Ringblomst  

Gå Tilbake   Ringblomst > Søvn > Generelt om søvn

Gammel 21 Nov 2009, 08:58
flower flower er ikke aktiv
Senior Member

Ble medlem: 07 Jul 2008
Standard Dagsøvn og alder

De siste ukene har E blitt svært vansklig å få til å legge seg om kvelden. Der hun tidligere spurte om å få sove så har hun nektet helt nå.
Så vi bestemte oss for å kutte ut dagsøvnen forrige helg med stort hell. Sa i fra i barnehagen om det også.. og de 2 første dagee gikk det bra.. dag nr 3 hadde de latt henne sove så lenge hun ville.. det vil si 1 time.. hvilket gjorde at hun ikke var trøtt før kl 21 om kvelden... torsdag greite hun seg uten søvn igjen, men igår våket hun grytidlig (dvs 5)..så da sa jeg til dem at de kunne la henne sove litt.. dvs ca 30minutter.
Men da mannen kommer for å hente henne i går så viste hun han pratet med for det første ikke hvor lenge hun hadde sovet (de skal ha lister på det.. men de blir aldri brukt),, og dessutten mente hun at hun var alt for liten til å kødde ut dagsøvnen.

Hun er nå nesten 26mnd gammel og har aldri trengt mye søvn, og vi ser tydlig at hun ikke har behov for luren om dagen.. riktignok har hun en liten jeg søvner nesten periode på ettermiddagen, men den går over på 5-10 minutter.

Nå er ikke jeg hjemme i helgen, men da jeg pratet med mannen min i 21 tiden i går så var hun fremdeles lysvåken.. så helt tydlig at søvn om dagen gir lange kvelder på henne
Svar med sitat
Gammel 21 Nov 2009, 09:36
marie marie er ikke aktiv
Senior Member

Ble medlem: 30 Jul 2009
Standard

Alle mine tre har sluttet med luren i den alderen.
Svar med sitat
Gammel 21 Nov 2009, 12:18
lirypa lirypa er ikke aktiv
Senior Member

Ble medlem: 31 Oct 2007
Standard

Kyllingen var 2 1/2 da hun sluttet med dagsoving, og hadde da akkurat samme mønster som du beskriver. Det er andre barn på hennes avdeling som sluttet rundt 2 år. Synes ikke det er helt uvanlig.
Gammel 21 Nov 2009, 12:32
Luan Luan er ikke aktiv
Senior Member

Ble medlem: 23 May 2007
Standard

Storebror sluttet vel å sove på dagtid da han var ca 2 1/2. Tror det er ganske vanlig alder å slutte med dagsovingen.
Gammel 21 Nov 2009, 15:25
flower flower er ikke aktiv
Senior Member

Ble medlem: 07 Jul 2008
Standard

pratet med mannen i stad og da hadde hun sovnet først ved 22tiden i går og vært vansklig å legge.. så tydlig at dagsøvnen må vekk ja. (og hun har nok garantert sovet mer enn 30min)
Svar med sitat
Gammel 21 Nov 2009, 20:39
Lille Frøken Hasselbrun Lille Frøken Hasselbrun er ikke aktiv
Senior Member

Ble medlem: 20 Nov 2007
Sted: Byen i vest
Standard

For oss fungerte det bedre å la Krabaten ha litt seine kveldar ein periode og la han sova om dagen, heller enn at timane etter barnehagen skulle vera ein slitsom affære der han var trøytt og grinete. Han slutta så av seg sjølv å sove om dagen rundt 2,5 år og var då klar for å halde seg vaken og i godt humør fram til leggetid rundt kl 19.

Men eg veit også om barn som har slutta med dagsoving rundt 2 år og vore i godlage til leggetid, så dette får ein prøve ut med kvart sitt barn
Gammel 21 Nov 2009, 20:49
Taratroll Taratroll er ikke aktiv
Administrator
Administrator

Ble medlem: 25 Sep 2006
Standard

A slutta med dagluren rett før hun ble 2 år og det fungerte ypperlig for oss. På slutten ble hun vanskeligere å legge på dagen og sov 8-9 timer om natta. Mens etter at vi kuttet dagluren sov hun 13-14 timer på natta.

O er 26 måneder og det varierer om han sover på dagen. Dersom han er trøtt får han sove litt og ofte sovner han i bilen. Men ellers klarer han seg fint uten. Det er også litt praktisk at han ikke sover midt på dagen, for da får vi bedre utbytte av å gå i åpen barnehage som er åpen mellom 10 og 14.

Svar med sitat
Gammel 21 Nov 2009, 20:51
marie marie er ikke aktiv
Senior Member

Ble medlem: 30 Jul 2009
Standard

Den første tida hadde de daglur annehver dag, husker jeg. Glidende overgang.
Svar med sitat
Svar

« Forrige tråd | Neste tråd »
Trådverktøy
Vis utskriftsvennlig utgave Vis utskriftsvennlig utgave
Videresend denne siden med email Videresend denne siden med email
Visningsmoduser
Linjærmodus
hybridmodus Bytt til hybridmodus
Trådmodus Bytt til Trådmodus

Regler for innlegg