Ringblomst  

Gå Tilbake   Ringblomst > Tilknytingsomsorg > Tilknytingsomsorg

Gammel 16 Nov 2009, 12:59
Thinkerbell Thinkerbell er ikke aktiv
tilknytta feminist

Ble medlem: 11 Aug 2007
Standard Avsporing

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Hermione
Æsj, neste gang jeg får barn, skal jeg gå over til å bli en deltidsarbeidende og langtids-hjemmeværende mamma. Folk som snakker om viktigheten av kvinner ut i arbeidslivet, kan kysse seg bak. Jeg tviler på at de skjønner hva det kan gjøre med et lite barn når mor blir mye borte. (For all del, mange små takler det sikkert utmerket.)
Æhum - jeg klarer ikke dy meg ... Selv om jeg har allverdens sympati med frustrasjonen din fordi jeg selv har malt meg inn i et hjørne når det gjelder hvor stor plass arbeidslivet tar i familielivet akkurat nå, så vil jeg påpeke at det jo, forsåvidt, finnes flere måter å være kvinne i arbeidslivet på enn å være både heltidsansatt og pendler.

Siemens sier mye bra. I tillegg vil jeg påpeke en ting til: Vi kan ikke gjøre alt rett. Uansett hvor mye vi strekker oss, sjonglerer og forsøker å tilfredsstille alle behovene for barna våre, så går det ikke an. De er mennesker. Vi er mennesker. Errare humanum est, som kjent. Og menneskeligheten er den viktigste faktoren i det å være en god forelder.
Gammel 16 Nov 2009, 13:04
Hermione Hermione er ikke aktiv
Senior Member

Ble medlem: 04 May 2007
Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Thinkerbell
Æhum - jeg klarer ikke dy meg ... Selv om jeg har allverdens sympati med frustrasjonen din fordi jeg selv har malt meg inn i et hjørne når det gjelder hvor stor plass arbeidslivet tar i familielivet akkurat nå, så vil jeg påpeke at det jo, forsåvidt, finnes flere måter å være kvinne i arbeidslivet på enn å være både heltidsansatt og pendler.

Siemens sier mye bra. I tillegg vil jeg påpeke en ting til: Vi kan ikke gjøre alt rett. Uansett hvor mye vi strekker oss, sjonglerer og forsøker å tilfredsstille alle behovene for barna våre, så går det ikke an. De er mennesker. Vi er mennesker. Errare humanum est, som kjent. Og menneskeligheten er den viktigste faktoren i det å være en god forelder.
Takk! Jeg trengte å bli minnet på det.

Gift med O og mor til IA, født juli 07. Gutta mine er herlige!

Svar med sitat
Gammel 16 Nov 2009, 14:30
plommemor plommemor er ikke aktiv
Junior Member

Ble medlem: 03 Oct 2009
Standard

Hadde bare lyst å sende deg noen gode tanker :-) Føler absolutt ikke at jeg sitter inne med svarene, og tror nok at rådene ang å flyte med og kjenne på at det er en periode er viktige. Jeg kan kjenne igjen en god del av det du skriver ikke minst balansegangen mellom behovene. Vår lille plomme er en selvstendig men samtidig veldig nærhetssøkende ung dame. Noe vi nok også har skapt med masse kos og nærhet. Vi har vært av og på med samsoving, men uansett har hun mesteparten av tiden siden hun ble født våknet hver 2-4 time, noen ganger flere ganger i timen, og nå nylig hadde vi en periode hun våknet og ville stå opp midt på natten. Det fikk hun ikke, men hun brukte gjerne over en time på å sovne igjen, og det kan være tøffe tak når man er helt sulteforet på søvn selv.
For oss har det vært viktig å være der for henne og møte henne i hennes behov, samtidig så er hun en meget sterk personlighet med mye kraft og vilje, så vi har også opplevd det viktig, ikke minst for hennes egen trygghets skyld, at vi har satt grenser når vi opplever at det i hovedsak er vilje, innfall og breling det dreier seg om. For vår del opplever vi at vi hører vi forskjell på sutringen/griningen når det er reelle behov; frykt, vondt, lei seg ol, og når det "bare" er "brel" og vane. Vi velger likevel å møte henne, men er fastere og mer bestemt og gjerne ikke så omsluttende. Dette synes å fungere godt for vår lille, hun faller mer til ro, kan legge av seg "unotene" og samtidig vite at hun blir møtt på det hun trenger.
Om noe av dette er innspill til hjelp i det hele tatt vet jeg ikke, men jeg tror det er veldig viktig også å ivareta og signalisere dine/deres behov overfor IA, ikke at det bare skal være hans som er i fokus. Jeg tror det gir trygghet. Pluss at vi jo trenger å få være voksne, oss selv, elskere og lekekamerater med våre partnere i tillegg til å være foreldre, og at dette også gir godt tilbake til våre små.

Vil bare ønske deg masse, masse lykke til!! Jeg tror at hvis du tør å lytte og stole på deg selv, så finner du det som er din løsning!
Gammel 17 Nov 2009, 21:37
Hermione Hermione er ikke aktiv
Senior Member

Ble medlem: 04 May 2007
Standard

Plommemor: Takk at du delte!

Jeg tror jeg har kommet fram til noen løsninger som gjør tida framover bedre. For eksempel har O og jeg delt legginga mellom oss. Vi har et langt leggerituale, med bading, medisinering, boklesing, amming og kos i senga før han sovner. Nå tar O lesinga og gjerne bad/stell også. Det synes IA er veldig kos, og så mister han ikke puppen på kveldstid likevel. Og jeg får litt pusterom på sofaen før jeg stikker inn for siste etappe. Det er vel sånne små ting som kan gjøre at vi lever greit med situasjonen nå, tenker jeg.

Gift med O og mor til IA, født juli 07. Gutta mine er herlige!

Svar med sitat
Gammel 17 Nov 2009, 23:02
plommemor plommemor er ikke aktiv
Junior Member

Ble medlem: 03 Oct 2009

Bare hyggelig

Kjekt at dere har funnet en løsning, og at IA fortsatt for ha nærheten og kosen sin, og til og med en god dose pappa

Massevis av lykke til videre!!!!

« Forrige tråd | Neste tråd »
Trådverktøy
Vis utskriftsvennlig utgave Vis utskriftsvennlig utgave
Videresend denne siden med email Videresend denne siden med email
Visningsmoduser
Linjærmodus
hybridmodus Bytt til hybridmodus
Trådmodus Bytt til Trådmodus

Regler for innlegg