+ Svar til tråden
Side 1 av 2 1 2 Neste SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 15

Tråd: sove på eget rom...

• Trådverktøy
    • Vis utskriftsvennlig utgave
    • Videresend denne siden med email…
    • Abonner på denne tråden…
  • Vis
    • Bytt til hybridmodus
    • Bytt til Trådmodus
    reddik
    • Vis profil
    • Vis forumposter
    • Vis bloggposter
    • Vis artikler
    reddik er ikke aktiv Senior Member
    Ble medlem
    17 Dec 2006

Question sove på eget rom...

jeg fikk meg noe å tenke på i går da jeg var på besøk hos en venninne av meg.
    Datteren hennes er 2 1/2 måneder eldre enn vesla mi. Fra hun var 3 måneder har de lagt henne på eget rom, noe jeg synes virker slitsomt da hun våkner alt fra to til fem ganger pr natt for mat.
    Vi har hatt vesla hos oss hele tiden, ikke samsoving (virker som om hun sover bedre i egen seng), men i egen seng på vårt rom hele tiden. Hun har selv valgt å sove hele natten igjennom fra hun var 2 måneder, vi har ikke "kura" henne på noe vis. Vi legger henne kl 20, da sovner hun selv og sover frem til rundt 07.

Venninnen min fikk sjokk da hun hørte at Isa "fremdeles" sov med oss, hun mente at vi kom til å få et kjempeproblem når vi flytter henne inn på eget rom senere. Dette er en problemstilling jeg ikke har tenkt over en gang, det må da vel ikke bli et problem?!?
    Hun mente at Isa ville få sjokk når hun ikke så oss når hun våknet og at vi kom til å få en redd og utrygg unge. Det var alt for sent å begynne ed tilvenning til eget rom når hun nærmet seg året. Jeg heller mer mot at barnet hennes har en større tilbøyelighet til å bli utrygg, er som sagt blitt lagt på eget rom fra 3 måneders alder, har vist frykt for fremmede en god stund allerede, leker lite selvstendig osv.
    Jeg vil ikke fordømme venninnen min, hun behandler barnet sitt i beste mening. Men vi har litt forskjellig oppfatning om hvilken mening som er den beste.

Hva er deres tanker om dette?

Jeg vil legge til at vi nå bor i en toroms leilighet, men flytter til en treroms til sommmeren. Pr i dag har ikke Isa mulighet til å få eget rom.
    Reddikjenta 03.11.06
    Svar med sitat Svar med sitat

Taratroll
    • Vis profil
    • Vis forumposter
    • Vis bloggposter
    • Vis artikler
    Taratroll er ikke aktiv Administrator Administrator
    Ble medlem
    25 Sep 2006

Standard

A har nettopp fått eget rom. Den første natta sov hun der alene hele natta, men de 2 siste nettene har hun sovet inne hos oss. Ikke fordi hun er utrygg, men fordi det ble litt for spennende med alle lekene på rommet hennes. Og da ble det vanskelig å roe seg ned. Så jeg vurderer om vi bør skaffe et lagringsystem som gjør at lekene blir litt mer bortgjemt når vi rydder dem bort om kvelden.

Jeg tror iallefall at barn som får gjøre ting når de er klar for det blir tryggere enn barn som blir tvunget til å bli selvstendige. Og babyen din er jo ikke 6 måneder en gang. I tillegg kan du jo argumentere med at det er anbefalt at barna sover på samme rom som foreldrene siden det gir lavere risiko for krybbedød.

Bloggen min om barnestyrt mattilvenning

Christine76
    • Vis profil
    • Vis forumposter
    • Vis bloggposter
    • Vis artikler
    Christine76 er ikke aktiv Fullstendig kaos
    Ble medlem
    18 Oct 2006
    Sted
    Bergen

Standard

Jeg tror overhodet ikke at du kommer til å få noe problemer fordi hun sover på deres rom nå. Deler heller ditt syn på at når denne jenten våkner så ofte at det er et problem for foreldrene så er kanskje hun litt utrygg.

Men det trenger ikke å være sånn. Erlend har helt fra han var et par måneder gammel vist en klar preferanse for å ligge på eget rom. Han sover bedre der. Så da lar vi ham jo selvfølgelig få gjøre det. Nå er han syk, og sengen har flyttet inn til oss, men det er mer for min del..
    Erlend 28.03.06
    Oda 18.01.08

"Og små kaniner skal man ikke tvinge, sier mamma. Hvordan skal de da kunne vokse opp og bli frie og sterke og kloke kaniner?"

kjersti
    • Vis profil
    • Vis forumposter
    • Vis bloggposter
    • Vis artikler
    kjersti er ikke aktiv Senior Member
    Ble medlem
    04 Dec 2006
    Sted
    Trondheim

Standard

Med tanke på krybbedød anbefales det faktisk å ha barnet på rommet hos seg fram til de har blitt ett år.

Jeg tror ikke du vil få ei utrygg jente av å ha henne hos dere, bare dere tar prosessen med å legge henne på sitt eget rom i deres eget tempo.
    Mamma til lille supersnuppa, 2006 og bøllebror 2009, og gift med Krutti.

Perle
    • Vis profil
    • Vis forumposter
    • Vis bloggposter
    • Vis artikler
    Perle er ikke aktiv Fornøyd og takknemlig
    Ble medlem
    03 Oct 2006
    Sted
    Trondheim

Standard

Å la babyen sove på eget rom frarådes fordi det gir økt risiko for krybbedød. Det forundrer meg stadig at mange ikke vet dette, eller velger å ignorere det.

Dersom dere lar datteren deres få flytte over på eget rom i sett eget tempo, er det overhodet ingen grunn til at hun skal bli utrygg. Dersom dere derimot tvinger henne over på eget rom og ignorerer de signalene hun sender ut, tror jeg det er mye større sjanse for at hun kan bli utrygg.

Blomsterpiken lå forresten på vårt rom til hun var ca 4-4,5 år. (Nå husker jeg ikke lenger hvor gammel hun var da hun flyttet.) Det var en eller annen gang før Lykketrollet ble født. Prinsessen ble lagt på eget rom mye tidligere. Vi oppfattet henne som tryggere enn storesøsteren. Nå i ettertid vet jeg ikke om alt vi gjorde den gang var riktig, aller helst skulle vi ha samsovet med Prinsessen.
    Mamma til 4 jenter
    Blomsterpiken (2000) Prinsessen (2002) Lykketrollet (2005) Godjenta (2009)

Ble medlem
    29 Sep 2006
    Sted
    Regnbyen

Standard

Hallo! Hvem har problematiske netter sa du?

Neida- når dere flytter vil alt snus på hodet likevel og nye rutiner må innarbeides. Bare følg hennes tempo så løser det seg uten problem overhodet. Det er jeg sikker på!

Mine har vært i senga, sluttet med det og begynt igjen da vi flyttet de gangene vi har flyttet. Så sakte men sikkert trenger de ikke oss så mye lengre og da flytter de ut av seg selv. Men flytting kan være stor omveldtning for en liten tass, så Isa vil nok trenge dere nære en stund da. Og så flott at hun får det hvis hun trenger det- da trenger hun ikke å våkne x antall ganger om natten for å få forsikret seg om at dere er der.

Lykke til!
    When parents model a calm, rational way of solving a toddler`s most distressing problems, we plant the seeds that enable them to become calm, assertive problemsolvers and negotiators in the future.

Mamma til to gutter og ei jente, kone til en Eplemann, og hundemamma til Eplehunden

gjest Guest

Standard

Tulla flyttet tidlig på eget rom, hun var under halvåret i allefall.
    Grunnen til det var at vi forstyrret søvnen hennes når hun lå på rommet vårt, ikke bare når vi kom inn for å legge oss, men hun kunne også våkne av at vi snudde oss i sengen. På eget rom fikk hun roen hun trengte til å sove hele natten, og hun var mye mer uthvilt og klar for en ny dag. At hun nå har kommet tilbake og samsover er en ny del av historien.

Det jeg mener er at det finnes mange grunner til å flytte barnet over på eget rom. For tulla mi var det best slik. Og det er det som er viktig for meg. At jeg gjør det som er best for tulla og dermed også best for meg. Du må gjøre det du mener er riktig for dere. Du kan heller backe opp venninna di så hun blir tryggere til å ta egne valg for barnet sitt.

Petrina
    • Vis profil
    • Vis forumposter
    • Vis bloggposter
    • Vis artikler
    Petrina er ikke aktiv i full fart
    Ble medlem
    14 Oct 2006
    Sted
    Tromsø

Standard

J fikk eget rom da hun var 17 måneder, jeg kunne godt hatt henne lengere inne på vårt rom, men ble litt presset av mannen som gjerne vil lese på sengen hver kveld. J hadde ikke problemer med overgangen, hun sov bedre når hun ikke ble forstyrret av oss. Nå hender det jo ofte at vi samsover selv om vi har hvert vår rom. Noen netter har hele familien byttet senger

Jeg tror ikke det er noe problem å flytte barn over på eget rom etter de har fylt ett år, heller tvert imot. Og det kunne ikke ha falt meg inn å latt en baby sove på eget rom.

Mamma til J 2005 og O 2008

Petrina
    • Vis profil
    • Vis forumposter
    • Vis bloggposter
    • Vis artikler
    Petrina er ikke aktiv i full fart
    Ble medlem
    14 Oct 2006
    Sted
    Tromsø

Standard

J fikk eget rom da hun var 17 måneder, jeg kunne godt hatt henne lengere inne på vårt rom, men ble litt presset av mannen som gjerne vil lese på sengen hver kveld. J hadde ikke problemer med overgangen, hun sov bedre når hun ikke ble forstyrret av oss. Nå hender det jo ofte at vi samsover selv om vi har hvert vår rom. Noen netter har hele familien byttet senger

Jeg tror ikke det er noe problem å flytte barn over på eget rom etter de har fylt ett år, heller tvert imot. Og det kunne ikke ha falt meg inn å latt en baby sove på eget rom.

Mamma til J 2005 og O 2008

reddik
    • Vis profil
    • Vis forumposter
    • Vis bloggposter
    • Vis artikler
    reddik er ikke aktiv Senior Member
    Ble medlem
    17 Dec 2006

Standard

tusen takk alle sammen, det er så fint å få støtte for det man mener og tror på =)

vi kommer til å ha isa sammen med oss helt til både barn og foreldre er klare for det. Jeg vet iallefall at jeg ikke er klar for å ha henne på eget rom ennå, ihvertfall ikke når hun viser så tydelig at hun vil være der hvor vi er!

Jeg vil samtidig si at jeg har stor respekt for dere som har lagt barna på eget rom i tidlig alder, dere har virkelig klart å lese signalene deres =) De har sagt fra om et behov og har blitt hørt og fått respons, akkurat som de som sover sammen med barna i lang tid.
    Jeg håper at reddikmannen og jeg klarer å bli veldig lydhøre og varsomme ovenfor reddikbarnet vårt =)
    Reddikjenta 03.11.06

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke skrive svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke endre dine poster
  • BB code er
  • Smilier er
  • [IMG] kode er
  • HTML kode er av