+ Svar til tråden
Side 1 av 3 1 2 3 Neste SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 22

Tråd: Buljong

• Trådverktøy
    • Vis utskriftsvennlig utgave
    • Videresend denne siden med email…
    • Abonner på denne tråden…
  • Vis
    • Bytt til hybridmodus
    • Bytt til Trådmodus
    Blanche
    • Vis profil
    • Vis forumposter
    • Vis bloggposter
    • Vis artikler
    Blanche er ikke aktiv Ikke tilgjengelig
    Ble medlem
    11 Jul 2008

Standard Buljong

Når det i oppskrifter står buljong eller kraft, hva bruker dere?

Jeg bruker bare salt eller krydder, men det blir vanligvis veldig smakløst.

Dere som bruker kraft, lager dere den selv eller er det mulig å få kjøpt god kraft?
    Svar med sitat Svar med sitat

Al-Kemia
    • Vis profil
    • Vis forumposter
    • Vis bloggposter
    • Vis artikler
    Al-Kemia er ikke aktiv vanadium
    Ble medlem
    13 Oct 2006
    Sted
    Ski

Standard

Bruker avkok/kraft om jeg har. Lager selv av rester.
    Gullungen Maya dubbedåre født mai 2005

I'm not an artist, I'm a work of art

Taratroll
    • Vis profil
    • Vis forumposter
    • Vis bloggposter
    • Vis artikler
    Taratroll er ikke aktiv Administrator Administrator
    Ble medlem
    25 Sep 2006

Standard

Hønsekraft er iallefall veldig enkelt å lage selv. Ta en høne, div. grønnsaker med mye smak som løk, selleri, gulrot, sellerirot, litt salt og noen hele pepperkorn. Så helle på vann til hønen er dekt og la det putre en god stund.

Ellers syns jeg de fondflaskene de har på velutstyrte matbutikker er gode.

Bloggen min om barnestyrt mattilvenning

Ble medlem
    23 Oct 2007

Standard

I 96 av 100 tilfeller lever jeg veldig, veldig godt med buljongterninger eller pulver av ymse slag.
    Å koke kraft jevnlig krever bare mer planlegging enn jeg noen sinne har klart å leve opp til, og jeg må innrømme at jeg egentlig ikke synes resultatet har vært så avgjørende for smaken heller -- i hvert fall ikke nok til å gjøre det til en vane.
    Men større matbutikker som Meny og Mega selger ofte kraft eller fond på flasker eller i bokser; det samme gjør spesialbutikker.

siemens sin avatar
    siemens er ikke aktiv overraskende lykkelig Super moderator
    Ble medlem
    07 Mar 2007
    Sted
    Utvandret
    Blogginnlegg
    11

Standard

Vi bruker fond og er forsiktig med saltet
    Livet med supermann og supersønnene f juni -06 og januar -10 er meningen!

selvstendig
    • Vis profil
    • Vis forumposter
    • Vis bloggposter
    • Vis artikler
    selvstendig er ikke aktiv Senior Member
    Ble medlem
    20 Jun 2010

Standard

Opprinnelig skrevet av Engasjert
    Når det i oppskrifter står buljong eller kraft, hva bruker dere?

Jeg bruker bare salt eller krydder, men det blir vanligvis veldig smakløst.

Dere som bruker kraft, lager dere den selv eller er det mulig å få kjøpt god kraft?
    Da bruker jeg kraft, ganske enkelt . Koker kjøttkraft selv, i store porsjoner (hva har man femtenlitersgryter til ) og fryser ned i melkekartonger. Å koke kraft tar TID, men det krever knapt ARBEID:

Kjøttkraft lager jeg slik: To - tre kg fett- og beinrikt kjøtt (f eks en røkt svineknok og fårikålkjøtt av sau, begge deler til kr 20 - 25/kg hos min slakter) i biter, et par småskårne gulrøtter, noen løk i biter, en purre i biter, tre-fire kg kraftbein delt i to (ektefelle + sag ), en "bouquet garni" (altså en bukett med div grønt, alt fra øverste del av purrene til persillestilker) eller to og vann til full 15-litersgryte. Kok og og la SMÅkoke i fem - seks timer, fyll evt på litt vann underveis. Sil gjennom klut (og hell innholdet fra kluten i katteskåla etterpå!), fyll i melkekartonger avkjøl og frys inn! Vil jeg ha mørkere kraft, lar jeg kjøttbitene få 10 - 15 min i langpanne under grillelementet før bruk.

Fiskekraft lager jeg slik: Skinn og bein av den fisken som likevel skal bli middag, halvliter eller så med vann, noen gulrotbiter og kanskje litt løk/purre. Kok opp, kok en halvtimes tid og sil gjennom en klut. Bland evt med kokevannet fra fisken. Basisen for en god fiskesaus er ferdig .

Hønsekraft har du alt fått oppskrift på. Jeg gjør litt annerledes, men har ingen garanti for at sluttresultatet blir bedre.

Ellers tar jeg alltid vare på kokevannet av alt fra kjøtt via grønnsaker til poteter. Er jo kraft det også, om enn kanskje litt tynn. Men ingen kraft går til spille her. Plutselig trenger man en skvett....

Som du har notert bruker jeg veldig lite krydder I krafta. Jeg foretrekker å tilsette etterpå, og jeg har minst 40 ulike krydderglass å velge mellom. Men krydder altså først når maten lages. Ellers smaker alt likt .
    Sist endret av selvstendig : 24 Aug 2010 kl 21:55
    Selvstendig - i arbeid, i tanke og i holdning.
    Nordmann og vestlending av fødsel og overbevisning.
    Til stede på forumet for å si hva jeg har på hjertet, ikke nødvendigvis hva du ønsker å høre.
    Avgjørelsene i mitt liv tar jeg. Lot jeg andre ta dem, hadde jeg intet...
    50 % partner i "AS Barnerederiet" som nå er blitt betrodd ansvar å forvalte følgende tonnasje best mulig:
    Gutt f 1995, gutt f 1997, to jenter f 2001. Mer tonnasje kan ennå gjerne mottas til forvaltning .

Ble medlem
    03 Oct 2006
    Sted
    Repatriert

Standard

Opprinnelig skrevet av Madisonhilyard
    I 96 av 100 tilfeller lever jeg veldig, veldig godt med buljongterninger eller pulver av ymse slag.
    Å koke kraft jevnlig krever bare mer planlegging enn jeg noen sinne har klart å leve opp til, og jeg må innrømme at jeg egentlig ikke synes resultatet har vært så avgjørende for smaken heller -- i hvert fall ikke nok til å gjøre det til en vane.
    Men større matbutikker som Meny og Mega selger ofte kraft eller fond på flasker eller i bokser; det samme gjør spesialbutikker.
    Som om jeg skulle ha sagt det selv.

Blanche
    • Vis profil
    • Vis forumposter
    • Vis bloggposter
    • Vis artikler
    Blanche er ikke aktiv Ikke tilgjengelig
    Ble medlem
    11 Jul 2008

Standard

Takk for alle svar, og oppskrifter.

Jeg har litt lyst å prøve, for jeg har aldri gjort det. Og lapskausen vi har til middag, for eksempel, smaker ikke særlig godt, den mangler liksom smak.

Man bruker vel kjøttet man har lagd kraft av? Selv om det kanskje har kokt i timesvis? Høner skal vel koke lenge uansett?

Jeg har hatt fond-flasker før, og de har smakt godt. Men har gikk alltid ut på dato før jeg fikk brukt dem opp.

Marigold sin avatar
    Marigold
    • Vis profil
    • Vis forumposter
    • Vis bloggposter
    • Vis artikler
    Marigold er ikke aktiv Takknemlig Administrator
    Ble medlem
    25 Sep 2006
    Sted
    Asker

Standard

Jeg bruker som regel vegetar-buljongterninger. Føler meg i gunnen ganse avansert når jeg gjør det. Oftes bruker jeg bare litt soyasaus.
    ...størst av alt er kjærligheten
    Mamma til tre flotte jenter og Leo på 5

Ble medlem
    03 Oct 2006
    Sted
    Repatriert

Standard

Jeg er ikke så opptatt av holdbarhetsdato på buljong eller fond; de lever nok i beste velgående en stund etter best før-dato, som i alle fall er det våre er merket med.

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke skrive svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke endre dine poster