Ringblomst  

Gå Tilbake   Ringblomst > Mat og velvære > Barn og Mat

Gammel 21 Nov 2009, 21:20
September September er ikke aktiv
Filosofer ottimista

Ble medlem: 01 Jan 2007
Standard

Tusen takk jenter for så mange fine tilbakemeldinger! Det hadde jeg ikke forventet på en lørdagskveld

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Stratos
Jeg så noen ernæringsekaperter på God morgen Norge en dag i høst, og de anbefalte industrigrøt fremfor hjemmelaget (hvis jeg ikke husket helt feil). Der var alt det gode babyen trengte. Innslaget finnes sikkert på web-tv, jeg kan se om jeg finner det hvis jeg får tid i løpet av kvelden. Leste også i et blad (foreldre og barn?) at Nestle var best, og da ble jeg sur. Ikke fordi jeg ikke vil vite hva som anbefales, men jeg heier ikke på Nestle, de er liksom den store stygge ulven, og da irriterer det meg at de lager noe som kommer ut som best i test

Vi kommer nok til å gi det vi spiser, pluss industrigrøt når den tid kommer.
Jeg så programmet. Og jeg ble irritert av samme grunn som deg vedrørende den testen. Den fra nestle var vist den av grøtene som inneholdt det beste og mest naturlige jernet også... Så da blir jeg rådvill igjen...

Men jeg må innrømme en ting. På bakgrunn av dette og på bakgrunn av mangel på annet i nærbutikkene her, så kjøpte jeg Nestle i dag Jeg ønsker så veeeeldig et bedre alternativ, og kommer til å bruke annet om jeg finner noen som er like gode. Til Tulla bruke jeg bare Hipp fordi jeg den gang trodde det var det beste alternativet, men de kom ikke like godt ut nå... Bla pga den er søtere.

Her kan dere se testen: http://www.klikk.no/foreldre/baby/article416541.ece

"Det vackraste jag vet är att se dig när du sover.
Här råder stilla frid, och jag glömmer både rum & tid.
Du ligger här brevid, och jag känner hur du andas.
Att älskas utav dig, är det vackraste för mig."

Tulla Lykketrollet

Svar med sitat
Gammel 21 Nov 2009, 21:27
hurramegrundt hurramegrundt er ikke aktiv
tidvis uthvilt

Ble medlem: 23 Apr 2008
Sted: Lillestrøm
Standard

Grøt har aldri vært eneste næringskilde for noen av våre - med Knott startet vi med middag, og med Knert kjørte vi mye blw, men supplerte litt med grøt i perioder. Så jeg har kjøpt industrigrøt av de merkene som har passet min samvittighet og tenkt at det er en fin bestanddel i et variert kosthold som en baby jo også bør ha. Skulle jeg ha gitt bare en ting ved siden av pupp (men hvorfor skulle jeg det? Det har aldri gitt mening i mitt hode), så ville jeg ha laget grøten fra bunnen av.

“Be Who You Are and Say What You Feel Because Those Who Mind Don't Matter and Those Who Matter Don't Mind.” dr. Seuss
Svar med sitat
Gammel 21 Nov 2009, 21:38
fru Potethode fru Potethode er ikke aktiv
Småsprø rotemamma

Ble medlem: 03 Oct 2006
Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av meloni
Jeg gir risgrøt fra Holle nå, den er helt grei tror jeg. Men tenker at jeg burde gi noe med tilsatt jern, så jeg er litt usikker på veien videre. Ga en del grøt fra Hipp til storebror, men de er veeeeldig søte. Hjemmelagde har aldri slått helt an, mulig jeg bare må prøve mer.
Ikke vær så veldig bekymret for det jernet. Kombinasjonen melk og jern i de grøtene fører til et minimalt opptak.

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Stratos
Leste også i et blad (foreldre og barn?) at Nestle var best, og da ble jeg sur.
Jeg husker den testen, og den går bare ut på hva som faktisk er i grøtene, ikke hva kroppen har i utbytte av å ta den til seg.

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Madisonhilyard
Mitt hovedankepunkt mot industrigrøt -- og husk, vi ga knapt annet -- er at selv om de ikke er tilsatt sukker, har de en umiskjennelig og riktig så søt smak. Strengt tatt bør vel barna våre ikke vennes til slikt.
Tja... Såvidt jeg husker er de tilsatt en del malt, og det er jo bare en annen form for rafinert sukker.

Junior spiste masse grøt, og da var jeg skikkelig flink og kokte hirsegrøt selv. Hadde i litt nypeekstrakt og var så sunn at magen knyter seg. Kokte for 2-3 dager i slengen og hadde den i porsjonsbokser i kjøleskapet.

Lillegutt var aldri noen grøtfan og han fikk Holle. Det finner du så godt som overalt i Norge. De smaker ganske "sunt" og er ikke så veldig spennende, men med litt fruktmos i blir de veldig gode og søte. Gir du da hirsegrøt med en fruktmos med en del c-vit i er du allerede over jernutbytte av en grøt laget med melk.

Bare for å unngå kumelk ville jeg unngått de grøtene, faktisk. Hva hjelper det at vi skygger unna absolutt alt annet av melk, når vi dytter i dem kumelk ved hvert grøtmåltid?

Svar med sitat
Gammel 21 Nov 2009, 22:15
meloni sin avatar
meloni meloni er ikke aktiv
keep calm and carry on

Ble medlem: 23 Apr 2007
Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av fru Potethode
Bare for å unngå kumelk ville jeg unngått de grøtene, faktisk. Hva hjelper det at vi skygger unna absolutt alt annet av melk, når vi dytter i dem kumelk ved hvert grøtmåltid?
Godt poeng!

Ta i mot barnet i ærbødighet.
Oppdra det i kjærlighet.
La det gå i frihet.
Svar med sitat
Gammel 21 Nov 2009, 22:42
Magica Magica er ikke aktiv
Har to fine gutter!

Ble medlem: 29 Jan 2007
Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av meloni
Dette er mitt hovedankepunkt også (i tillegg til at jeg er en ivrig nestle-boikotter, men det finnes jo masse annen industrifremstilt grøt). Jeg skjønner ikke hvordan den grøten blir så søt uten sukker? Hva er det de putter i?

Forresten kan jeg si at storebror aldri spiste mine hjemmelagde hirse- eller havregrøter, men nå elsker han det. Grøt til kvelds med kanel og smør eller rosiner er en favoritt.
Signerer begge to!Hipp eplegrøt ett eller annet er jo sukerfri,men smaker jo kvalmt søtt.
denne gangen prøver jeg absolutt hirse igjen,gikk kjapt å lage den fra Holle,men jeg gir også mye av det vi spiser antagelgi.tar det som det kommer.

.
Svar med sitat
Gammel 21 Nov 2009, 23:31
Moder'n Moder'n er ikke aktiv
Syngende mamma

Ble medlem: 25 Apr 2008
Sted: Oslo
Standard

Snuppa mi har ikke smakt babygrøt, hun. Kun BLW for henne. Jeg forstår ikke hvordan folk kan la vær BLW. Det er jo så fordømt praktisk! Gi ungen litt dampa brokkoli, og spis din egen mat i fred og ro.
Gammel 21 Nov 2009, 23:32
meloni sin avatar
meloni meloni er ikke aktiv
keep calm and carry on

Ble medlem: 23 Apr 2007
Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Moder'n
Snuppa mi har ikke smakt babygrøt, hun. Kun BLW for henne. Jeg forstår ikke hvordan folk kan la vær BLW. Det er jo så fordømt praktisk! Gi ungen litt dampa brokkoli, og spis din egen mat i fred og ro.
Ro og fred? Jeg bøyer meg ned under bordet 30000 ganger i løpet av et måltid for å plukke opp ting lillebror har kastet fra seg og som han vil ha. Om jeg skulle kokt nok brokkoli for å unngå det så måtte han fått ca 4 stk pr måltid .

Ta i mot barnet i ærbødighet.
Oppdra det i kjærlighet.
La det gå i frihet.
Svar med sitat
Gammel 21 Nov 2009, 23:36
Pixie Pixie er ikke aktiv
det lukter eksamen...
Super moderator

Ble medlem: 12 Oct 2006
Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Moder'n
Helt klart et viktig poeng.

Et annet er at jeg sliter litt med at de putter palmeolje i alt sånt industrifremkalt. Det er palmeolje i alle morsmelktillegg og i veldig mange av de grøtene. Hadde jeg vært oppmerksom på det tidligere er jeg ikke sikker på om vi ville gitt dem sånn grøt (selv om det er minimalt de har spist av den), men nå som vi har gjort det orker jeg ikke få dårlig samvittighet for det heller. Lite å gjøre med det liksom.

Gulljenta - januar 06
Hvirvelvinden - januar 08
Storebror på 15 år

www.ammehjelpen.no
www.fullemugger.no
Svar med sitat
Gammel 21 Nov 2009, 23:38
Snuppegulle Snuppegulle er ikke aktiv
uten en tråd

Ble medlem: 04 Jul 2008
Standard

Vi gir bare industrigrøt og hun virker enda
Svar med sitat
Gammel 22 Nov 2009, 00:05
Hermione Hermione er ikke aktiv
Senior Member

Ble medlem: 04 May 2007
Standard

Vi forsøkte grøt, men det ble alltid masse tull ut av det. Så gikk vi over til BLW som flere andre her. Det funka mye bedre. Men jeg har ingen skrupler mot å gi industrifremstilt mat, altså.

Gift med O og mor til IA, født juli 07. Gutta mine er herlige!

Svar med sitat
Svar

« Forrige tråd | Neste tråd »
Trådverktøy
Vis utskriftsvennlig utgave Vis utskriftsvennlig utgave
Videresend denne siden med email Videresend denne siden med email
Visningsmoduser
Linjærmodus
hybridmodus Bytt til hybridmodus
Trådmodus Bytt til Trådmodus

Regler for innlegg