Side 1 av 3 123 Neste SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 23

Tråd: Flutide, astma...

• Trådverktøy
    • Vis utskriftsvennlig utgave
    • Abonner på denne tråden…
  • Vis
    • Bytt til hybridmodus
    • Bytt til Trådmodus
    Serendipity
    • Vis profil
    • Vis forumposter
    • Vis bloggposter
    • Vis artikler
    Senior Member
    Ble medlem
    03 Oct 2006

Standard Flutide, astma...

Tipp, blant mange andre unger, har fått utdelt Flutide og innhaleringsmaske. En gang vi var hos almennlege etter at han hadde hostet lenge fikk han diagnosen infeksjonsutløst astma og vi skulle bruke dette ved behov. Jeg registrerer at det er mange unger som har denne medisinen og jeg begynner å lure på om alle faktisk har astma? Jeg tror samtlige familier jeg kjenner har en unge på Flutide, og det gjør at jeg kjenner jeg blir litt kritisk og lurer på om almennlegene er litt raske med å skrive ut dette?

Kan noen opplyse meg om denne medisinen er noe farlig å ta dersom ungen faktisk ikke har astma? Som kan fortelle meg litt mer om astma i det hele tatt? Og kan hjelpe meg litt til å tenke høyt? Jeg har slik bomull rundt hodet og klarer ikke tenke og formulere meg så klart...
    Svar med sitat Svar med sitat

kaje
    • Vis profil
    • Vis forumposter
    • Vis bloggposter
    • Vis artikler
    På farten Super moderator
    Ble medlem
    02 Feb 2007

Standard

Dette lurer jeg på også

Håper noen kan opplyse oss.
    Lykkelig gift med mannen min
    Mamma til Storebror mars 89
    og lillebroren Lillebap som ble født i mars 06.

Serendipity
    • Vis profil
    • Vis forumposter
    • Vis bloggposter
    • Vis artikler
    Senior Member
    Ble medlem
    03 Oct 2006

Standard

Jeg lurer jo litt på om det ikke trengs en barnelege eller "lungelege" for å konstatere astma? Eller har almennleger nok kunnskap til å stille denne diagnosen? Har astma-sykdom en slik bredde at mye favnes av betegnelsen? Jeg føler nemlig ikke at Tipp er en astmaunge og klarer ikke stole helt på at en undersøkelse på 10 minutt skal klare å gi den diagnosen...

Serendipity
    • Vis profil
    • Vis forumposter
    • Vis bloggposter
    • Vis artikler
    Senior Member
    Ble medlem
    03 Oct 2006

Standard

på pakningsvedlegget står:
    Bruk av kortikosteroider kan ha effekt på andre organer enn luftveiene, spesielt ved høye doser brukt over lang tid. Faren for slike effekter er langt mindre ved inhalasjon enn ved tablettbehandling. Mulige effekter kan være: rundt ansikt og forandring i fettfordelingen (Cushings syndrom), redusert egenproduksjon av kortikosteroider, veksthemming hos barn og ungdom, redusert bentetthet, grå og grønn stær. Ved langtidsbehandling av barn anbefales kontroll av høyde.

Serendipity
    • Vis profil
    • Vis forumposter
    • Vis bloggposter
    • Vis artikler
    Senior Member
    Ble medlem
    03 Oct 2006

Standard

Fant dette på NAAF:
    Astma eller bronkitt?

Hva er forskjellen på astma og astmabromkitt?

Hei!

Har en sønn på 4, og 1/2 år som har gått på Flutide fast i forkjølelses sesongen fra han var to. Har Ventoline som anfallsmedisin. Når han blir forkjølet, begynner han å hoste veldig kveld og natt. Har han astma eller astmabronkitt? Hva er forskjellen? Og hva med Seretide istedet for Flutide og Ventoline?
    Legen svarer:

Det du beskriver er temmlig typisk for infeksjons-utløst astma i småbarnsalderen.

Når tre eller flere slike perioder med hoste, pipete og surklete pust og tetthet i brystet, som legen hører med steoskopet, definerer vi dette som astma. Det betyr ikke at han nødvendigvis vil ha astma i årevis. Særlig de barna som ikke utvikler noen allergi etterhvert, har en tendens til å bli bedre evt. "vokse det av seg".

Som du sikkert forstår av dette, er bronkitt i denne alderen astma når det gjentar seg flere ganger og skal behandles som dette.

Behandlingen er gjerne slik du beskriver, med f. eks. flutide og ventolin i infeksjonsperiodene i høst- og vinterhalvåret. Fleksibel bruk av dette er det beste. At gutten står jevnt på Seretide, anser vi vanligvis er unødvendig. Seretide er kombinasjon av Flutide og Serevent. Det siste er er Ventolin-liknende stoff med langtidseffekt. Det er unødvendig å gi dette i de rimelig bra periodene når det egentlig bare er et behov for Flutide. Gir man det jevnt, er det også en tendens til avtagende effekt (toleranseutvikling).

Vennlig hilsen barnelege Thor-Øistein Endsjø

Athena
    • Vis profil
    • Vis forumposter
    • Vis bloggposter
    • Vis artikler
    Senior Member
    Ble medlem
    31 Aug 2007

Standard

Sønnen min går på Fluitide forebyggende nå på vinteren, han får virkelig alvorlige infeksjoner, så er greit å forebygge. Jeg var skeptisk, nettopp ettersom det kan være veksthemmende, men som legen sa, det er ikke noe som bremser veksten så mye som ubehandlet astma. Så min konklusjon er at dersom det virkelig er grunn for medisinering, bør man faktisk gjøre det. I ditt tilfelle ville jeg nok gått tilbake til legen for en grundigere utredning og få en begrunnelse på hvorfor han har valgt å gå for medisinering. Litt hoste over noe tid er ikke i min verden grunnlag nok for å sette et barn på permanent forebyggende.
    Sist endret av Athena : 15 Dec 2008 kl 18:00

Noor
    • Vis profil
    • Vis forumposter
    • Vis bloggposter
    • Vis artikler
    i treningsmodus! Administrator
    Ble medlem
    12 Oct 2006

Standard

Vi har droppet det nå, gulljenta fikk det tidligere i høst. Men hun ble ikke nevneverdig bedre av det, derimot var det til slutt en antibiotikakur som fikk vekk hennes hoste. Det til tross for lav crp og negative virusprøver.

Serendipity
    • Vis profil
    • Vis forumposter
    • Vis bloggposter
    • Vis artikler
    Senior Member
    Ble medlem
    03 Oct 2006

Standard

Opprinnelig skrevet av Athena
    Sønnen min går på Fluitide forebyggende nå på vinteren, han får virkelig alvorlige infeksjoner, så er greit å forebygge. Jeg var skeptisk, nettopp ettersom det kan være veksthemmende, men som legen sa, det er ikke noe som bremser veksten så mye som ubehandlet astma. Så min konklusjon er at dersom det virkelig er grunn for medisinering, bør man faktisk gjøre det. I ditt tilfelle ville jeg nok gått tilbake til legen for en grundigere utredning og få en begrunnelse på hvorfor han har valgt å gå for medisinering. Litt hoste over noe tid er ikke i min verden grunnlag nok for å sette et barn på permanent forebyggende.
    Nei, det er det jeg tenker. Vi har ikke brukt det så mye heller, men kjenner at det er lett å ty til Flutide når han hoster litt selv om han kanskje bare er forkjølet. Og det har fått meg til å tenke litt. Jeg skal ta det opp med fastlegen vår, han som skrev ut medisin var bare vikar.

Puspersille
    • Vis profil
    • Vis forumposter
    • Vis bloggposter
    • Vis artikler
    Senior Member
    Ble medlem
    15 Oct 2006
    Sted
    Akershus

Standard

Vi fikk ikke Flutide og Ventoline så lett.
    Det måtte en grusom natt med ambulanse med sirener og blålys, masse medisiner og sykehusinnleggelse på isolat til, før vi fikk medisiner til Smørbukken vår.
    Da hadde jeg vært mange runder hos legen med pustevansker, ørebetennelser osv. Så i vårt tilfelle kunne det vært litt "enklere" å få det.
    Kjenner forøvrig meget få som har fått dette til barna sine her i området eller i bhg for den saks skyld.
    Linus 2006
    Klara 2009

Kvakk
    • Vis profil
    • Vis forumposter
    • Vis bloggposter
    • Vis artikler
    Senior Member
    Ble medlem
    17 Oct 2006
    Sted
    Trondheim

Standard

Skal svare deg litt grundigere senere. Men jeg husker du la inn et innlegg da du hadde fått den medisinen. Og jeg ble litt skeptisk da. Vi hadde 3 sykehusinnleggelser før vi fikk flutide...
    Hm hm

Lille Tulla sept 2005 Kvakklingen aug 2007

Side 1 av 3 123 Neste SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke skrive svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke endre dine poster
  •  
  • BB code er
  • Smilier er