Side 1 av 6 123 ... Neste SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 53

Tråd: Matbokser - en studie

• Trådverktøy
    • Vis utskriftsvennlig utgave
    • Abonner på denne tråden…
  • Vis
    • Bytt til hybridmodus
    • Bytt til Trådmodus
    dunderdama
    • Vis profil
    • Vis forumposter
    • Vis bloggposter
    • Vis artikler
    Senior Member
    Ble medlem
    05 Mar 2009
    Sted
    utflytta trønder

Standard Matbokser - en studie

Starter like gjerne en egen tråd på det jeg. JEg tror vi er flere som har forsøkt forskjellige matbokser og hvert mer eller mindre fornøyde med de forskjelige eksemplarene.

Noen som har lyst til å dele sine erfaringer?

Her kommer noen av mine. Jeg oppdaterer mer imorra.

SISTEMA

+
    Den har kjekke rom og stas med flaske som følger med.

-
    Håpløst klumpete å få vaska i oppvaskmaskina
    Dårlig kvalitet/svakheter? - Loppa ødela en hengselen på første åpningsforsøk på lokkene i lokket.

GOODBYN

+
    * Supertøff matboks som kommer med klistermerker!! Loppa skalv av begeistring når denne kom i posten.
    * Mange kjekke rom

-
    * Klistermerkene datt av etter 5 - 6 ganger i oppvaskmaskina
    * Enkelte av de kjekke rommene var så smale at det var vanskelig å få tak i det som var nedi.
    * den store dybden gjorde det også litt kronglete å spise ut av matboksen for ei lita jente (selv om hun er større nå).
    * Lokket var umulig for Loppa og få av og ikke engang bhg personalet fikk på lokket. Selv syns jeg ikke det var spesielt problematisk når man først fikk teknikken inn.
    * fullstendig diiiiger...burde kanskje kjøpt bynto...men den hadde ikke så mange kjekke rom
    ..barn lærer ikke av vår forståelse, men sin opplevelse...
    dunderdame med dundermann
    , dunderpels og to dunderbarn: Loppa (mai'08) og Hopalong (mai'11)
    Svar med sitat Svar med sitat

Pink Guest

Standard

http://www.lunchbots.com/food-containers.html

Rustfritt stål.

Vi har disse i to ulike størrelser. Vi kjøpte disse til barnehagestart og har ikke erfaring med andre. Vi bruker de til skiver, pastasalat, frukt, grønnsaker, ikke veldige fuktige ting. 70-80% av matpakkene er skiver.

+ rustfritt stål holder seg fint
    + solid, umulig å ødelegge
    + vaskes i maskin (skjønt nå leser jeg på produsenten sine sider at lokket bør tas for hånd, men da jeg kjøpte stod det maskinvask på lokket også)

- ikke så store
    - for noen er det kanskje et minus at de ikke er helt tette, men det er ikke problem for oss for vi lager mest skiver og andre hel- og halvtørre ting
    - ikke å få kjøpt i Norge etter at Alveslottet stengte nettbutikk (tror jeg iallfall, med mindre det har kommet ny norsk forhandler)

meloni sin avatar
    tålmodighet er en dyd Super moderator
    Ble medlem
    23 Apr 2007

Standard

Jeg har veldig lyst på noen fra lunchbots, enten de med 2 eller helst 3 rom. Jeg har lest at de rustfrie lokkene kan vaskes i maskin, mens de fargede lokkene vaskes for hånd.

Vi har ordinære bokser fra blafre. De er greie, men jeg har lyst på noen med flere rom. Og helt ærlig synes jeg de fra blafre har veldig kul design, men dårlig holdbarhet - lokkene blir fort "slække", de ruster og fargene slites lett. Også et minus at de ikke kan vaskes i maskin.

Jeg har også hatt et par bentobokser i plast som gikk fort i stykker, men som var morsomme å pakke! Og så hadde jeg en sånn her fra Rosti: rosti-mepal-lunchbox---tab-midi---aqua.jpg

Den gikk også fort i stykker, de svarte lukkemekanismene på siden knakk av etter et par måneder.

Jeg er med andre ord på jakt etter den perfekte matboks til både meg selv og barna, og håper på mange gode svar i denne tråden!
    Storebror, lillestorebror & lillesøster

Pink Guest

Standard

Da har de nok endret, for vi har fargede lokk og de skulle være sikre i oppvaskmaskin. Vi har pico og duo (2stk). Pico nokså liten. Den bruker vi bare i tillegg til duo enkelte dager, eller som en snackboks hvis vi er ute på tur eller reise.

Vi har forresten en blafreboks også, en vi har fått i gave. Den har vi aldri brukt til matboks, men er fin til oppbevaring av tegneblyanter. Den virker mye mindre solid enn de helstøpte fra lunchbots. Og den er jo så stor at man må jo pakke inn alt enkeltvis før det blir lagt i boksen, vil jeg tro. Og det er jo unødvendig oppvask (evt boss).
    Sist endret av Pink : 02 Aug 2012 kl 22:51

kakskiv
    • Vis profil
    • Vis forumposter
    • Vis bloggposter
    • Vis artikler
    Senior Member
    Ble medlem
    16 Oct 2006

Standard

Jeg er litt matboksnerd kjørte bente-style til poden før bento ble in Gikk igjennom en del matbokser før han ble stor og plutselig ikke ville ha søt (av utseende) mat lengre, det var jo for fint til å spises Og så hadde han plutselig meninger om boksen også, Så de siste par årene har det gått i sånne metallkoffertmatbokser som jeg ihvertfall ikke liker.

Til skolestart har han nå fått en ...yubo? Matboks. Er på iPad, skal finne linker når jeg er på pc. Tror iallfall det var det den het, ser kjekk ut med flere rom og tøft utseende (fins mange forskjellige utseender, og man kan bytte dem ut også). Den har også kjøleelement. Syns den er litt stor og tung kanskje, spesielt med kjøleelementet i, men jeeg tror den vil duge.

Har hatt flere bentobokser av ymse størrelser, men ingen ideelle. Det nærmeste jeg kommer er toget Thomas-boksen, skal poste bilde etterpå. Perfekt størrelse, to etasjer og romdelere som kan tas ut etter behov. Bestilte en ny i går, til lillesøster, siden vi har mista de romgreiene til storebrors. Den har håndtak også, noe jeg liker godt siden det er veldig stas å bære matboksen når de er små. Eneste negative er at den er litt "vanskelig" å sette ihop og få på håndtaket for de minste, menmen.

Kjøpte også (mye ebayshopping) en lock'n'stock (tror jeg det var). To avlange bokser, den ene med tre (faste) rom, sammen med ei flaske i ei sånn insulated (plutselig helt blank på det norske ordet) veske som man kan ha kjøleelement i. Brukte treromsboksen i barnehagen i dag, super til småting, ikke så mye til skive, litt knot å få ut. Blir nok ingen barnehageboks det der (den er jo kjedelig og ), men kjekk til småturer hvor vi skal ha med litt å tygge på.

Og så kom det en annen en i posten nylig :P Husker ikke merke, skal finne det og etterpå. Den var kjekk, men oj litt større enn jeg trodde gitt. Tror den må bli min

Og i går bestilte jeg en firepakning med easy lunchboxes, hører mange skryte av dem. Tre faste rom, et stort og to mindre, virker veldig enkel og grei. Kjedelig, men litt farge på lokket i det minste. Tror den og Thomas-boksen kommer til å bli mest brukt, jeg.

Og der sovna lillesøster så da skal jeg grave frem pc og finne bilder og linker!

charlie_83
    fortsatt under opplæring
    Ble medlem
    04 Oct 2010

Standard

Gleder meg til linker!!!!!

*tappetitapp*
    Jr (2010) og lillemor (2012)

meloni sin avatar
    tålmodighet er en dyd Super moderator
    Ble medlem
    23 Apr 2007

Standard

Jeg også gleder meg til lenker, og gjerne flere beskrivelser - Kakskiv, du er en ekte matboksnerd, det kan jeg like
    Storebror, lillestorebror & lillesøster

kakskiv
    • Vis profil
    • Vis forumposter
    • Vis bloggposter
    • Vis artikler
    Senior Member
    Ble medlem
    16 Oct 2006

Standard

Phju, måtte visst lese for en unge til, og så kom mannen hjem med mat!

Har altså hatt et par-tre typiske bentobokser av denne typen:

Akkurat denne var VELDIG liten Men kjekk til når man ikke skal ha mye mat med. To etasjer, den ene har sånn greie man kan sette i for å dele den inn i to rom. De fleste av denne typen er små, men fins også større. Alle oppgir størrelse, så det er jo bare å lese hele beskrivelsen før man bestiller, i motsetning til meg Jeg HARbrukt den som matboks til meg selv til korte dager på jobb da. Mulig denne også får bli med i barnehagen innimellom. Bare søk på bento box på ebay, evt. "cute bento box", "large bento box", "blablawhatever bento"

Denne var det jeg ikke huska navnet på, som var alt for stor for lillesøster. Sjekka ikke størrelsen så nøye siden den var beregna på toddlers. Mer storspiste toddlere enn min tydeligvis :P Kan alltids brukes av noen andre. Grei rominndeling, det ene med lokk. Vindu på lokket, som kan tas av og settes lapp under. Plass til (barne)bestikk i lokket.

Lock'n'LOCK var det den het! Her. Hodet mitt tenkte sikkert i "lock, stock and two smoking barrels" Fins i flere størrelser, mener jeg å huske. Helt grei, kjedelig som barnehagematboks da *litt forfengelig*

Easy Lunchboxes. Enkle og greie. Lokket skal sitte såpass løst at selv små barn kan åpne det selv, det sies at det kan være kjekt med en syltestrikk rundt hvis den blir mye kasta rundt i sekken i løpet av dagen (ikke et problem i barnehagen iallefall), men hører også mange si at den kastes rundt som bare det uten at det løsner, så det varierer vel.

Actionbilde fra matpakkebloggen.no

Ja, og så favoritten da, Thomas!
    Har fått mange spørsmål om hvor denne er fra, og har ikke funnet den på ebay på ei stund, men disse har 7 available, løp og kjøp! Fins også som Hello Kitty.

Her er et actionbilde av storebrors:

Den er knall altså, bare litt knotete.

Og så tror jeg nesten jeg må kjøpe noe sånt, sånn bare fordi Er visst for små til hovedmatboks, men helt greit til når man ikke trenger all verden med seg

Jeg har styra MYE med småbokser i sånne hersens koffertmatbokser til storebror og det orker jeg ikke mer, så heretter får ungene bare ha matbokser med faste eller løse rom, ikke mer disse rice-boksene som flyter OVERALT, har sikkert tjue bokser og finner kanskje tre lokk, hvis jeg er heldig

Dooog... på ett eller anna punkt så MÅ lillesøster få en Skip Hop Lunchie! Ugle! Åh hvis ikke så må JEG ha en! Den har jo absolutt ikke rom, men pokker, det får bare være

kakskiv
    • Vis profil
    • Vis forumposter
    • Vis bloggposter
    • Vis artikler
    Senior Member
    Ble medlem
    16 Oct 2006

Standard

Glemte helt Yubo'n!

Ingen erfaringer enda, men ser kjekk ut selv om vi kommer til å miste ca alle lokkene på boksene inni. Jaja

Taratroll
    • Vis profil
    • Vis forumposter
    • Vis bloggposter
    • Vis artikler
    Senior Member
    Ble medlem
    25 Sep 2006

Standard

Opprinnelig skrevet av kakskiv
    Glemte helt Yubo'n!

Ingen erfaringer enda, men ser kjekk ut selv om vi kommer til å miste ca alle lokkene på boksene inni. Jaja
    De så jo fine ut. Men de skulle ha 50 dollar i frakt, så helt uaktuelt her iallefall.

"Der mine meninger/tolkninger er likegyldige, der alt er planlagt og sannheten er satt, der det ikke er plass til mine spørsmål, mine teorier, mine uttrykk, der er det i virkeligheten ikke plass til meg." Carla Rinaldi

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke skrive svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke endre dine poster
  •