Ringblomst  

Gå Tilbake   Ringblomst > Søvn > Generelt om søvn

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 25 Aug 2008, 12:56
My My er ikke aktiv
Member

Ble medlem: 18 Oct 2006
Standard Umulig å legge 2-åringen

Kanskje noen kan hjelpe oss med noen gode råd?
Vi bruker flere timer på å legge henne hver kveld, og nå synes jeg situasjonen er blitt helt håpløs. Det funket da vi bare hadde henne, men nå har i fått et barn til, og jeg orker ikke bruke hele kvelden på å få henne til å sove.
Hun sover på vårt rom, har gjort det siden hun ble født. Hun har sin egen seng, men sover som oftest sammen med oss. Frem til nå har vi vært der til hun sovner, hvis vi prøver å gå ut, hyler hun. Ikke bare sutring, men hun skriker virkelig. Dessuten har hun skjønt at hun kan stå opp igjen, så da gjør hun jo det.
Jeg er ofte alene med begge barna rundt leggetid, så det ender med gråting og kjefting og jeg føler meg som verdens verste mor.
I går sovnet hun ikke før 21.30, selvom hun la seg kl 19. Da har hun vært oppe og tisset x antall ganger, drukket litt melk, fått ny bleie o.l innimellom skriking og hyling.
Jeg synes hele tilværelsen har vært så enormt slitsom siden jeg fikk nr 2, og skulle i hvertfall ønske at jeg fikk barna i seng til noenlunde normal tid uten denne kampen hver eneste kveld.
Babyen er forøvrig ikke noe problem da, hun sovner i sin egen seng uten noen protester.
Gammel 25 Aug 2008, 13:17
Madisonhilyard Madisonhilyard er ikke aktiv
Senior Member

Ble medlem: 23 Oct 2007
Standard

Livet (og voksentiden) er rett og slett for kort til å bruke 2,5 time på å få noen til å sovne. Det kan ikke være spesielt ok for 2-åringen heller.

Ikke at jeg har noen oppskrift; jeg vet ikke hva det var som gjorde at vår datter en dag ENDELIG var klar for i hovedsak å sovne alene.

Som en begynnelse (dette er et ferbertriks, for han har mange utover skrikekurer): Er hun trøtt klokka 19? Når man skal forsøke å innarbeide nye rutiner kan det være greit å skyve leggetiden frem til en tid da barnet er stuptrøtt og ikke har så mye krefter igjen, for så å sakte skyve den tilbake igjen.

Innimellom er vår datter på 20 mnd ikke like motivert for å sovne alene. jeg er veldig lite motivert for å sitte inne hos henne i opptil en time etter litt for mange timer der inne. Etter barnehagestart har hun trengt mer tilstedeværelse fra oss igjen, men jeg synes jeg merker at det er lettere å gå hvis jeg er VELDIG konkret med hvor jeg er og hva jeg gjør. Jeg sier jeg er i rommet ved siden av og rydder, eller leser, eller syr. Og at hvis hun trenger meg, kommer jeg.

Hun er så stor at hun forstår at mamma (eller pappa) fortsatt eksisterer selv om hun ikke kan se oss. Har dere snakket mye om det på dagtid hjemme hos dere? Ikke noe vi har prøvd, men kanskje det kan hjelpe?

Hører jeg at falle-i-søvn-lydene eskalerer, går jeg inn igjen (men innimellom løper jeg ikke inn ved første hyl, selv om vi aldri lar henne "ligge og skrike"). Tar opp og klemmer litt, klapper litt, gir litt vann, synger litt og/eller sitter litt, alt ettersom hva det virker som om hun trenger for å finne roen. Så går jeg igjen.

Noen kvelder er jeg inn og ut fem-seks ganger. Andre kvelder må jeg innom en gang.
Men det er utrolig forskjell på å sitte der inne og bli gal i hodet, og å i alle fall tentativt komme igang med kjøkkenrydding eller en bok eller en veske.

Lykke til!
Svar med sitat
Gammel 25 Aug 2008, 14:26
2 berter:) 2 berter:) er ikke aktiv
Lykkelig mamma

Ble medlem: 11 Oct 2006
Standard

Uff My, dette høres slitsomt ut!!

Jeg vet ike om jeg har så mange råd å komme med.. Men da jeg ble gravid med lilleberta ble jeg veldig stresset med tanke på å ha to barn å legge. Legging av storeberta har jo vært et styr siden hun ble født! Men da det nærmet seg fødselen forandret situasjonen seg, og hun ble klar for å legge seg til å sove uten at vi var hos henne.. Kan ikke si at vi gjorde noe spesielt, plutselig begynte det å være greit å ligge alene i senga!
Men av og til gjorde det ikke det, og da satt jeg ofte sammen med henne i senga mens jeg ammet lilleberta.. Da sovnet hun..
Kanskje du kan gjøre det? da blir det en kosestund for alle tre i stedenfor stress?!
Poenget mitt er at dette kommer til å bli bedre!! Nå har storeberta flyttet over i egen seng, og legger seg der kl 19, sovner etter 5 min! Stor klem til deg!!
Gammel 25 Aug 2008, 17:30
Pixie Pixie er ikke aktiv
Fru Sjok O'Lade
Super moderator

Ble medlem: 12 Oct 2006
Standard

Ikke greit det der.

Men du, det blir bedre, det er jeg sikker på jeg også. Det er vel et par måneder siden jeg følte at jeg mestret det å være alene om leggingen. Jeg må jo det endel fordi mannen jobber turnus, og i begynnelsen fikk jeg mye hjelp eller så byttet han vakter. Om ingen av delene gikk, lot jeg lillegull sovne i sjalet, og så stod jeg på rommet og sang for gulljenta mens jeg gynget. Eller så lot jeg gulljenta være oppe til hun sovnet i sofaen (det gjør jeg enda om hun ikke er trøtt nok til å sovne når jeg legger henne).

Jeg har funnet ut at det beste er å være veldig fleksibel. Noen dager er det bare å følge henne opp, lese for begge to, si natta og gå ned igjen med lillegull. Andre kvelder er ikke gulljenta trøtt, og da får hun heller være oppe.

Sover hun på dagen enda? Kanskje det er på tide å begynne å regulere litt på det? Her er det stor forskjell på legging når hun ikke har sovet på dagen, og når hun har sovet endel.

Lykke til, håper det blir bedre snart

Giving the right resonse for each situation is part of being mature as a parent. And guess what? You don't always have to get it right. Babies are forgiving, and they seem to appreciate that at least you are trying. It's not your fault that your baby cries; nor is it always your responsibility to keep baby from crying. Your job is to set the conditions to lessen baby's need to cry and to offer a nuturant response when baby does need to cry. The rest is up to the baby. Dr.Sears.
Svar med sitat
Gammel 25 Aug 2008, 21:59
My My er ikke aktiv
Member

Standard

Takk for svar, damer
I kveld gikk det ikke så aller verst! Vi begynte kveldsstellet rett før sju, begge badet, så gikk vi inn på soverommet der begge fikk litt massasje. (Mannen var hjemme, så jeg skulle lære han litt babymassasje;-))
Da vi var ferdige med det, ammet jeg lillesøster og la henne i egen seng. Da var storesøster blitt ganske turbo, hoppet rundt i senga, tullet med lillesøster osv. Jeg har et skrivebord inne på soverommet der jeg sitter og lager album til jentene, så jeg har nok å drive med for å si det sånn. Storesøster godtar at jeg sitter der og jobber, så det tror jeg at jeg skal fortsette med fremover. Hun tisset to ganger på potta (jeg har heldigvis skjønt at vi må huske å ha potte på soverommet, sånn at det ikke er noen grunn til å stå opp igjen). Da klokka nærmet seg åtte, sa jeg at jeg måtte gå ut om fem min for jeg skulle se noe på tv. (Ei jeg kjenner litt var med i et program om barneoppdragelse). Det gikk faktisk greit, men etter kanskje fem min kom hun ut fordi hun hadde bæsjet. Etterpå slo hun seg helt vrang når hun skulle tilbake i senga, men jeg gikk ut allikevel og hun sovnet med en gang!!!
Skal prøve dette fremover, kanskje hun sovner raskere og raskere for hver kveld.
Hun sover forøvrig på dagen fremdeles, som oftest en og en halv time i bhg. Hun er veldig sliten på ettermiddagen selv om hun har korte dager i bhg, så jeg tenker at hun trenger den formiddagsluren fremdeles.
Gammel 25 Aug 2008, 22:36
2 berter:) 2 berter:) er ikke aktiv
Lykkelig mamma

Ble medlem: 11 Oct 2006
Standard

Så godt å høre at du fant ut noe som fungerte!

Hva med å endre litt på dagluren? 1,5 time er jo ganske lenge.. Hva med å kutte til 1 time, deretter 3 kvarter? Og tidspunktet har jo også litt å si- hvis storeberta sover i barnehagen vekkes hun alltid kl 13!
Gammel 25 Aug 2008, 22:54
My My er ikke aktiv
Member

Standard

Ja, hun sover nok til nærmere kl 14 i bhg, så kanskje jeg skal si at hun skal vekkes etter en time.
Gammel 26 Aug 2008, 08:08
Luan Luan er ikke aktiv
Senior Member

Ble medlem: 23 May 2007
Standard

Vi har det akkurat på samme måte.. Og vi er helt tulleruske her i huset. Og jeg gravid og litt ekstra sliten, så når vi har holdt på i over to timer med legging har jeg for lengst nådd alle grenser av tålmodighet..huff.

Vi har prøvd å kutte ned dagsovingen i barnehagen, vet faktisk ikke om det funker, men vi prøver. Nå sover han ca en time. Dere kan jo prøve det og se hvordan det går.

I går sovnet han veldig lett og da hadde vi vært ute å lekt etter barnehagen også.. Så vi skal prøve det litt framover å være mer aktiv etter barnehagen også. Har en følelse at han kanskje ikke får utfolde seg nok og så blir han lei og gretten på kvelden. Har vel lest om flere her inne som også har hatt hell med å være mer aktive med barna... Skjønner jo at kanskje det er slitsomt å få til hvis du er alene med to barn....

Lykke til, skjønner veldig godt hvordan du har det
Gammel 26 Aug 2008, 08:54
Filipine Filipine er ikke aktiv
Balansekunstner
Super moderator

Ble medlem: 03 Oct 2006
Sted: I eksil
Standard

Da de passerte to år merket vi stor forskjell om vi styrte lengden på dagduppen litt. Erfaringene våre er at det går ikke så lang tid før de våkner av seg selv etter en time, og dermed går kvelder og netter seg sakte til etter det.

Unnfanget i kjærlighet, båret frem i forventning, født til forundring.

Då eg var ung og for aleine, for eg vill på vegen.
Då eg møtte ein annan, syntes eg at eg blei rik.
Mennesket er menneskets glede. (Frå Håvamål)
Svar med sitat
Gammel 26 Aug 2008, 09:29
heilo heilo er ikke aktiv
Senior Member

Ble medlem: 14 Oct 2006
Sted: Trondheim
Standard

Jeg synes det høres veldig tidlig ut å legge henne kl. 19. Ingen av mine to har noensinne lagt seg så tidlig. Eller det vil si i går kveld sovnet lillesøster kl. 19.15, men da hadde hun for første gang ikke sovet dagdupp. Vanligvis sovner hun ikke før 20.30 +/- og våkner ca 06.30, sover litt over en time på dagtid.

Mitt forslag er derfor å legge henne litt senere så slipper du den lange frustrerende leggerutinen.

« Forrige tråd | Neste tråd »
Trådverktøy
Vis utskriftsvennlig utgave Vis utskriftsvennlig utgave
Videresend denne siden med email Videresend denne siden med email
Visningsmoduser
Linjærmodus
hybridmodus Bytt til hybridmodus
Trådmodus Bytt til Trådmodus

Regler for innlegg