Viser resultater 1 til 10 av 30
Tråd: Hva er din blodprosent?
-
Hva er din blodprosent?
Og gjør du noe for å holde den oppe?
Jeg er litt i tvil her. Da jeg var hos legen sist -- ikke fastlegen -- sa han at det eneste "unormale" han kunne finne var at blodprosenten min var i nedre ende av normalen med en HB på 11,8. han sa det kanskje var normalt for meg, men at det var verdt å følge opp og kanskje lurt å ta litt jern.
Syntes det var litt rart, for jeg har liksom alltid vært familiens ikke-anemiske, og bortsett fra i graviditeten, har aldri fastlegen sagt noe. Nå har jeg dessuten hormonspiral og blør så å si ikke. Ikke ammer jeg heller, skjønt det kan jo hende at langvarig amming har tappet en del jern. Sjekket siste måling hos fastlegen fra da vanlig spiral førte til kjempeblødninger, da var den på 11,3 uten at jeg fikk beskjed om å gjøre noe.
KJøpte Floradix og nærmer meg bunnen, men lurer litt på om jeg skal gidde å kjøpe ny. De koster jo hundre kroner flasken og smaker høgg. At jeg ser ut til å bli litt løs i magen, er derimot et pluss for ellers litt trege meg.
Hm?
Er ekstra jern bare tull eller noe jeg trenger?
Eller bør jeg gå til elgen for å måle lagrene før jeg eller andre kan svare vettugt på det?Svar med sitat
-
målt hos jm sist uke og den var 12.5. vistnok veldig bra.
Svar med sitat
-
Jeg er vel gjengs over rundt 11,5 - tar vanlig jerntilskudd etter blodgiving (Hemofer - mildeste type).
Det er normalen min, så aldri brydd seg.Mann og barn 07 og 11.Svar med sitat
-
Jeg er på rundt 11 og har innsett at jeg nok kan droppe å gi blod. Husker ikke når jeg var i blodbanken sist, men da ble jeg nektet å gi. Jeg klarer ikke å motivere meg for å ta jerntilskudd bare for å kunne gi blod.
Gjør ikke stort med det, tar noe multivitamingreier med ujevne mellomrom og prøver å spise litt ordentlig kjøtt i blant (er i grunn ingen kjøttspiser, så det er en utfordring). Drakk flere flasker floradix etter sist fødsel med tilhørende blodtap, og jøje meg så effektivt det var. Det kan jeg sikkert gjøre i blant om jeg føler meg sliten, men sånn generelt har jeg ikke fått noen instrukser om å ta noe tilskudd.Knott 05 og Knert 08 og Knuta 11
Be Who You Are and Say What You Feel Because Those Who Mind Don't Matter and Those Who Matter Don't Mind. dr. Seuss
Svar med sitat
-
Opprinnelig skrevet av hurramegrundt
Svar med sitat
-
er ved godt mot Administrator
- Ble medlem
- 07 Mar 2007
- Sted
- Utvandret
- Blogginnlegg
- 11
Om det ikke er noe galt med lagrene dine av vitaminer og jern, så er det vel normalverdien din, og da er det ikke noen stor grunn til å gjöre så mye. Betyr bare at du har litt mindre å gå på dersom du blir syk enn andre som ligger höyere normalt.
Livet med supermann og supersønnene f juni -06 og januar -10 er meningen!Svar med sitat
-
Min er 9 nå som jeg er gravid. Den var 10.5 da jeg startet.
Jeg knasker jern morgen og kveld, sammen med c-vitaminer. Uten at det hjelper nevneverdig.
Jeg håper indelig jeg slipper å ned på under 5 som etter sist fødsel, gitt.- Bølla juni-07, Smulen ventet oktober - 09 -
Svar med sitat
-
I steden for å drikke jern, kan du kanskje bli litt bevisst på å spise litt jernholdig mat, kan du ikke? Type grovbrød og appelsinjuice, mørkegrønne grønnsaker etc.
Jeg ligger alltid godt an med jern selv om jeg ammer og alt, og sist jeg målte nå i sommer var den på *lete etter arket*
Jern 22
transferrin 2,3
transferrinmetning 38%
Ferritin 42
Uten at det sier meg stort
Jeg bare er sånn, mener å huske at jeg hadde 13 etter keisersnittet og det var visst utrolig bra.Svar med sitat
-
Opprinnelig skrevet av Pixie
Jo, jeg har egentlig stor tro på kostholdet, jeg, og det er både bra og variert i utgangspunktet. Appelsinjuice inneholder forresten ikke jern, men mye c-vitamin som fremmer jernopptaket. Ideelt sett burde man sikkert drikke appelsinjuice til biffen, men ...øh?Svar med sitat
-
Jeg pleier å ha gode jernlagre, men har slitt med folat-anemi. Jeg har ikke vært anemisk etter jeg begynte å spise mer frukt og grønt... jernnivåene var også midt i normalen - 13, noe. Så for meg har et vegetabilsk-rettet kosthold vært langt mer positivt for anemien enn ett rødt kjøtt-rettet kosthold som jeg hadde før.
Gullungen Maya dubbedåre født mai 2005
I solemnly swear I'm up to no good. UV-ståa akkurat nå finner du ut av på: http://www.nrpa.no/uvnett/Svar med sitat