+ Svar til tråden
Side 1 av 2 1 2 Neste SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 18

Tråd: 5-åring med ny lego - star wars, ninjago, atlantis..som fører til en annen type lek..

• Trådverktøy
    • Vis utskriftsvennlig utgave
    • Videresend denne siden med email…
    • Abonner på denne tråden…
  • Vis
    • Bytt til hybridmodus
    • Bytt til Trådmodus
    Spirello
    • Vis profil
    • Vis forumposter
    • Vis bloggposter
    • Vis artikler
    Spirello er ikke aktiv Senior Member
    Ble medlem
    12 Oct 2006
    Sted
    Asker

Standard 5-åring med ny lego - star wars, ninjago, atlantis..som fører til en annen type lek..

Etter jul og 5-årsdag i februar har det kommet mye ny lego i hus...av typen vi kanskje har vært litt sære, og ikke villet ha her før.

Storebror elsker lego, og nå spesielt legofigurer som ser slemme og skumle ut. Da han fikk sin første star wars lego, snakket han i søvne om "dart veidur" med et stooort smil, natten etter.

Han har aldri sett star wars/clone wars. Jeg har egentlig ikke problemer med at figurene ser skumle ut, men jeg misliker at det følger med så mye våpen.
    Leken handler mye om skyting og dreping, og jeg syns ikke det er noe ok. Jeg har prøvd å snakke med ham om det, og får til svar at "jammen de er jo slemme!" Jeg tror ikke han skjønner begrepet "drepe", og hva det vil si å være død.
    Jeg tror jeg trenger litt tips for hvordan vi kan prate mer om dette..

Jeg kjenner at jeg skulle ønske at lego city fortsatt var det store...

Skjønner ikke helt hvor han får alt dette fra, men det må jo være bhg. Det er mange der som har eldre brødre, og noen jeg vet har andre regler enn oss på hva de får se på tv.
    Han går i steinerbhg, og jeg kjenner at jeg føler meg litt uglesett, når det første han sier handler om star wars/ninjago ol. når vi kommer om morgenen -Men han får det jo ikke hjemmefra, bortsett fra at han nå har endel lego..

Det er så uvandt at den lille gutten min, som syns det meste av barnetv var skummelt, plutselig leker sånne "usympatiske" leker.
    (Han er veldig omsorgsfull og empatisk, altså, og han er ikke voldelig mot andre..det er bare i lek mellom legofigurer. Hvordan de leker i bhg vet jeg ikke)

Hva tenker dere? Er det ok/naturlig med slik lek?
    Hvordan kan vi prate om det?

Februar -06
    Mai - 09

Svar med sitat Svar med sitat

mirimor
    • Vis profil
    • Vis forumposter
    • Vis bloggposter
    • Vis artikler
    mirimor er ikke aktiv henger med i svingene
    Ble medlem
    03 Oct 2006
    Sted
    Hedmark

Standard

Starwars og NInjago her også. Både seksåringen og fireåringen er opptatt av det, og jeg tror de skiller greit mellom lek og virkelighet, faktisk. Vi har faktisk ikke blanda oss mye borti den typen lek, så lenge det dreier seg om figurer. Slossing blander vi oss borti. Men det er mulig at det er fordi jeg har to gutter at jeg liksom er så vant til de der actiongreiene..
    Hønemora til miriungen 04 og kyllingen 06 og lillesøster 10

Spirello
    • Vis profil
    • Vis forumposter
    • Vis bloggposter
    • Vis artikler
    Ble medlem
    12 Oct 2006
    Sted
    Asker

Standard

Ja, jeg har vokst opp i en skikkelig jentefamilie, så disse "guttegreiene" er helt nytt for meg.. Men godt å høre det er flere her som har barn som er opptatt av disse tingene, altså!

Jeg tror også storebror skiller fint mellom fantasi og virkelighet. Han sier selv at "det er en fantasiverden, mamma"

Februar -06
    Mai - 09

fru Potethode
    fru Potethode er ikke aktiv i min egen verden
    Ble medlem
    03 Oct 2006

Standard

Guttene mine har fått den første Clone Wars filmen og jeg synes ikke den var så ille, jeg. joda, Masse skyting og vold, men det åpenbare går utover droider og roboter og menneskene er helter, stort sett. Helt stuerent hjemme hos oss. Selv om den satt ganske langt inne en stund! Star Wars har vært kult i et par år, før det kom i hus.
    Nygift med herr Potethode og våre tre småpoteter.
    Junior feb-05, Lillegutt jan-07 og Lillebror des-09

kaktus
    • Vis profil
    • Vis forumposter
    • Vis bloggposter
    • Vis artikler
    kaktus er ikke aktiv Junior Member
    Ble medlem
    13 Feb 2011

Standard

Joda, jeg kjenner til følelsen. Men jeg forsøker å holde ting på et nøkternt nivå, istedet for totalforbud. I praksis syntes jeg det er "ok" med en lekepistol, men "ikke ok" med lekemaskingevær. Om dette har noe som helst annen funksjon enn å i det minste gi meg en bedre følelse vet jeg ikke.

Jeg fikk endret mitt syn på denne problematikken under et foredrag jeg var på med en folklorist som hadde studert barns "trang til vold". Rett nok i forhold til eventyr (få ting som er så voldelig som de; trollene blir drept på grusomt vis, ulven kuttet opp med kniv etter å ha spist både bestemor og rødhette etc). Han mente at det var så enkelt at det onde måtte dø for at verden skal være trygg. Det er en måte å bearbeide og forholde seg til det skumle i verden på. Dersom det "onde" ikke dør, forblir trusselen der - det kan komme tilbake. Han mente også at brutaliteten var en nødvendig del, for å være helt sikker på at trusselen er død og ikke kommer tilbake.

Min erfaring er også at når barna blir litt større, endrer pang-pang-dø leken seg til mer avanserte og nyanserte former for det samme. Tematikken holder vi jo på, se bare hvor mye krim som har samme handlingsmønster på tv. I tillegg for vi en skadefryd over det i programmer som "cops" og "americas dummest criminals" etc. Ok, i ferd med å spore av kjenner jeg.

Fordelen med lego er at det forblir ikke i sin opprinnelige form spesielt lenge. Tjoms Star-Wars skip er i hvert spredd godt utover rommet hans, i støvsugern, i bilen, ute, hos bestemor og bestefar og etc.

Augusta
    • Vis profil
    • Vis forumposter
    • Vis bloggposter
    • Vis artikler
    Augusta er ikke aktiv Senior Member
    Ble medlem
    11 Feb 2007

Standard

Gutten min leker også med den type lego. Han får det fra andre jevnaldende, han har aldri sett starwars eller den andre før. Jeg vet ikke egentlig hva det er selv, er star wars en film man kan vise små barn? Og hva er clone wars?

Luan
    • Vis profil
    • Vis forumposter
    • Vis bloggposter
    • Vis artikler
    Luan er ikke aktiv Senior Member
    Ble medlem
    23 May 2007

Standard

Storebror leker også med star wars lego. Jeg var/er i utgangspunktet ikke så veldig glad i det, men ser at han skiller mellom lek og virkelighet. Og ser at "alle" de andre guttene i barnehagen leker med det samme, og mange har også eldre brødre som påvirker, og det er det vanskelig for oss å kontrollere. Nå hører det med til historien at pappaen er ihuga star wars fan, så han synes jo ikke at dette er så ille i det hele tatt.
    Mamma til
    storebror født mai -06 og lillebror født januar -09

Spirello
    • Vis profil
    • Vis forumposter
    • Vis bloggposter
    • Vis artikler
    Ble medlem
    12 Oct 2006
    Sted
    Asker

Standard

Godt å høre at det er flere smågutter som er opptatt av dette
    Interresant det du sier, kaktus, om at det onde må dø, for at verden skal være trygg...jeg kan forstå den tankegangen.

Jeg bekymrer meg mindre når jeg leser at dere er så avslappet i forhold til dette. Jeg tror jeg nesten blir litt hjernevasket av steiner-miljøet av og til...

Februar -06
    Mai - 09

meloni
    meloni er ikke aktiv I endring Super moderator
    Ble medlem
    23 Apr 2007

Standard

HEhe, jeg kunne nesten skrevet det første innlegget ditt, hvertfall tror jeg at jeg kan det om et års tid når storebror er blitt 5. Foreløpig er de star wars-lego tingene øverst på ønskelista, men ikke i hus - litt for avansert enn så lenge. Kommer fra (steiner-)barnehagen her også, "starfårsj" er superpoppis å leke. Jeg deler din skepsis, og misliker sterkt at ridderlego er utstyrt med lanser
    Storebror 06 & lillebror 09

Ta i mot barnet i ærbødighet.
    Oppdra det i kjærlighet.
    La det gå i frihet.

Spirello
    • Vis profil
    • Vis forumposter
    • Vis bloggposter
    • Vis artikler
    Ble medlem
    12 Oct 2006
    Sted
    Asker

Standard

Opprinnelig skrevet av meloni
    .....
    Jeg deler din skepsis, og misliker sterkt at ridderlego er utstyrt med lanser
    Ja! -Og politi og tyv fra lego city har pistoler...helt unødvendig, syns jeg.

Februar -06
    Mai - 09

+ Svar til tråden
Side 1 av 2 1 2 Neste SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke skrive svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke endre dine poster
  • BB code er
  • Smilier er