Ringblomst  

Gå Tilbake   Ringblomst > Utenfor tema > Blomsterengen > Skole- og barnehagesnakk!

Gammel 12 Jan 2007, 01:28
Mamma Mø Mamma Mø er ikke aktiv
Senior Member

Ble medlem: 13 Oct 2006
Februar er karnevalstid

... og jeg har tenkt å være forberedt.

Har dere noen gode ideer til kostyme til en toåring?
Gammel 12 Jan 2007, 10:19
Marit Marit er ikke aktiv
Skjerper seg

Ble medlem: 03 Oct 2006
Sted: Oslo
Standard

Tenkte du på å lage selv, eller kjøpe?
Hvis du skal lage selv er klovn veldig enkelt!
Barnet kan ha på seg en ensfarget body i sterk farge. Kjøp et morsomt bomullsstoff og sy bukse og en sløyfe. Jeg gjorde dette uten oppskrift- veldig enkelt.
Her er Lillegutt som klovn (på bildet har sløyfa falt litt ned):
Svar med sitat
Gammel 12 Jan 2007, 11:09
moo moo er ikke aktiv
Senior Member

Standard

Bare en liten kommentar: Da storesøster begynte i bhg, var jeg fast bestemt på å ikke kjøpe kostyme, men lage selv. Men hvem var det som dro ut kvelden før karneval for å kjøpe prinsessedrakt? Av redsel for at hun skulle falle utenfor ...

Så i høst tok jeg det opp på foreldremøte i bhg om de ikke kunne bannlyse kjøpte kostymer, og heller ta sats på å ha det som fellesprosjekt i bhg å lage ting for å unngå kjøpepress. Og det syntes de var en god idé. Så nå lager barna dyremasker/-ører mm i barnehagen, og vi får beskjed i god tid hvilken basisfarge klærne skal ha den dagen. Jeg er superfornøyd med at de voksne i bhg tok dette på alvor.
Svar med sitat
Gammel 12 Jan 2007, 11:31
nypeblomst nypeblomst er ikke aktiv
Carpe Diem

Ble medlem: 12 Oct 2006
Sted: Karmøys sentrum:)
Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av moo
Bare en liten kommentar: Da storesøster begynte i bhg, var jeg fast bestemt på å ikke kjøpe kostyme, men lage selv. Men hvem var det som dro ut kvelden før karneval for å kjøpe prinsessedrakt? Av redsel for at hun skulle falle utenfor ...

Så i høst tok jeg det opp på foreldremøte i bhg om de ikke kunne bannlyse kjøpte kostymer, og heller ta sats på å ha det som fellesprosjekt i bhg å lage ting for å unngå kjøpepress. Og det syntes de var en god idé. Så nå lager barna dyremasker/-ører mm i barnehagen, og vi får beskjed i god tid hvilken basisfarge klærne skal ha den dagen. Jeg er superfornøyd med at de voksne i bhg tok dette på alvor.
Så bra,men vet ikke om jeg tørr det jeg altså. Er ikke flink med sånn....
Hadde vært lurt, mannen hadde nok likt det!

mamma til hoppetussa(04) & kosegutten(06)

Svar med sitat
Gammel 12 Jan 2007, 12:22
gjest
Guest

Standard

Sist februar sydde jeg ku-kjole til tulla. I år lurte jeg på om jeg skulle lage en prinsesse/alve-kjole, må sjekke hva jeg har av stoffer. Har mest lyst til å kle henne ut som heks da...
For meg er det viktig at kostymet er funksjonelt også i barnehagen, de skal jo tross alt leke i kostymene. Lekevennlige synest jeg ikke alle disse billige prinsessekjolene du får kjøpe ser ut, de ser bare ømtåelige og brannfarlig ut.
Svar med sitat
Gammel 12 Jan 2007, 20:36
Ville Vanilje Ville Vanilje er ikke aktiv
VILL! VILL! VILL! VILL!

Ble medlem: 05 Oct 2006
Sted: Trondheim
Standard

åh så søt han var da!!!

hm hva med å sy en ridderdrakt?

ta en vanlig bukse eller strømpebukse, en ensfarget genser, lag en overkjortel (a la patenten til en refleksvest, et langt rektangel med hull til hodet, pålimt/påsydd et "våpenskjold" som du maler en fransk lilje eller en krone på?) belte rundt magen, papphjelm, pappskjold i "GULL" og en sånn ...hva heter det? ...hestehode på et skaft? det kan også lages i papp, to biter som limes sammen med garn i midten som hestehår. og hva med en pengepung med "gullmynter" som kan deles ut til de fattige?
Gammel 12 Jan 2007, 20:50
(-: (-: er ikke aktiv
Smil til verden!

Sted: Bergen
Standard

Det verste med kostyme til toåringer, syns jeg er å få dem til å godta å ha det på! Storesøster kledde seg ut som sovekaninen i fjor (da var hun 2 1/2), men ørene (strømpebukse på hodet) ville hun i hvert fall ikke gå med, så det ble med en liten hale og riktige farger (så hun måtte ha med originalen, så de skulle skjønne at hun var utkledd)...

Da ungene gikk julebukk nå nettopp, var begge katter. (Jeg sydde ører på luen + sydde en hale som jeg festet med sikkerhetsnål til ca ensfargede klær i ca samme farge + malte snute og værhår). Nå hadde endelig storesøster (3 1/2) skjønt poenget, men lillebror syntes det var skummelt/teit/dumt/rart å kle seg ut som noe. Han skulle søren meg ikke være noen katt, sjøl om det er det han som regel er i rollespill.

Så jeg tror kanskje tingen er å la ungene være med å planlegge kostymet, lage en historie om det/leke det e.l.

Gutten min hadde nok gått i Postman Pat-kostyme, men jeg er òg en sånn "kjip" mor som så godt som mulig unngår kjøpekostymer (i hvert fall hvis de bare skal brukes én gang). Likte derfor idéen til moo (og ble imponert over at barnehagen gjennomfører idéen!).
Gammel 12 Jan 2007, 20:52
(-: (-: er ikke aktiv
Smil til verden!

Sted: Bergen
Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Ville Vanilje
åh så søt han var da!!!

hm hva med å sy en ridderdrakt?

ta en vanlig bukse eller strømpebukse, en ensfarget genser, lag en overkjortel (a la patenten til en refleksvest, et langt rektangel med hull til hodet, pålimt/påsydd et "våpenskjold" som du maler en fransk lilje eller en krone på?) belte rundt magen, papphjelm, pappskjold i "GULL" og en sånn ...hva heter det? ...hestehode på et skaft? det kan også lages i papp, to biter som limes sammen med garn i midten som hestehår. og hva med en pengepung med "gullmynter" som kan deles ut til de fattige?
Kjempeidé! Kanskje du kunne hatt en avdeling for karnevalsidéer òg på vanilje-siden din...?
Gammel 12 Jan 2007, 22:44
Mamma Mø Mamma Mø er ikke aktiv
Senior Member

Ble medlem: 13 Oct 2006
Standard

Takk for mange gode forslag. Jeg ville først og fremst ha noe enkelt, billig og hjemmelaget. Tror jeg må velge en figur som er kjent for Kråka for at han skal godta å ha det på seg. Kanskje katt hadde vært en ide...

I fjor var han lege, med rød joggebukse og ei hvit t-skjorte med rødekors-merke og identitetskort på. Røde kors-merket og identitetskortet lagde jeg på pc'en og skrev ut på Iron-on papir som ble strøket fast på t-skjorten. Så kjøpte jeg litt stasj på Apoteket, store sprøyter (uten kanyle ), plastertape og noen ruller med bandasje. Ble billig og enkelt og Kråka visste neppe at han kledde seg ut.
Gammel 12 Jan 2007, 22:57
Jeano Jeano er ikke aktiv
med den flotte gjengen
Administrator

Standard

Kostyme behøver jeg ikke tenke på på noen år.
Jentene har så utrolig mye, alt fra and og hund til prinsessekjoler.
Men spørs om det blir en kapteinsabeltann kostyme på han om noen år. Men i februar skal han få være en hund
Mille 08

mitt herlige firkløver
Svar med sitat
Svar

« Forrige tråd | Neste tråd »
Trådverktøy
Vis utskriftsvennlig utgave Vis utskriftsvennlig utgave
Videresend denne siden med email Videresend denne siden med email
Visningsmoduser
Linjærmodus
hybridmodus Bytt til hybridmodus
Trådmodus Bytt til Trådmodus