Ringblomst  

Gå Tilbake   Ringblomst > Mat og velvære > Barn og Mat

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 27 Oct 2009, 21:48
Taratroll Taratroll er ikke aktiv
Administrator
Administrator

Ble medlem: 25 Sep 2006
Standard Toåring som knapt spiser

Jeg har nå en toåring som nesten ikke spiser lenger. Han kan gjerne bare spise en halv skive og litt frukt iløpet av en dag. Og da blir han tilbudt mat til alle måltider. Noen ganger kan han finne på å spise litt middag også, men som oftest er alt æsj ifølge ham. Unntatt godteri som han sikkert kunne spist ubegrenset av. Men han spyr gjerne på lørdager fordi han har spist lørdagssnop på nesten tom mage.

Han drikker mye da og får også endel morsmelk. Men jeg blir egentlig litt lei siden det blir fryktelig mye amming når man skal nesten fullamme to barn. Han spiste jo mye mer før, da kunne han gjerne spise to skiver til et brødmåltid.

T mener at jeg kanskje bør tenke på å kutte ut puppen siden han ikke spiser. Det har jeg jo egentlig ikke så lyst til, men jeg er jo ikke så fornøyd med situasjonen slik den er i dag heller.

Noen som har noen råd?

Svar med sitat
Gammel 27 Oct 2009, 22:38
Sjalabais Sjalabais er ikke aktiv
Senior Member

Ble medlem: 16 Oct 2006
Sted: Sørlandet
Standard

Senke skuldrene og tenke "this too shall pass" om du ikke vil endre på diemønsteret hans.

Høre på mannen din og avvenne.

Ta en midt-i-mellom-løsning med å la han die kun til bestemte tider, alternativt prøve å avlede fra puppen i perioder av dagen om han lar seg avlede?
Gammel 27 Oct 2009, 22:42
Hermione Hermione er ikke aktiv
Senior Member

Ble medlem: 04 May 2007
Sted: Re i Vestfold
Standard

*varsku - dette har jeg IKKE fra doktor-bøker!*

Svigermor sverger til "sukker-kuren": Ungen får ubegrenset tilgang på søtt i 3 dager. Loff med sjokoladepålegg, saft, sjokoladekake mm. Så er det bråslutt på søtt etter dag tre. Tanken er at blodsukkeret da er såpass svingende at ungen også vil være sulten på annen mat. Det funket visstnok på min svigerinne, og rådet skulle ha kommet fra en barnelege. Og tanken bak det er jo logisk nok, den. Men har som sagt aldri lært dette på doktorskolen.

Gift med O og mor til IA, født juli 07. Gutta mine er herlige!

Svar med sitat
Gammel 27 Oct 2009, 22:48
Happy Happy er aktiv nå
Member

Ble medlem: 24 Oct 2009
Sted: Ullensaker
Standard

Går han ned i vekt?
Svar med sitat
Gammel 27 Oct 2009, 23:35
Administrator
Administrator

Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Happy
Går han ned i vekt?
Neida, han er der han skal være vektmessig, sånn midt på skjemaene. Men jeg regner med at morsmelken nok har en del av æren for det.

Svar med sitat
Gammel I går, 00:35
Perle Perle er ikke aktiv
Har sprukket
Super moderator

Ble medlem: 03 Oct 2006
Sted: Trondheim
Standard

Prinsessen spiste også mye morsmelk en periode, på bekostning av annen mat. Og hun ble faktisk synlig rundere i denne perioden. Jeg lot henne selvregulere ammingen så langt det lot seg gjøre. Nå gikk hun i barnehagen (bortsett fra en lengre sommerferie) slik at jeg hadde "ammefri" fra henne på dagtid det meste av tiden, og hun spiste i det minste annen mat når hun var i barnehagen. Det gikk stort sett greit å amme henne det hun ønsket, jeg sa kun nei noen få ganger når jeg måtte ha en pupp i beredskap til Lykketrollet. Jeg husker også at jeg en gang sa "nei, nå må puppen få hvile seg litt" en lørdag da hun spurte om pupp for sjette gang før klokka tolv på formiddagen. Da kjente jeg at jeg var lei. Men hun var tre år da Lykketrollet ble født, og det er nok en del enklere å forklare en treåing enn en toåring.

Jeg vet ikke om jeg har noe særlig med råd, annet enn at det går seg til etter hvert. Har du prøvd trikset med å være i forkant og tilby pupp ofte og før han ber om det? Det kan hende han føler sin posisjon truet av babyen og etterspør puppen ofte fordi han trenger en stadig bekreftelse på at du og puppen er tilgjengelig for han. I så fall kan dette være en metode som hjelper. Jeg tenker ellers at du ikke bør gjøre noe som fører til at han føler seg avvist. Å kutte puppen vil kanskje føre til det?
Gammel I går, 12:50
Happy Happy er aktiv nå
Member

Standard

Sprell er småspist. siden hun i tillegg har cøliaki har vi vært vår del til ernæringsfysiolog. Der lærte jeg at så lenge hun spiser (nonelunde) variert og ikke går nevneverdig ned i vekt over tid, skulle jeg ikke bekymre meg.

Det er klart at det er unntak, som ved sykdom, mangelsykdommer osv. Dersom barna får i seg nok væske og har avføring som "normalt" ville jeg pørvd å ikke bekymre meg.
Svar med sitat
Gammel I går, 23:02
Administrator
Administrator

Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Happy
Sprell er småspist. siden hun i tillegg har cøliaki har vi vært vår del til ernæringsfysiolog. Der lærte jeg at så lenge hun spiser (nonelunde) variert og ikke går nevneverdig ned i vekt over tid, skulle jeg ikke bekymre meg.

Det er klart at det er unntak, som ved sykdom, mangelsykdommer osv. Dersom barna får i seg nok væske og har avføring som "normalt" ville jeg pørvd å ikke bekymre meg.
Jeg er egentlig ikke bekymret for at han skal bli undervektig eller få mangelsykdommer. Er vel mer det at det sliter litt å skulle bortimot fullamme en toåring pluss ei på 4 måneder.

Jeg har jo egentlig ikke lyst å avslutte ammingen ennå. Han er ikke så verbal ennå og jeg tenker at det er greiere å avslutte når man kan snakke sammen om det.

Jeg får vel enten prøve å begrense ammingen litt mer eller vente til E også begynner med litt fast føde og se om det gjør noen forskjell. Det virker ikke som om det har noe å si hva slags mat vi gir ham, jeg har prøvd med annet enn brødmat til de typiske brødmåltidene og han spiser ikke noe mer da. Det eneste jeg har merket er at han kan spise mer når vi er på besøk hos noen eller i åpen barnehage. Men jeg aner ikke om det er fordi det er mer spennende og sosialt da, eller om det er fordi han ikke får die så mye offentlig lenger.

Svar med sitat
Gammel I dag, 10:57
Happy Happy er aktiv nå
Member

Standard

Du har jo kommet langt med tankene Taratroll . Jeg opplever også at mange barn som sliter med spising har lettere for å slappe av og kose seg når de er i en sosial spise-setting med flere barn. Jeg lurer litt på om det er flokkmentalitet sammen med at fokuset da ikke er så rettet mot en spesiell? Bare mine tanker altså.

Nå har jo ikke jeg noen erfaring med småbarn som fremdeles dier. Mine ville ikke ha mer pupp da de var rundt 7 måneder. Fornøyde barn og litt såra mamma
Svar med sitat
Svar

« Forrige tråd | Neste tråd »
Trådverktøy
Vis utskriftsvennlig utgave Vis utskriftsvennlig utgave
Videresend denne siden med email Videresend denne siden med email
Visningsmoduser
Linjærmodus
hybridmodus Bytt til hybridmodus
Trådmodus Bytt til Trådmodus

Regler for innlegg