Side 1 av 3 123 Neste SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 30

Tråd: Hva er din blodprosent?

• Trådverktøy
    • Vis utskriftsvennlig utgave
    • Abonner på denne tråden…
  • Vis
    • Bytt til hybridmodus
    • Bytt til Trådmodus
    Madison
    • Vis profil
    • Vis forumposter
    • Vis bloggposter
    • Vis artikler
    På stell Super moderator
    Ble medlem
    23 Oct 2007

Standard Hva er din blodprosent?

Og gjør du noe for å holde den oppe?

Jeg er litt i tvil her. Da jeg var hos legen sist -- ikke fastlegen -- sa han at det eneste "unormale" han kunne finne var at blodprosenten min var i nedre ende av normalen med en HB på 11,8. han sa det kanskje var normalt for meg, men at det var verdt å følge opp og kanskje lurt å ta litt jern.

Syntes det var litt rart, for jeg har liksom alltid vært familiens ikke-anemiske, og bortsett fra i graviditeten, har aldri fastlegen sagt noe. Nå har jeg dessuten hormonspiral og blør så å si ikke. Ikke ammer jeg heller, skjønt det kan jo hende at langvarig amming har tappet en del jern. Sjekket siste måling hos fastlegen fra da vanlig spiral førte til kjempeblødninger, da var den på 11,3 uten at jeg fikk beskjed om å gjøre noe.

KJøpte Floradix og nærmer meg bunnen, men lurer litt på om jeg skal gidde å kjøpe ny. De koster jo hundre kroner flasken og smaker høgg. At jeg ser ut til å bli litt løs i magen, er derimot et pluss for ellers litt trege meg.
    Hm?
    Er ekstra jern bare tull eller noe jeg trenger?
    Eller bør jeg gå til elgen for å måle lagrene før jeg eller andre kan svare vettugt på det?
    Svar med sitat Svar med sitat

flower
    • Vis profil
    • Vis forumposter
    • Vis bloggposter
    • Vis artikler
    Senior Member
    Ble medlem
    07 Jul 2008

Standard

målt hos jm sist uke og den var 12.5. vistnok veldig bra.

Purra
    • Vis profil
    • Vis forumposter
    • Vis bloggposter
    • Vis artikler
    den som gir seg....
    Ble medlem
    20 Nov 2007
    Sted
    hi sio

Standard

Jeg er vel gjengs over rundt 11,5 - tar vanlig jerntilskudd etter blodgiving (Hemofer - mildeste type).
    Det er normalen min, så aldri brydd seg.
    Mann og barn 07 og 11.

hurramegrundt
    • Vis profil
    • Vis forumposter
    • Vis bloggposter
    • Vis artikler
    hipp hipp hipp Administrator
    Ble medlem
    23 Apr 2008

Standard

Jeg er på rundt 11 og har innsett at jeg nok kan droppe å gi blod. Husker ikke når jeg var i blodbanken sist, men da ble jeg nektet å gi. Jeg klarer ikke å motivere meg for å ta jerntilskudd bare for å kunne gi blod.

Gjør ikke stort med det, tar noe multivitamingreier med ujevne mellomrom og prøver å spise litt ordentlig kjøtt i blant (er i grunn ingen kjøttspiser, så det er en utfordring). Drakk flere flasker floradix etter sist fødsel med tilhørende blodtap, og jøje meg så effektivt det var. Det kan jeg sikkert gjøre i blant om jeg føler meg sliten, men sånn generelt har jeg ikke fått noen instrukser om å ta noe tilskudd.
    Knott 05 og Knert 08 og Knuta 11

“Be Who You Are and Say What You Feel Because Those Who Mind Don't Matter and Those Who Matter Don't Mind.” dr. Seuss

Madison
    • Vis profil
    • Vis forumposter
    • Vis bloggposter
    • Vis artikler
    På stell Super moderator
    Ble medlem
    23 Oct 2007

Standard

Opprinnelig skrevet av hurramegrundt
    Jeg klarer ikke å motivere meg for å ta jerntilskudd bare for å kunne gi blod.

Gjør ikke stort med det, tar noe multivitamingreier med ujevne mellomrom og prøver å spise litt ordentlig kjøtt i blant (er i grunn ingen kjøttspiser, så det er en utfordring). Drakk flere flasker floradix etter sist fødsel med tilhørende blodtap, og jøje meg så effektivt det var. Det kan jeg sikkert gjøre i blant om jeg føler meg sliten, men sånn generelt har jeg ikke fått noen instrukser om å ta noe tilskudd.
    Skjønner deg godt. Og ja, jeg har også generelt troen på et balansert kosthold med jevnlig inntak av a bloody steak samt masse mørkegrønne grønnsaker. Alle sånne tilskudd krever energi å huske å stappe inn, liksom. Spesielt de som smaker eller lukter høgg (brekker meg nesten av multivitaminene jeg kjøpte i forrige uke) -- men akkurat nå, tenker jeg at det ikke skader å presse inn litt ekstra overskudd i kroppen min.

siemens
    • Vis profil
    • Vis forumposter
    • Vis bloggposter
    • Vis artikler
    er ved godt mot Administrator
    Ble medlem
    07 Mar 2007
    Sted
    Utvandret
    Blogginnlegg
    11

Standard

Om det ikke er noe galt med lagrene dine av vitaminer og jern, så er det vel normalverdien din, og da er det ikke noen stor grunn til å gjöre så mye. Betyr bare at du har litt mindre å gå på dersom du blir syk enn andre som ligger höyere normalt.
    Livet med supermann og supersønnene f juni -06 og januar -10 er meningen!

Serafin
    • Vis profil
    • Vis forumposter
    • Vis bloggposter
    • Vis artikler
    Member
    Ble medlem
    21 Sep 2009

Standard

Min er 9 nå som jeg er gravid. Den var 10.5 da jeg startet.

Jeg knasker jern morgen og kveld, sammen med c-vitaminer. Uten at det hjelper nevneverdig.

Jeg håper indelig jeg slipper å ned på under 5 som etter sist fødsel, gitt.
    - Bølla juni-07, Smulen ventet oktober - 09 -

Noor
    • Vis profil
    • Vis forumposter
    • Vis bloggposter
    • Vis artikler
    i treningsmodus! Administrator
    Ble medlem
    12 Oct 2006

Standard

I steden for å drikke jern, kan du kanskje bli litt bevisst på å spise litt jernholdig mat, kan du ikke? Type grovbrød og appelsinjuice, mørkegrønne grønnsaker etc.

Jeg ligger alltid godt an med jern selv om jeg ammer og alt, og sist jeg målte nå i sommer var den på *lete etter arket*

Jern 22
    transferrin 2,3
    transferrinmetning 38%
    Ferritin 42

Uten at det sier meg stort

Jeg bare er sånn, mener å huske at jeg hadde 13 etter keisersnittet og det var visst utrolig bra.

Madison
    • Vis profil
    • Vis forumposter
    • Vis bloggposter
    • Vis artikler
    På stell Super moderator
    Ble medlem
    23 Oct 2007

Standard

Opprinnelig skrevet av Pixie
    I steden for å drikke jern, kan du kanskje bli litt bevisst på å spise litt jernholdig mat, kan du ikke? Type grovbrød og appelsinjuice, mørkegrønne grønnsaker etc.

Jeg ligger alltid godt an med jern selv om jeg ammer og alt, og sist jeg målte nå i sommer var den på *lete etter arket*

Jern 22
    transferrin 2,3
    transferrinmetning 38%
    Ferritin 42

Uten at det sier meg stort

Jeg bare er sånn, mener å huske at jeg hadde 13 etter keisersnittet og det var visst utrolig bra.
    Du er en jernrik kvinne, Pixie!

Jo, jeg har egentlig stor tro på kostholdet, jeg, og det er både bra og variert i utgangspunktet. Appelsinjuice inneholder forresten ikke jern, men mye c-vitamin som fremmer jernopptaket. Ideelt sett burde man sikkert drikke appelsinjuice til biffen, men ...øh?

Al-Kemia
    • Vis profil
    • Vis forumposter
    • Vis bloggposter
    • Vis artikler
    Senior Member
    Ble medlem
    13 Oct 2006
    Sted
    Lommekroken

Standard

Jeg pleier å ha gode jernlagre, men har slitt med folat-anemi. Jeg har ikke vært anemisk etter jeg begynte å spise mer frukt og grønt... jernnivåene var også midt i normalen - 13, noe. Så for meg har et vegetabilsk-rettet kosthold vært langt mer positivt for anemien enn ett rødt kjøtt-rettet kosthold som jeg hadde før.
    Gullungen Maya dubbedåre født mai 2005

I solemnly swear I'm up to no good. UV-ståa akkurat nå finner du ut av på: http://www.nrpa.no/uvnett/

Side 1 av 3 123 Neste SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke skrive svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke endre dine poster
  •  
  • BB code er
  • Smilier er
  • [IMG] kode er
  • [VIDEO] code is