Ringblomst  

Gå Tilbake   Ringblomst > Tilknytingsomsorg > Tilknytingsomsorg > Varsom og mild veiledning

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 26 Oct 2009, 13:09
meloni sin avatar
meloni meloni er aktiv nå
keep calm and carry on

Ble medlem: 23 Apr 2007
Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Eple
Vi har snakket om så konkrete ting som mulig- at da kan bena knekke og man får mye blod. Og at man flakser opp i luften og lander langt unna. Døden snakket vi ikke om før de var klare for det- da var de litt eldre. (jo vi snakket om den døde fluen- men ikke om at de kunne dø)
Vi har også snakket litt om døde planter og dyr, men jeg tror egentlig ikke storebror er helt klar for den der "alle mennesker skal dø"-samtalen enda. Jeg tar meg selv i å tenke at jeg ikke vil overbeskytte ham heller, men når vet jeg om han er klar, liksom? Egentlig så vet jeg jo at det kommer av seg selv når han er klar for det, akkurat som med alt annet.

Det minner meg om en venninne som var på besøk fra et annet land med 5-åringen sin. Vi gikk igjennom gravlunden rett ved her vi bor, og jenta spurte hva gravsteinene var for noe. Mammaen svarte - her i dette landet er folk så glade i hundene sine, så de begraver dem og setter opp slike steiner når de dør. Jeg tror ikke jeg skal velge samme strategi når storebror spør hva gravsteinene er for noe. Egentlig er det rart han ikke har spurt allerede, vi går gjennom en gravlund hver dag.

Ta i mot barnet i ærbødighet.
Oppdra det i kjærlighet.
La det gå i frihet.
Svar med sitat
Gammel 26 Oct 2009, 13:34
Filakia Filakia er ikke aktiv
Senior Member

Ble medlem: 04 Jul 2008
Standard

Jeg har ikke vært så mye borte i problemstillingen ennå, N er 2 år, og heldigvis en forsiktig type. Men skal selvsagt tenke mer gjennom dette, så jeg blir mer forberedt når spørsmålene etter hvert kommer.

Men en ide er å melde barnet inn i Barnas Trafikklubb. Det er nok annerledes nå, enn dengang jeg selv var medlem der. Husker vi fikk "klipp-og-lime-materiell" mm. i posten fra denne klubben da jeg var barn. Nå er det vel mer nettsider etc, jeg skal som sagt sette meg mer inn i saken selv nå. Vet i alle fall at målgruppen er barn fra 3 til ca 6 år. Se http://www.barnastrafikklubb.no

Trygg Trafikk har også sider rettet barn i barnehagealder og deres foreldre:
http://www.tryggtrafikk.no/w/Barnehage/
Gammel 26 Oct 2009, 21:59
Shoosa Shoosa er ikke aktiv
Senior Member

Ble medlem: 06 Jun 2008
Sted: Oslo
Standard

Vet ikke om denne blir for "happy ending" for ditt formål, men det er altså en tegnefilm som viser hva som skjer når man blir påkjørt.

You Tube

« Forrige tråd | Neste tråd »
Trådverktøy
Vis utskriftsvennlig utgave Vis utskriftsvennlig utgave
Videresend denne siden med email Videresend denne siden med email
Visningsmoduser
Linjærmodus
hybridmodus Bytt til hybridmodus
Trådmodus Bytt til Trådmodus

Regler for innlegg