Ringblomst  

Gå Tilbake   Ringblomst > På potta > Potte- og dotrening

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 01 Oct 2009, 21:41
lirypa lirypa er ikke aktiv
Senior Member

Ble medlem: 31 Oct 2007
StandardHar ikke tid til å tisse?

Kyllingen har snart vært bleiefri på dagtid i et år, og vi hadde aldri mange uhell. Etter sommeren har det plutselig blitt mye skvetting i trusa. Det er akkurat som hun ikke kjenner det før hun mååå, kanskje ikke før det kommer litt heller. Så stopper hun, og forter seg på do.

Hun blir ikke lei seg, og forklarer gjerne blid og fornøyd at hun stoppet seg selv, så det ikke skulle kommer mer i buksa.

Jeg kan ha spurt like før om hun må tisse og fått svaret nei.

Jeg ser to alternativer:
* Styre do-gåingen hennes litt mer, dvs insistere når jeg er temmelig sikker på at det trengs. Når jeg har gjort dette (typisk når vi skal kjøre bil eller noe sånt) så fungerer det greit.
* Gjøre ingenting, og vente på at det går over. Det er vel det jeg hovedsaklig har gjort, for jeg vil egentlig at hun skal kjenne på det selv.

Noen tanker?
Gammel 01 Oct 2009, 21:45
meloni sin avatar
meloni meloni er ikke aktiv
keep calm and carry on

Ble medlem: 23 Apr 2007
Standard

Samme har skjedd her, vi valgte "se hva som skjer"-strategien etter massevis av uhell da vi prøvde med "spørre hele tiden om han må på do"-strategien.

Se hva som skjer viser seg å virke utmerket. Bedre og bedre dag for dag, faktisk

Vi har vært med på å føle glede og anerkjent at han føler mestring i å stoppe før alt kommer i buksa. Føles det som en liten seier, så er det vel det?

Ta i mot barnet i ærbødighet.
Oppdra det i kjærlighet.
La det gå i frihet.
Svar med sitat
Gammel 01 Oct 2009, 22:53
kaje kaje er ikke aktiv
Inspirert
Super moderator

Ble medlem: 02 Feb 2007
Sted: Nøtterøy
Standard

Ja da - her også

Holder seg og holder seg, og ombestemmer seg også når vi er fremme ved doen.

Jeg ønsker ikke å styre dette for han, men har snakket litt med han om det utenom situasjoner. Han forteller at han syns det er kjedelig å tisse - det er der det ligger for han. Jaja - jeg lar han styre det, stort sett - dette er hans greie.

Men ved lang bilkjøring utfordrer jeg han på det altså. Da tisser jeg jo selv også før vi drar. Og noen ganger - som her om dagen på mc Donalds, (han ombestemte seg etter at jeg hadde vært gjennom ild og vann for å rekke frem) - da var jeg ganske tydelig ja.
Det går seg til, tenker jeg.
Svar med sitat
Gammel 01 Oct 2009, 22:58
Madisonhilyard Madisonhilyard er aktiv nå
Forstadsfrue

Ble medlem: 23 Oct 2007
Standard

Jeg har en teori om at i hvert fall L tester sine egne grenser -- prøver å bli kjent med seg selv og lære nøyaktig HVOR lenge hun kan holde seg nå som hun har lært at hun kan.
Hun har i og for seg bekreftet det, men jeg er ikke helt sikker på om hun bare snakker meg etter munnen.
Kan det gjelde Kyllingen også?

Også er det kanskje mye følelser som rører seg hos henne for tiden.
L har hatt en del ulykker de siste par ukene, og det err paralellt med at hun har kommet en del inn til oss om natten igjen etter en periode med hele natten hos seg selv. Tror kanskje det er litt følelsesstyrt sånn, og det rører seg jo større ting hos Kyllingen enn hos L akkurat nå.
Svar med sitat
Svar

« Forrige tråd | Neste tråd »
Trådverktøy
Vis utskriftsvennlig utgaveVis utskriftsvennlig utgave
Videresend denne siden med emailVideresend denne siden med email
Visningsmoduser
Linjærmodus
hybridmodusBytt til hybridmodus
TrådmodusBytt til Trådmodus

Regler for innlegg