siden når du starter.
sy ca 1/3 eller litt mindre, Løft opp labben, dra glidelåsen sammen, nå kan du evnt fjerne tråklestingene helt eller bare la sitte 2 , og sy ferdig.Alveprinsen mai 2007Svar med sitat
-
Opprinnelig skrevet av Ma-i
Jeg har sydd glidelås én gang i mitt liv, skikkelig - og det ble strålende vakkert, om jeg får si det selv, for den satte jeg i på sykurs, under kursdamens kyndige veiledning. Dessverre har ammetåka lagt et tungt glemselens slør over det jeg lærte den gang (under 1 år siden, he-hem), men jeg husker vagt noe om "vliestape", eller bånd. Tynn vlieselin man stryker fast rundt splitten der du skal sy glidelåsen.Lille O , Bo Obo des. 2006 og Toboaug. 2009
- aka lilletambur
www.lilletambur.no
Svar med sitat
+ Svar til tråden