Side 1 av 5 123 ... Neste SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 42

Tråd: Husmorspørsmål: er det mulig å få vekk tøymyknerduft fra klær?

• Trådverktøy
    • Vis utskriftsvennlig utgave
    • Abonner på denne tråden…
  • Vis
    • Bytt til hybridmodus
    • Bytt til Trådmodus
    Pink Guest

Standard Husmorspørsmål: er det mulig å få vekk tøymyknerduft fra klær?

Etter et fornuftig antall vasker? Hvor mange vask sånn ca må til? Vask uten tøymykner altså.

Jeg har erfaring med at én ikke er nok.
    Svar med sitat Svar med sitat

Taratroll
    • Vis profil
    • Vis forumposter
    • Vis bloggposter
    • Vis artikler
    Senior Member
    Ble medlem
    25 Sep 2006

Standard

2-3 kanskje. A var på ferie uten oss i sommer og de hun var hos hadde vasket klærne hennes. Og når hun kom hjem så luktet de så utrolig sterkt av tøymykner. Jeg får nesten vondt i hodet av sånn sterk parfymelukt jeg, vi bruker jo ikke tøymykner og vaskemiddelet vi bruker er uparfymert.

"Der mine meninger/tolkninger er likegyldige, der alt er planlagt og sannheten er satt, der det ikke er plass til mine spørsmål, mine teorier, mine uttrykk, der er det i virkeligheten ikke plass til meg." Carla Rinaldi

Pink Guest

Standard

Det var ikke så ille. Da får jeg slenge det med når jeg har andre vasker.

Det er det samme som har skjedd her også, det vil si ikke ferie, men klærne vasket borte etter at de var utlånt da en liten lekekamerat hadde uhell hos oss. Vi bruker også uparfymert og det er helt utrolig sterk lukt, ble ganske overrasket.

Moder'n
    • Vis profil
    • Vis forumposter
    • Vis bloggposter
    • Vis artikler
    Syngende mamma i hi Administrator
    Ble medlem
    25 Apr 2008
    Sted
    Oslo

Standard

1) Sørg for at tøymykbeholderen i vaskemaskinen din er heeeeeelt ren! (Selv om klærne er vasket hos noen andre kan man aldri være for sikker.)
    2) Ha eddik (vanlig blank eddik som koster litt over tikroningen) i tøymykbeholderen og vask som normalt.

Jeg tipper dette fikser opp i vellinga.

meloni
    • Vis profil
    • Vis forumposter
    • Vis bloggposter
    • Vis artikler
    tålmodighet er en dyd Super moderator
    Ble medlem
    23 Apr 2007

Standard

Jeg har en litt annen erfaring en Taratroll (Sorry ). Vi har arveklær fra noen som bruker mengder med tøymykner. En genser har vært ivrig i bruk og derfor også vasket ofte, i et par år. Det er faktisk ikke lenge siden tøymyknerlukta ga seg.
    Storebror, lillestorebror & lillesøster

fru Potethode
    • Vis profil
    • Vis forumposter
    • Vis bloggposter
    • Vis artikler
    Senior Member
    Ble medlem
    03 Oct 2006

Standard

Alt arvetøyet vi fikk til Lillegutt vasket vi fire ganger før han fikk bruke det. Tror nok at den tredje gangen holdt egentlig, men den fjerde gangen ble sånn for sikkerhetsskyld. Parfymert tøymykner skulle vært forbudt! Det er så veldig, veldig mange som reagerer på det og det er vanskelig å unngå. På et lite kontor, heis, dokø, buss osv kan du nødvendigvis ikke bare gå vekk. For ikke snakke om de godt voksne damene som dusjer i billig parfyme.

Pink Guest

Standard

Hm, takk for flere svar, selv om det var et jeg ikke likte så godt meloni

Jeg får vel bare prøve.

Moder'n tøymyknerkammeret på min maskin har faktisk aldri blitt brukt. MEN de tilsammen tre kammerene (forvask, vask, tøymykner) ser ikke gullende rene ut noen av dem. Jeg husker et program på tv som viste at det var skikkelig grobunn for bakterier nede i silke, men sliter litt med å få vasket det rent. Jeg føler meg så flink som tørker inne i gummiringen etter hver vask, håper det gjør litt opp for de ekle bakteriene i kammerene.

Gjør eddiken at det blir rent (for surt for bakteriene?) eller tar det bare lukten?

Taratroll
    • Vis profil
    • Vis forumposter
    • Vis bloggposter
    • Vis artikler
    Senior Member
    Ble medlem
    25 Sep 2006

Standard

Opprinnelig skrevet av meloni
    Jeg har en litt annen erfaring en Taratroll (Sorry ). Vi har arveklær fra noen som bruker mengder med tøymykner. En genser har vært ivrig i bruk og derfor også vasket ofte, i et par år. Det er faktisk ikke lenge siden tøymyknerlukta ga seg.
    Jeg har ikke erfaring med dette i forhold til arveklær. Klærne til A var jo bare vasket en eller to ganger, så da er det kanskje annerledes enn klær som er vasket gjentatte ganger.

"Der mine meninger/tolkninger er likegyldige, der alt er planlagt og sannheten er satt, der det ikke er plass til mine spørsmål, mine teorier, mine uttrykk, der er det i virkeligheten ikke plass til meg." Carla Rinaldi

Moder'n
    • Vis profil
    • Vis forumposter
    • Vis bloggposter
    • Vis artikler
    Syngende mamma i hi Administrator
    Ble medlem
    25 Apr 2008
    Sted
    Oslo

Standard

Opprinnelig skrevet av Pink
    Moder'n tøymyknerkammeret på min maskin har faktisk aldri blitt brukt. MEN de tilsammen tre kammerene (forvask, vask, tøymykner) ser ikke gullende rene ut noen av dem.
    Ikke sant! Er det ikke rett og slett fryktelig frekt å bli så skitne? Jeg fyller jo disse kamrene opp med vaskemiddel, for søren.

Opprinnelig skrevet av Pink
    Gjør eddiken at det blir rent (for surt for bakteriene?) eller tar det bare lukten?
    Det er vel en kombo, tenker jeg. Eddik fungerer jo godt for å fjerne ekkel lukt, for eksempel å fjerne sur lukt i kjøleskapet (for hvem gidder vaske der?) ved å sette en liten skål med eddik inn. I tillegg skal den virke nøytraliserende på bakterier og lignende. Men veldig surt blir nå ikke det vannet, da. Jeg tømmer jo ikke flere flasker inn i maskinen, så eddiken blir godt utvannet.

Jeg bruker faktisk eddik fast i skyllekammeret. Det gjør klærne litt myke og fjerner altså tildels dårlig lukt. Jeg hadde en gang litt for mye eddik i kammeret, og det luktet eddik av klærne i våt tilstand. Men da klærne var tørre var lukta også borte.

Pink Guest

Standard

Hm, håper det kan være forklaring Taratroll, at det er håp dersom det bare er vasket noen få ganger.

Jeg har forresten vasket litt nede i kammerene nå, med en microfiberklut. Jeg kom jo faktisk bedre til enn jeg husket.

Side 1 av 5 123 ... Neste SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke skrive svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke endre dine poster
  •  
  • BB code er
  • Smilier er
  • [IMG] kode er
  • [VIDEO] code is