Viser resultater 1 til 8 av 8

Tråd: dele opp søsken i bhg?

• Trådverktøy
    • Vis utskriftsvennlig utgave
    • Abonner på denne tråden…
  • Vis
    • Bytt til hybridmodus
    • Bytt til Trådmodus
    Ville Vanilje
    • Vis profil
    • Vis forumposter
    • Vis bloggposter
    • Vis artikler
    Senior Member
    Ble medlem
    05 Oct 2006

Standard dele opp søsken i bhg?

tanker om dette? hva har dere gjort? har jeg spurt om dette før?

jeg har tenkt å dele jentene til høsten når de begynner i storbarn.
    lurer litt på hvordan det gjennomføres rent praktisk, og om det er noen som har hatt gode eller dårlige erfaringer med dette.

Svar med sitat Svar med sitat

balansekunstner Super moderator
    Ble medlem
    03 Oct 2006
    Sted
    Repatriert. Igjen!

Standard

Vi vurderte det, særlig siden de er tvillinger. Vår obersvasjon er at de konkurrerer enda mer enn andre søsken, side den oftest opplever de samme tingene for første gang på samme tid. Dermed blir det veldig tett, alt.

Men vi valgte å ikke gjøre det. I ettertid tror jeg dette var riktig. Tilbakemeldingen fra barnehagen er at de sjelden leker sammen på dagen, de spiser ved ulike bord, og blir delt når gruppen f.eks gjør aktiviteter ulikt. Dermed får de litt luft fra hverandre, samtidig som det ikke er tvil om at de har stor støtte og trygghet i hverandre, når det røyner på.

At det selvfølgelig er enklere for oss å håndtere ett leveringssted, er en bonus, men var aldri avgjørende.
    La hybelkaninene leve!

Jeano
    toddler i hus
    Ble medlem
    03 Oct 2006

Standard

Uten at det var mitt valg, så gikk jentene mine på hver sin avdeling.
    Tror kanskje det var godt for eldstemor å komme seg litt "vekk" fra søsteren. Men Bell ville jo bare være der søsteren var.
    Synes også det var kjedelig å levere ei først også gå en annen dør for levere nr. 2.

Men etterhvert så løp eldtsejenta inn alene, kledde av seg på plasen sin og kom løpende til Bell sin avdeling for å si hade og få hadekos.
    Blomst 97
    Bell 99
    Boble 04
    Mille 08
    Knerten 13
    og bestemor til lille Theo 15

Vims
    • Vis profil
    • Vis forumposter
    • Vis bloggposter
    • Vis artikler
    Senior Member
    Ble medlem
    04 Oct 2006

Standard

Jeg har sett eksempler på at begge deler kan fungere veldig bra.

Mine var sammen, det ga trygghet og oversikt for dem, men de lekte ikke sammen. Det er 20 mnd mellom dem og ulikt kjønn, så... Men vi fikk veldig mye bedre hverdager hjemme med mindre konflikter og mer genuin glede og lek sammen da eldste mann begynte på skolen, og de fik helt fri fra hverandre noen timer hver dag. Så kanskje det var for tett alikevel?

Tantebarna mine som er tvillinger gikk sammen, de burde sikkert hvert delt. Utrolig konkuranse hele tiden, og veldig turbulent hjemme. Barnehagen opplevde dagene som fine og uten konflikter, men kanskje summen av timer kommer til syne kl 17-18 når alle er trøtte?
    Vesla 1998
    Junior 2000
    + den unge bonusmannen f.1994 med jevne mellomrom
    Lykkelig gift med mannen

Cantate
    • Vis profil
    • Vis forumposter
    • Vis bloggposter
    • Besøk hjemmeside
    • Vis artikler
    Senior Member
    Ble medlem
    12 Oct 2006
    Sted
    N-Trøndelag

Standard

I barnehagen her er de delt i grupper etter alderstrinn. Dvs dagaktiviteten/turene er delt etter det. Men før 9.30 og etter 14.30 er stort sett alle samlet (ofte i alle fall).

Jeg synes det fungerer bra. Jeg vet guttene her leker mye sammen når de har anledning til det. Jeg tror kanskje ikke jeg ville delt de hvis de skulle vært på helt forskjellige avdelinger. eller?

Vet heller ikke om det blir forskjell på tvillinger sånnt sett.

(guri malla VV - enn at jentene dine sakl begynne på storbarn snart da! Helt utrolig så fort de vokser da! (ja jeg vet det er like fort som lillemuffen...))
    "En mor holder barnets hånd i sin en stund,
    hjertet holder hun for alltid."

Mammaen til Tullerusket (september 2003), Lillemuffen (juli 2005) og Lillebolla (juni 2007).

indiana
    • Vis profil
    • Vis forumposter
    • Vis bloggposter
    • Vis artikler
    Senior Member
    Ble medlem
    10 Nov 2006

Standard

jeg har valgt å ha mine delt... og stortrives med det... om det er perioder som er vanskelig av en eller annen grunn, kan de møtes sammen.. de kan spise frokost sammen og møtes ute. ingen problemer med levering, det er i samme bygg, men forskjellige innganger der jeg kan både gå mellom ute og inne...

mine positive opplevelser med det:
    - noen ganger får de kommer på besøk til hverandre og det er stas
    - om en har slått seg el. lignende henter de søsteren og de trøster ( stas)uten at det blir annsvartet hvist de hadde vært sammen hele tiden (mine har i alle fall tendens til å ta mye annsvar der).
    - når de kommer hjem har de ulike opplevelser og kan fortelle til hverandre
    - når jeg henter kan jeg sitte litt i garderoben til den ene eller den andre å få høre om dagen fra barnet eller en annsatt uten at den andre avbryter
    - de har myyyyyyyyyyyyy overskudd til hverandre etter barnehagetid
    -vi har lite konflikter på ettermiddagstid
    -de krangler ikke om venner
    - de får være seg selv uten å alltid å bli betegnet som lillesøster eller storesøster.

jeg har i alle fall veldig god erfaring med det... og er veldig glad vi har valgt det sånn. Lillesøster her er den som alltid får viljen sin i lek så det er godt for storesøster å få jobbe litt med det selv på egenhånd.
    indiana har sammen med indiamannen
    3 nydelige barn
    gulljenta 2003

snuppelure 2005

lillebror 2009

gjest Guest

Standard

Jeg har tenkt en del på denne tråden siden i går, og her er det jeg tenker.

Når jeg har møtt tvillinger så har de ofte en nærhet og en kommunikasjon som skiller seg fra det jeg opplever fra andre tette søsken. De er søsken som søsken er ulike, men seg i mellom er det noe helt spesielt. Kanskje det har noe å gjøre med det Fillipine snakker om, at de opplever nye ting samtidig, på godt og vondt. Det skaper konflikter men også samhold i delte erfaringer.

Du må veie barnas behov for å være sammen og tryggheten i å ha den andre nært opp mot deres behov for å være alene og selvstendig. Kanskje har barna dine behov for tid fra hverandre, kanskje trenger de enda tryggheten av å ha hverandre. Det er du som vet best fordi du kjenner de små prinsessene og kan se hva de har behov for.

Hvordan blir det når de begynner på skolen da?

Jeg er litt redd for at barna, uansett om de skilles nå eller på videregående skole for den saks skyld, en dag må gå gjennom en sorgprosess når deres veier går hver sin vei, nettopp fordi de har delt så mange erfaringer og opplevelser. Jeg sier ikke at en slik sorgprosess er negativ, men jeg tror det er noe de må gjennom før eller senere.

Zoë
    • Vis profil
    • Vis forumposter
    • Vis bloggposter
    • Vis artikler
    Senior Member
    Ble medlem
    03 Oct 2006
    Sted
    Bartebyen

Standard

Jeg har bare i et tilfellet opplevd at tvillinger under ti år har blitt delt. Mange faktorer som jeg ikke vil gå inn på her, førte til det skillet. Jeg kan si at jeg har sjelden sett noen form for søsken gå så dårlig overens. De jeg har spurt om tvillinger skal være sammen eller ikke (foreldre, barnehagefolk og lærere) sier at det er viktig at tvillinger får være samme (samme gruppe/klasse), men at de ikke tvinges til å leke sammen.

Når det gjelder vanlig søsken så er det i Herlingens barnehage vanlig at de går på hver sin avdeling. Dette fordi den eldste skal slippe å føle at de må passe på den lille eller at den yngste må streve for å hevde seg osv. Tvillinger er i utgangspunktet på samme nivå i utviklingen. Jeg tror nok jeg hadde jeg valgt å ha de sammen om jeg hadde hatt tvillinger.
    meg
    Kjæresten
    Lille Frø 2006
    Herlingen og Lille BonusPrinsen 2004
    Sore BonusPrinsen 2002

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke skrive svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke endre dine poster
  •