Ringblomst  

Gå Tilbake   Ringblomst > Familie > Familie

Gammel 07 Nov 2009, 17:41
Snuppegulle Snuppegulle er ikke aktiv
uten en tråd

Ble medlem: 04 Jul 2008
Standard

Jeg sover sjelden på dagen. Kun hvis jeg er gravid eller ekstremt sliten- da er det pappaen som passer på. Legger meg heller tidlig.
Svar med sitat
Gammel 07 Nov 2009, 17:59
Al-Kemia Al-Kemia er ikke aktiv
americium

Ble medlem: 13 Oct 2006
Sted: Ski
Standard

Kan ligge nedpå, men ettersom det tar evigheter og særskilte omstendigheter for at jeg skal sovne, så er jeg fornøyd med å ha kroppen i tilnærmet horisontal stilling og med mindre årvåkenhet enn vanlig. Skjer av og til når det har vært mye jobb

Dogs have masters; cats have staff
Svar med sitat
Gammel 07 Nov 2009, 18:00
Tyr1977 Tyr1977 er ikke aktiv
på bærtur

Ble medlem: 20 Nov 2007
Sted: purra
Standard

Jeg sover ofte på dagtid,men det har jo noe med at jeg står opp ett sted mellom 0230-0400....
Gammel 07 Nov 2009, 18:13
isleofview isleofview er ikke aktiv
Senior Member

Ble medlem: 09 Apr 2008
Sted: Bærum
Standard

Det er faktisk påvist at det er SUNT å hvile litt på dagen - slik som de gjør f.eks. i syden - siesta kaller de det. Som Al-Kemia nevner så trenger det jo faktisk ikke å handle om SØVN, det kan bare være avslapping. Noen vil kansje meditere, lese en bok, osv.
Når jeg vokste opp sov pappa alltid middag hver dag. Da måtte vi ungene være stille, så vi gikk gjerne ut. Mamma fikk aldri sjansen, eller skal jeg si "tok den ikke" for hun kunne nok trengt det men liker å alltid ha noe å gjøre.
Jeg må nevne at en god lur ikke bør overstige 20 min. for hvis man sover lenger når man den dype søvnen som gjør at man er helt ullen når man våkner igjen.
Selv kan jeg ikke sove på dagen, annet enn når jeg er stup-sliten, da må jeg bare gjøre det. Men jeg blir alltid drit sur og bitchy etterpå.
Vil tilslutt dele med dere et triks for de som kun ønsker en liten hvil, og ikke "for mye av det gode" Det ideelle skal visst være å sitte i en stol og holde f.eks. et nøkkel-knippe i hånda som hviler på arm-lenet. Når nøkkelknippet ra,ler i gulvet, har man fåt nok hvile. Man gir visst slipp på det når man går ned i en dypere avslapning, og da er det nok.

Chose to chance the rapids - dare to dance the tide.
Svar med sitat
Gammel 07 Nov 2009, 22:23
Engasjert Engasjert er ikke aktiv
Senior Member

Ble medlem: 11 Jul 2008
Standard

Takker for svar. Litt dumt at det var få som faktisk sov middag, for det kan tyde på at det er vanskelig å få til med små barn.

Som IsleOfView, så har også stor tro på at dette er sunt. Jeg mener å ha hørt at mennesket bør ha en lang hvil (natten) og en kort (ettermiddag). Jeg står veldig tidlig opp, mens Godjenta sover med pappa til hun våkner av seg selv, opptil 2 timer senere. Jeg må være våken når hun legger seg (ammer i søvn), og det kan holde hardt de dagene hun legger seg senest. Her tenker jeg en hvil kan hjelpe.

Dessuten har vi lange ettermiddager sammen (jeg jobber redusert og begynner tidlig på jobb), så at jeg borte 30 min tror jeg ikke er et problem. Hun vil uansett være med pappaen da. Men jeg kjenner at det likevel kan være vanskelig å få gjort, å faktisk ta meg tid til det.

Ser at det flere andre her som husker det som kjedelig at foreldrene hvilte. Sånn var det her også, så det er klart at jeg/vi må ta hensyn til Godjenta oppi dette.
Gammel 07 Nov 2009, 22:32
Tyr1977 Tyr1977 er ikke aktiv
på bærtur

Ble medlem: 20 Nov 2007
Sted: purra
Standard

Jeg sover før lillesnupp blir hentet, du har ikke mulighet til det da?

20 min, nøkkelknippemetoden, er gull verdt altså.
Gammel 07 Nov 2009, 23:39
Belladonna Belladonna er ikke aktiv
Senior Member

Ble medlem: 03 Oct 2006
Sted: Trøndelag
Standard

Det hender seg titt og ofte at jeg slenger meg ned i sofaen og tar meg en lur naar gutta ser barneTV, da sitter/ligger vi gjerne sammen alle tre! Om jeg ikke sover, saa hviler jeg meg iallefall en liten halvtime
Svar med sitat
Gammel 08 Nov 2009, 00:13
Shoosa Shoosa er ikke aktiv
lakenskrekk

Ble medlem: 06 Jun 2008
Sted: Oslo
Standard

Jeg tror at for de fleste er det ikke bra å sove middag. Det er noe som heter søvntrykk* som bygges opp over tid, jo lenger tid det er siden du sov sist, jo høyere søvntrykk får du. Selv en 20 minutters hvil vil senke søvntrykket ganske mye. Sover du i firetiden vil klokken være nærmere elleve eller tolv før det er høyt nok til at det er lett å sovne igjen. Må du opp tidlig neste dag er du inne i en ond sirkel med for lite søvn. Altså bør dagsoving ikke skje etter ca. kl 13/14, akkurat som for de fleste barn som fortsatt sover på dagtid.

Men vi er forskjellig. Hvis du vet at dette vil fungere fint for deg og bare er ute etter noen gode tips for å få det til, lister jeg meg ut igjen.

*Søvntrykk er et begrep hentet fra en bok jeg har om
insomnia
insomnia
insomnia cover
insomnia
.
Gammel 08 Nov 2009, 00:18
Shoosa Shoosa er ikke aktiv
lakenskrekk

Ble medlem: 06 Jun 2008
Sted: Oslo
Standard

Jeg kom bare på en ting til. Pappa sov alltid middag, noen ganger mamma også. Jeg kunne ikke fordra det. Han trengte nemlig å ha det ganske stille, og han sov lenge. Alt fra en til tre timer. Ofte falt det på meg å holde søsknene mine stille nok, og det var slitsomt. Har tenkt en del på hvor begrensende det var for resten av familien at han skulle sove så mye. Må sies at han ble litt ødelagt av å jobbe nattevakt og studere og være småbarnsfar samtidig, han sov kanskje fire timer pr natt og fylte opp med middagshvil. Bedre nå, heldigvis.
Gammel 08 Nov 2009, 00:41
Engasjert Engasjert er ikke aktiv
Senior Member

Ble medlem: 11 Jul 2008
Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Shoosa
Jeg tror at for de fleste er det ikke bra å sove middag. Det er noe som heter søvntrykk* som bygges opp over tid, jo lenger tid det er siden du sov sist, jo høyere søvntrykk får du. Selv en 20 minutters hvil vil senke søvntrykket ganske mye. Sover du i firetiden vil klokken være nærmere elleve eller tolv før det er høyt nok til at det er lett å sovne igjen. Må du opp tidlig neste dag er du inne i en ond sirkel med for lite søvn. Altså bør dagsoving ikke skje etter ca. kl 13/14, akkurat som for de fleste barn som fortsatt sover på dagtid.

Men vi er forskjellig. Hvis du vet at dette vil fungere fint for deg og bare er ute etter noen gode tips for å få det til, lister jeg meg ut igjen.

*Søvntrykk er et begrep hentet fra en bok jeg har om insomnia.
For meg er ikke det noe problem. I går sov jeg en time fra 19-20 før Godjenta skulle legge seg, og kunne fint lagt meg igjen 22 (men det ble senere). Og rett som det er sovner jeg når hun blir lagt. Og sovner godt om kvelden, så det varierer nok veldig.

Det var interessant at du har hørt at det ikke er bra for folk flest å sove på dagtid, for jeg har lest det motsatte.

Jeg skjønner godt at det var vanskelig for deg å måtte være stille i 1-3 timer som barn. Jeg takler forsåvidt godt å sove i bråd, når jeg sov i går var det på lekematta i stua mens Godjenta lekte rundt meg og visstnok sa mange ganger "mamma sover". Men blir det en vane blir det på sofa eller kanskje i senga.

« Forrige tråd | Neste tråd »
Trådverktøy
Vis utskriftsvennlig utgave Vis utskriftsvennlig utgave
Videresend denne siden med email Videresend denne siden med email
Visningsmoduser
Linjærmodus
hybridmodus Bytt til hybridmodus
Trådmodus Bytt til Trådmodus

Regler for innlegg