+ Svar til tråden
Viser resultater 1 til 6 av 6

Tråd: Stiloppgave om PALS:

  • Vis første uleste
  • Trådverktøy
    • Vis utskriftsvennlig utgave
    • Videresend denne siden med email…
    • Abonner på denne tråden…
  • Vis
    • Bytt til hybridmodus
    • Bytt til Trådmodus
  1. #1
    Wanaagsan
    • Vis profil
    • Vis forumposter
    • Vis bloggposter
    • Vis artikler
    Wanaagsan er aktiv nå (-:
    Ble medlem
    12 Oct 2006
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    4,580

    Standard Stiloppgave om PALS:

    (Inspirert av en foredragsholder som hele tiden la inn forslag til stiloppgaver om ting han mente en del om...)

    Beskriv et undervisningsopplegg om korrupsjon, der skoleprogrammet PALS med Brakort eller annet belønningssystem skal brukes. Bruk HVA-HVORDAN-HVORFOR-skjema.
    Avhengig av hvordan beskrivelsen utarter, drøft én av følgende problemstillinger:
    A) Se på forholdet mellom skjult og åpen læreplan i dette undervisningsopplegget. Drøft samhandlingen og evt motsetninger mellom disse to.
    B) Hvordan kan vi lære barn å i større grad være lydige mot voksne selv når barna er så barnslige at de opplever motsetninger mellom det de voksne sier og det de gjør?
    Sist endret av Wanaagsan : 11 May 2012 kl 22:53
    juni 03 + oktober 04 + november 07

    "Mennesker som blir slått i bakken av livet selv, reiser seg igjen. Det vi trenger når vi ligger nede, er et medmenneske som ser oss, og som - ikke løfter oss, men - rekker oss hånden og holder oss i hånden til vi har reist oss."
    Kjersti Børsum

    Svar med sitat Svar med sitat

  2. #2
    Ble medlem
    29 Sep 2006
    Sted
    Regnbyen
    Innlegg
    23,375

    Standard

    en skikkelig lærervits!

    Det var forresten en god tanke. Hjernen min begynte straks å fylle i skjema- og det blir så absurd
    Mange foreldre kunne spart seg en mengde konflikter ved å være høflige

    Bor i Eplehuset sammen med Eplemannen, Eplegutta og Eplejenta. Vi har Eplehund, Epleand, Eplehjort og Eplemus.
    Svar med sitat Svar med sitat

  3. #3
    Wanaagsan
    • Vis profil
    • Vis forumposter
    • Vis bloggposter
    • Vis artikler
    Wanaagsan er aktiv nå (-:
    Ble medlem
    12 Oct 2006
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    4,580

    Standard

    Kandidat 1 (nyutdannet, nyfrelst PALS-lærer):

    HVA
    Presentasjon av emnet. Spille en situasjon med og uten bruk av korrupsjon. Videre utover uken; forsterke all oppførsel der elevene unngår å kjøpe seg venner og tjenester (ved bruk av BRA-kort).
    HVORDAN
    Hente frem elevenes bakgrunns kunnskaper om korrupsjon. Antagelig kjenner de lite til det, siden Norge nesten er fri for problemet (og jeg skjønner derfor ikke hvorfor vi skal undervise i dette! Men alt som kommer oven fra, må vi respektere). Vi må derfor forklare begrepet og prøve å relatere det til barnas hverdag. Vi kan spille en situasjon der to venninner vil være sammen med en tredje venninne - men ikke med hverandre. En løsning er å låve venninnen snop eller penger hvis hun velger en av dem. Den andre løsningen er å hente en voksen, som kan avgjøre saken hvis de ikke finner ut av det sjøl. Så kan vi snakke om hvorfor det er dårlig å låve noen snop eller penger for å få det som man vil. Videre blir det viktig å forsterke riktig atferd på dette området. Vi gir barna et BRA kort som tegn på at de har valgt det riktige valget når de henter en voksen som kan bestemme i stedet for å gi vennene penger eller snop for å få det som man vil.
    HVORFOR
    Vi gir BRA kort for at barna skal gjenta de riktige handlingene seinere og for at de skal lye de voksne som gir dem. Jeg syns dette er veldig vikti.

    Personlig mener jeg at dette eksempelet er lite relevant, da det forbereder barna på livet, og ikke på skole hverdagen. PALS handler om riktig atferd på skolen og gode lærings forhold. Korrupsjon fins ikke i Norge, så det blir veldig teoretisk. Jeg finner den motsetningen at det ene handler om livet i u-land og det andre handler om skole hverdagen i Norge. Barna i Norge har ikke forbilder som driver med korrupsjon. Men vi kan bruke dette undervisnings opplegget til å frem heve at barna skal lye de voksne.

    Jeg syns det er bra at PALS kan brukes til så mye. Også til å undervise i noe som barna ikke har erfaring med, men at vi like vel får frem et godt poeng.
    juni 03 + oktober 04 + november 07

    "Mennesker som blir slått i bakken av livet selv, reiser seg igjen. Det vi trenger når vi ligger nede, er et medmenneske som ser oss, og som - ikke løfter oss, men - rekker oss hånden og holder oss i hånden til vi har reist oss."
    Kjersti Børsum

    Svar med sitat Svar med sitat

  4. #4
    Wanaagsan
    • Vis profil
    • Vis forumposter
    • Vis bloggposter
    • Vis artikler
    Wanaagsan er aktiv nå (-:
    Ble medlem
    12 Oct 2006
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    4,580

    Standard

    Kandidat 2 (PALS-veileder):

    PALS styrker barns skolefaglige og sosiale kompetanse. Programmet anbefales på barnetrinnet, og er omtalt i rapporten forebyggende innsatser i skolen fra 2006 som et program med dokumentert effekt.
    FEM GANGER så mange positive tilbakemeldinger som negative er en strategi som har vist seg å ha god virkning for utvikling av sosial kompetanse.
    Gjennom opplæringen i PALS-modellen styrkes de ansattes kompetanse slik at de kan forme en læringskultur preget av gode relasjoner til og mellom elevene, en positiv atmosfære og forebygge problematferd. Kunnskapen og forståelsen for at også atferd er innlært og kan trenes på er viktig.

    Og mer trenger vi ikke å si om den saken. PALS er BRA, og vi må aldri gi inntrykk av noe annet. Det kan svekke den gode læringskulturen og positive atferden som har begynt å manifestere seg blant elevene. Vi ledere må ikke vise svakhetstegn. Det er vi som bestemmer, og vi må aldri gi oss.

    juni 03 + oktober 04 + november 07

    "Mennesker som blir slått i bakken av livet selv, reiser seg igjen. Det vi trenger når vi ligger nede, er et medmenneske som ser oss, og som - ikke løfter oss, men - rekker oss hånden og holder oss i hånden til vi har reist oss."
    Kjersti Børsum

    Svar med sitat Svar med sitat

  5. #5
    Wanaagsan
    • Vis profil
    • Vis forumposter
    • Vis bloggposter
    • Vis artikler
    Wanaagsan er aktiv nå (-:
    Ble medlem
    12 Oct 2006
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    4,580

    Standard

    Kandidat 3 (halvgammel lærer, nyfrelst).

    PALS er kjempebra til å innføre nye regler og til å gi positiv oppmerksomhet til de som følger dem. BRA-kortene gjør at vi viser positiv oppmerksomhet til de som lyer i stedet for å kjefte på de som er ulydige.
    Et undervisningsopplegg i korrupsjon vil vi gjøre ved å først spille en situasjon der en person gir en annen noe for å gjøre som han vil. Etterpå viser vi en situasjon der...Hm, da må vi finne ut en god måte å løse et problem om hvordan vi kan få det som vi vil uten å gi de noe for det. Jeg må se hva PALS-manualen sier om dette... Aha - dette er et lurespørsmål! Dette handler om livet, ikke om skolen. Vi utdanner ikke barna til livet - det får resten av samfunnet, deres seinere arbeidsgiver o.l. gjøre. Vi lærer barna til å følge enkle regler på skolen, noe de ser ut til å ha problemer med. Barn kan være ganske utspekulerte, men vi ser at vi kan få dem til å gjøre som vi vil bl.a. ved at vi gir BRA-kort som tegn på at de har gjort en riktig handling. Barna kan ikke vite hva som er riktig hvis ikke vi voksne forteller dem det.
    juni 03 + oktober 04 + november 07

    "Mennesker som blir slått i bakken av livet selv, reiser seg igjen. Det vi trenger når vi ligger nede, er et medmenneske som ser oss, og som - ikke løfter oss, men - rekker oss hånden og holder oss i hånden til vi har reist oss."
    Kjersti Børsum

    Svar med sitat Svar med sitat

  6. #6
    Wanaagsan
    • Vis profil
    • Vis forumposter
    • Vis bloggposter
    • Vis artikler
    Wanaagsan er aktiv nå (-:
    Ble medlem
    12 Oct 2006
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    4,580

    Standard

    Kandidat 4 (PALS-rektor)

    Bruken av BRA-kort er noe vi diskuterer hyppig i lærerkollegiet. Vi reflekterer grundig over dette, og det er ikke noe noen andre skal bekymre seg over. I det siste har vi f.eks. diskutert om vi skal kalle kortene BRA-kort eller PALS-kort, og vi kom frem til at BRA-kort er best fordi det understreker at elevene har gjort noe BRA når de får dem. Vi har også diskutert nøye hvor mange BRA-kort de skal kunne oppnå i uken, og hvor store oppmuntringer de skal få etter f.eks. 1000 samlede kort (klassen samlet sett). Vi velger å kalle belønningen oppmuntring sånn at ikke utenforstående skal få dårlige assosiasjoner til det vi driver med. Folk tenker jo så mangt om det de ikke har skikkelig innsikt i, og dette er ikke noe vi har tenkt å gi foreldrene bedre innsikt i. Det får være mellom oss og de som lærer oss opp. Vi må stå samlet om dette viktige arbeidet. Foreldrene kan gi sine innspill gjennom en representant i PALS-rådet i implementeringsperioden, mens vi fortsatt gidder å ha et sånt råd. Siden vil programmet være så godt implementert at vi ikke trenger foreldrerepresentant lenger.

    Det foregår ingen korrupsjon på vår skole. Ingen kan få oss til å slutte med det vi tror på uansett hvor mye de betaler oss. Bortsett fra hvis vi kan få alle de ressursene som trengs i skolen for å gi elevene lærere med overskudd, men det kommer ikke til å skje uansett, så det er ingen fare for at vi skal drive med korrupsjon eller bestikkelse. Derfor ser vi ingen motsetning i det de voksne driver med her på skolen. Vi står samlet mot dårlig atferd, og alle reagerer helt likt - det har vi trent på.
    juni 03 + oktober 04 + november 07

    "Mennesker som blir slått i bakken av livet selv, reiser seg igjen. Det vi trenger når vi ligger nede, er et medmenneske som ser oss, og som - ikke løfter oss, men - rekker oss hånden og holder oss i hånden til vi har reist oss."
    Kjersti Børsum

    Svar med sitat Svar med sitat

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke skrive svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke endre dine poster