Ringblomst  

Gå Tilbake   Ringblomst > Barna våre > Om våre barn > Barn 0 - 6 år > 2 - 3 år

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel I går, 11:53
SEA SEA er ikke aktiv
Junior Member

Ble medlem: 28 Apr 2009
Standard Hvordan hjelpe toåringen?

Arg, skreiv nettopp ein lang tråd og så forsvann den...

Ok, eg prøver igjen.

Eg har ein gut på 2,5 år som plutselig har komt inn i "eg vil ikkje" - perioden, eller kva eg skal kalle det....

Han har det nok litt vanskeleg no.

Han vart storebror i sommar, og det har han takla fint, er veldig glad i og stolt av broren sin.

Vi har kjøpt hus og held på med oppussing. Det medfører at pappaen er mykje borte og eg ofte er aleine saman med dei to små. kvardagen er altså annleis enn vanleg. Han merkar nok også at vi er stressa og eg trur det påverkar han. Han har alltid vert veldig var for spesielt mi sinnstilstand...

No er det blitt slik at det er mykje han ikkje vil. Eg kjører "pick your battles" - strategien og lar han bestemme mange ting sjølv. Men det er no slik at ein del ting MÅ ein berre gjere, som å byte bleie, kle på seg, til barnehagen, heim frå barnehagen, pusse tennene. Eg prøver å ta meg god til og forklare han kvifor vi må gjere det vi skal, og kvifor vi ikkje alltid kan gjere alt han vil. Men det synk liksom ikkje inn. Eg prøver og å gje han valgmulighetar, slik at han kan velge mellom to alternativer og liksom er med på å bestemme sjølv. Det hjelp ofte ikkje, og for tida ender eg ofte opp med å anten bestikke han med NAM, eller å tvinge han til å gjere slik eg vil.... Eg vil ikkje vere ein slik sint "tvingemamma", men veit ikkje korleis eg skal takle dette??

Eg ser at den store, lille, gode guten min slit litt no, men veit ikkje korleis eg skal hjelpe han...

Orsak dersom det har vore 1000 slike trådar før, eller denne er posta på feil plass...

Hjelp, eg vil ikkje vere "sintemamma"...
Svar med sitat
Gammel I går, 12:27
hurramegrundt hurramegrundt er aktiv nå
tidvis uthvilt

Ble medlem: 23 Apr 2008
Sted: Lillestrøm
Standard

Hm. Jeg vil heller være tvingemamma en bestikkelsesmamma, tror jeg.

Du er den voksne, du er den ansvarlige, det er du som skal sørge for at ting blir gjort. Det er viktig at ikke han får for mye ansvar for at dagen skal gå som den skal, tenker jeg. Og noen ganger må man ta barnet under armen og si at "nå har vi faktisk ikke tid til å være her lenger". Selv om barnet ikke liker det, så er det ikke noe overgrep, tenker jeg, så lenge man forholder seg ganske rolig og man jo faktisk ikke har tid. Da er det foreldrenes rolle å sørge for at man kommer seg dit man skal, tenker jeg. Og man kan være litt bevisst det også når man formulerer seg, det er ikke nødvendig å fokusere på at barnet ikke henger med, det går an å si at "jeg synes det er viktig at vi ikke kommer for sent, så nå kan ikke jeg tillate at vi bruker mer tid her". Vanskelige ord for en toåring, kanskje, poenget er at budskapet kommer fra deg. Setninger som begynner på "Jeg" er langt å foretrekke fremfor setninger som begynner på "du", tenker jeg.

Ellers synes jeg det er flott at du ser at han har det vanskelig nå. Mange foreldre ville brukt helt andre type karakteristikker på en sånn periode. Min eldste har også hatt tunge perioder. Jeg vet ikke om noen enkeltting som har hjulpet ham ut av det, annet enn å gi ham masse rom for følelser og å kunne ta ting i eget tempo. Men også å være tydelig når det er behov for å være tydelig. Og så blir det jo bedre tider etterhvert.

“Be Who You Are and Say What You Feel Because Those Who Mind Don't Matter and Those Who Matter Don't Mind.” dr. Seuss
Svar med sitat
Gammel I går, 19:53
Lille O Lille O er ikke aktiv
I tåkelandet

Ble medlem: 25 Sep 2007
Sted: Midt på, cirka
Standard

Signerer hurra.
Hun har det med å få sagt det. Har liksom aldri noe å tilføye når hurra har sagt sitt

www.lilletambur.no
Svar med sitat
Gammel I går, 20:31
hurramegrundt hurramegrundt er aktiv nå
tidvis uthvilt

Ble medlem: 23 Apr 2008
Sted: Lillestrøm
Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Lille O
Har liksom aldri noe å tilføye når hurra har sagt sitt
Uff, det er jo ikke meningen å drepe hele diskusjonen, altså.

“Be Who You Are and Say What You Feel Because Those Who Mind Don't Matter and Those Who Matter Don't Mind.” dr. Seuss
Svar med sitat
Gammel I går, 22:10
siemens siemens er ikke aktiv
alltid trøste

Ble medlem: 07 Mar 2007
Sted: Arvika, Sverige
Standard

Hei og velkommen hit! Ser du har vært registrert en stund, men ikke skrevet noe før.

Synes det virker som du analyserer situasjonen veldig bra selv, at han sannsynligvis reagerer på at det er mye annerledes akkurat nå.

Prøver du å forberede også, dvs si på forhånd hva som skal skje - korte enkle beskjeder?
Gammel I går, 22:19
9nemor 9nemor er ikke aktiv
Senior Member

Ble medlem: 30 Sep 2007
Standard

Vil også gjerne signere Hurra

Noko du sikkert er klar over, men seier det likevel - ikkje spør når du ikkje meiner å spørje. Det ser eg t.d. min far gjer veldig mykje ift. J - type 'Skal me gå inn og ete då?' 'Nei' svarar J - men pappa har jo tenkt seg inn for å ete, og skulle ha sagt 'No vil eg ha meg ein pause eg. Eg vil inn for å ete, og så kan me grave/sykle/leike vidare etterpå' eller noko.
Berre kom på det - det merkast godt på treåringen vår at direkte og konkret tale er veldig viktig...
Gammel I går, 23:41
Serendipity Serendipity er ikke aktiv
på snurren

Ble medlem: 03 Oct 2006
Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av 9nemor
Vil også gjerne signere Hurra

Noko du sikkert er klar over, men seier det likevel - ikkje spør når du ikkje meiner å spørje. Det ser eg t.d. min far gjer veldig mykje ift. J - type 'Skal me gå inn og ete då?' 'Nei' svarar J - men pappa har jo tenkt seg inn for å ete, og skulle ha sagt 'No vil eg ha meg ein pause eg. Eg vil inn for å ete, og så kan me grave/sykle/leike vidare etterpå' eller noko.
Berre kom på det - det merkast godt på treåringen vår at direkte og konkret tale er veldig viktig...
Ja, slik er det her hos oss også, gjelder både 5-åring og 2-åring. Mannen har en tendens til å spørre om avgjørelser og det ender stort sett i bare rot

Ellers har jeg også en snart to-åring som ikke har fått nytt søsken og vi holder ikke på med oppussing, vi har en tilnærmet normal hverdag - og han høres ganske lik ut som din altså Jeg tror det er bare en fase, denne tiden da de må teste ut sine egne grenser, bli kjent med seg selv og omgivelsene på en mindre avhengig måte samtidig som de mangler mye på språket. Det gjør i alle fall min. Han biter, slår, brøler høyt, plager storebror, blånekter å skifte bleie, nekter å ta på klær, nekter å ta medisin (som han må ha daglig) osv. Men det er langt fra den overveldende prosenten av han, han er mest morsom, blid, supertullete og kosete. Så jeg håper i alle fall at dette bare er en fase som går over om en stund. Håper veldig på det
Svar med sitat
Gammel I dag, 16:39
Jannka Jannka er ikke aktiv
Senior Member

Ble medlem: 05 Jul 2007

Jeg har også en sønn som plutselig har kommet i en sånn periode. Synes den kom over natten. Har en 6 åring som ikke hadde en sånn periode i den alderen, men hun er inne i en veldig sterk selvstendighetsfase nå.

Jeg synes også det er vanskelig iblandt. Som når jeg henter i bhg, han vil leke lenger, vil ikke hjem osv, mens jeg har veldig dårlig tid for å rekke SFO for å få hentet storesøster.

Dersom jeg har god tid og kan vente til han er klar, går det som regel veldig greit. Men det er dessverre ikke alltid mulig. Iblandt må jeg bare ta han på fanget og kle på til ville protester, og det synes jeg er veldig leit.

Prøver å planlegge så jeg har god tid når jeg har mulighet til det, og prøver også å velge min kamper med omhu.

Det er en stor overgang å ha ett barn med så sterk vilje, og nå faktisk to, etter å bare ha hatt ett særdeles rolig og harmonisk barn.

Lykke til!! Ikke noe råd her, bare medfølelse

« Forrige tråd | Neste tråd »
Trådverktøy
Vis utskriftsvennlig utgave Vis utskriftsvennlig utgave
Videresend denne siden med email Videresend denne siden med email
Visningsmoduser
Linjærmodus
hybridmodus Bytt til hybridmodus
Trådmodus Bytt til Trådmodus

Regler for innlegg