Tråd: Hvor mange har redusert stillingen sin etter å ha fått barn?
-
Hvor mange har redusert stillingen sin etter å ha fått barn?
Var det vanskelig å få overbevist sjefen om å få jobbe deltid?
Lurer litt på hvordan holdningene til deltidsjobbing er rundt forbi....Jeg har gavekort
Mamma til LilleUlv på 3,5 år.Svar med sitat
-
Jeg har fortsatt full stilling, men vurderer å redusere når jeg skal tilbake etter permisjonen denne gange. Hos oss er det ikke uvanlig med reduserte stillinger blandt småbarnsforeldrene. Tror ikke det vil være noe problem å få det.
Hm hm
Lille Tulla sept 2005 Kvakklingen aug 2007Svar med sitat
-
Jeg reduserte til halv stilling etter permisjonen med storebror,og det var ikke noe problem.
Mamma til:
Minsten - 09
Mellomsten -07
Eldstemann-05
Vofselofsa - 07
Også er jeg gift med en veldig ålreit mann
Svar med sitat
-
Det er ingen problem å få.
Det kan likevel skje at man får like mye ansvar, slik at man faktisk jobber like mye med en dag fri feks.
Jeg jobber fullt nå daDu kan ikke hindre sorgens fugl i å fly over ditt hode, men du kan hindre at den bygger rede i ditt hår..
Storegutt-04 Lillegutt-07 Snuppa-09Svar med sitat
-
Opprinnelig skrevet av ´trikken
Eg hadde ikkje fast jobb når eg fekk mitt første barn, så eg søkte berre deltid etter at eg fekk barn Me klarer oss bra økonomisk (Ja, mannen jobber masse....men det hadde han gjort uansett om eg (også) jobba 150%) så då ser eg heller verdien av å vere heime med barna mine no mens dei er små og vil vere heime med meg.... Istaden for å angre når tenåringane helst ikkje vil sjå meg...
Jente mai 2002 og gut april 2005Svar med sitat
-
På jobben hos meg er det ikke vanskelig å få redusert til for eksempel 80%, 50% er nok vanskeligere. Men det er som Cleopatra sier, ikke nødvendigvis sånn at man får mindre å gjøre med reduksjon. Jeg jobber på en måte 80% nå, med 2 timer ammefri hver dag, men arbeidsmengden er nok den samme som til vanlig. Forskjellen er at jeg bruker mindre tid på det sosiale på jobben, har mindre pauser og jobber antagelig mer effektivt.
Storebror 06 & lillebror 09
Ta i mot barnet i ærbødighet.
Oppdra det i kjærlighet.
La det gå i frihet.Svar med sitat
-
Sjefen min er omsorgsfeminist (virker det som), så det var ikke vanskelig i det hele tatt. Tror ikke hun kan de nye reglene, men i de gamle hadde man (i hvert fall vi i det offentlige) rett til å jobbe deltid når barna var små. Jeg har hørt rykter om at arbeidsmiljøloven fortsatt gir oss lov til det inntil barna er tre år, men har ikke funnet det sjøl.
Jeg har ikke gått ned i stilling, men jeg har hatt hhv 40% og 20% omsorgspermisjon fra min fulle stilling (som jeg for en gangs skyld skal jobbe 100% i i et par måneder).
Jeg kjenner en sykehuslege (som i utg.pkt er unntatt fra arbeismiljøloven), og hun har hatt store vanskeligheter med å få jobbe deltid da barna var 3 og 1 år. Men når hun (legeforeningen og arb.giveren Helse Bergen er ikke lett å ha med å gjøre når det gjelder deltid) greide det, så burde andre ha god sjanse òg.-03, -04 og hjertebarnet nov. 07
Svar med sitat
-
Ang. redusert arbeidstid når man jobber i Staten, fant jeg dette i Statens personalhåndbok:
Redusert arbeidstid
Omsorg for små barn
Velferdsmessige grunner
Arbeidstakere som av helsemessige, sosiale eller andre viktige velferdsmessige grunner har behov for det, f.eks. i forbindelse med omsorg for små barn har rett til å få sin arbeidstid redusert, jf. aml. § 10-2. Dette gjelder imidlertid bare dersom dette kan gjennomføres uten ulempe for virksomheten.
Arbeidstaker som ønsker redusert arbeidstid, må gi arbeidsgiver skriftlig varsel om dette snarest mulig og senest 4 uker i forveien. Det kan maksimalt søkes om redusert arbeidstid for inntil 2 år av gangen.
Arbeidstidsreduksjon skal drøftes
Retten til arbeidstidsreduksjon skal drøftes før arbeidsgiver treffer sin avgjørelse. Arbeidstaker kan velge om han/hun vil la seg bistå med en tillitsvalgt e.l. under disse drøftingene.
Arbeidstaker har krav på å gå tilbake til tidligere arbeidstid etter utløpet av en avtalt periode.Storesnuppa -05
Lillebølla -07
Mini juni -10
Svar med sitat
-
Jeg gikk ned i stillingsprosent etter førstemann. Nå jobber jeg 100%. Fant ut at det fort blir mindre lønn, men ikke mindre å gjøre.
Almara
lillebror 06
storesøster 02Svar med sitat
-
Jeg gikk ned til 80 % etter at tidskontoperioden var over denne gang. Etter 4 uker ble jeg sykemeldt, så til nå har det bare vært et tapsprosjekt... Men det var ikke vanskelig å få. Når en søker redusert stilling i forlengelsen av barselpermisjonen har en vel rett på å få det. Jeg jobber i kommunen.
-diab-
Storebror mars 2002 og vesla oktober 2005
Et barn gjør kjærligheten større, dagene kortere, nettene lengre, bankkontoen mindre, hjemmet lykkeligere, klærne krøllete, fortiden glemt og fremtiden verdt å leve for.Svar med sitat
+ Svar til tråden