Side 1 av 2 12 Neste SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 16

Tråd: Baby på 5 måneder våkner hver time om natten

• Trådverktøy
    • Vis utskriftsvennlig utgave
    • Abonner på denne tråden…
  • Vis
    • Bytt til hybridmodus
    • Bytt til Trådmodus
    Mammamor
    • Vis profil
    • Vis forumposter
    • Vis bloggposter
    • Vis artikler
    Junior Member
    Ble medlem
    05 Sep 2014

Standard Baby på 5 måneder våkner hver time om natten

Min lille sønn på 5 måneder våkner hver time på natten. Jeg ammer han i søvn. Det er den eneste måten han sovner på bortsett fra byssing. Han sovner da rolig og fredelig, men våkner ofte om natten. Helsesøster anbefalte meg å lære barnet å sovne selv. Hun anbefalte meg å først gjennomføre fast kveldsrutine ( det har vi fra før), legge barnet i sengen og si "nå er det natta". Om barnet gråter tar man det opp og trøster. Så snart barnet roer seg legges det ned i sengen igjen. Slik holder man på til barnet til slutt sovner i egen seng.

Jeg er så redd for at sønnen min, som jeg i utgangspunktet føler er av den sensitive typen, skal bli utrygg og få "varige men" om jeg gjennomfører metoden. Hva tenker dere om metoden? Det er jo ingen skrikekur så lenge jeg er det hos han å trøster når han gråter?
    Svar med sitat Svar med sitat

hurramegrundt
    • Vis profil
    • Vis forumposter
    • Vis bloggposter
    • Vis artikler
    hipp hipp hipp Administrator
    Ble medlem
    23 Apr 2008

Standard

Hei og velkommen til deg!

Mitt generelle råd for den tiden du står i nå er: Gjør det som funker. Dersom det funker å legge barnet ned i egen seng, og du kjenner på at du har behov for det, så går det fint an å prøve. Jeg tror absolutt ikke det er skadelig på noe vis at barnet ligger alene dersom barnet virker fornøyd med det. Men blir det bare gråt og ugreit, så funker det jo ikke. Og da gjør du det ikke. Det er ingen hast med å innføre rutiner nå - selv om du hadde klart å få det til nå, så vil det ennå komme mange runder med tannvondt og magevondt og sykdom og utviklingssprang som tar dere ut av rutinen igjen. Og da er babyen så liten at den ikke har med seg rutinene fra tidligere, vil jeg påstå. Rutinen i seg selv kan ikke være målet, målet må alltid være å få best mulig søvn for flest mulig i familien, tenker jeg. Og da gjør du det du finner ut er best for å få til det.

At fullammede barn våkner ofte er dessverre ikke veldig uvanlig. Helsesøstre er ikke alltid så gode til å godta at sånn er det bare i perioder, det er ikke alltid det kan gjøres noe med. Morsmelk går fort igjennom systemet. Har du begynt å tenke på matinnføring?
    Knott 05 og Knert 08 og Knuta 11

“Be Who You Are and Say What You Feel Because Those Who Mind Don't Matter and Those Who Matter Don't Mind.” dr. Seuss

Knasboll
    • Vis profil
    • Vis forumposter
    • Vis bloggposter
    • Vis artikler
    3 ganger opp
    Ble medlem
    12 Dec 2007

Jeg tenker også at hvis det funker på den måten, så fortsett. På den andre siden har aldri innføring av mat funket på mine barn, men alle barn er forskjellige og trenger forskjellige metoder. Vi har gjennomført samsoving, svøping, trilling/bilkjøring, madrasser på rommet, lys osv. Når man endelig tror man har funnet noe som funker, så et det som hurra sier ting som skjer. Utviklingssteg, tenner, barnehage, osv. Du kjenner ditt eget barn og ser enklere hva som funker for dere. Vi andre kan komme med tips og råd på veien.
    Verdens beste mars 2007, nov 2008 og juni 2012

Knasboll
    • Vis profil
    • Vis forumposter
    • Vis bloggposter
    • Vis artikler
    3 ganger opp
    Ble medlem
    12 Dec 2007

Og for vår del, rutiner var noe som kom etterhvert når vi lærte babyen å kjenne
    Verdens beste mars 2007, nov 2008 og juni 2012

MtL
    • Vis profil
    • Vis forumposter
    • Vis bloggposter
    • Vis artikler
    Senior Member
    Ble medlem
    27 Nov 2008

Det er nok ganske vanlig at så små barn våkner ofte på nettene og vil ammes i søvn. Begge mine har gjort det, og det er fryktelig tungt. Hvis du får sove mens du ammer, er det kanskje like greit å avvente til han blir større. Min erfaring er at unger sover bedre etterhvert som de vokser seg til.

Får du derimot ikke sove og er i ferd med å besvime av søvnmangel, er det ikke noe galt i å prøve å få han til å sovne alene. Så lenge du er forberedt på å trøste ved gråt, er det trygt og fint. Jeg er derimot skeptisk til å la barn gråte seg i søvn alene, og tenker det er en grunn til at magefølelsen sier det er feil.

Helsesøstre er som andre folk. De har ulike meninger. Unger er også mennesker, og det finnes derfor ingen fasit som passer for alle på en gitt alder. Mine har f. Eks alltid sovet alt for lite i forhold til enkeltes mal, men fungerer helt utmerket likevel og utvikler seg normalt. Så det blir til slutt et spørsmål om hva du synes er riktig for dere selv.

Sent from my iPhone using Tapatalk
    Mammaen til to fantastiske jenter

Jeano
    • Vis profil
    • Vis forumposter
    • Vis bloggposter
    • Besøk hjemmeside
    • Vis artikler
    toddler i hus
    Ble medlem
    03 Oct 2006

Standard

Jeg er litt imot metoder jeg. Jeg tenker at om barna får regulert seg selv så går det seg til.
    Jeg har merket på mine at de blir mer febrilske om jrg vil ha slutt på ting evt. forandring.

Så ville jeg nok uansett vært sikker på at babyen fikk i seg nok næring om dagen til å minske om natten.
    Så er det en gang sånn at puppen er denenkleste løsni gen når man er trøtt om natten. Stå opp og trøste og bysse blir mer slitsomt i mine øyne
    Blomst 97
    Bell 99
    Boble 04
    Mille 08
    Knerten 13
    og bestemor til lille Theo 15

Lille O
    • Vis profil
    • Vis forumposter
    • Vis bloggposter
    • Vis artikler
    I bestemorhuset
    Ble medlem
    25 Sep 2007
    Sted
    Midt på, cirka

Standard

Det du beskriver er vel opp-nedmetoden, og den har jeg prøvd på minstemann i to runder uten at noen av oss har tatt skade av det 😉 Men han var ikke så liten som 5 mnd noen av gangene. Første gang var han vel ca.10 mnd, og så prøvde jeg nå igjen i høst, og nå er han 20 mnd, og det fungerte bedre nå.

En av grunnene til at det funket bedre denne gangen, er at jeg har lest meg opp på Pantleys Sove uten gråt. Det viktigste jeg tok med meg derfra var en plan for dagen, at ca.det samme skjer til samme tid hver dag, og at leggerutinene ikke begynner en halv time- tre kvarter før leggetid, men faktisk så mye som en halvannen time før med dempa belysning, lite stimuli, vi har bl.a lest bøker og spilt gitar..

Nr.to var det Pull away technique (leste den på engelsk), når barnet sutter rolig og sløvt i halvsøvne, koble ham fra med en lillefinger i munnviken mens du trykker forsiktig på haken. Baby VIL protestere, men gjenta til han godtar det.
    Du burde egentlig lese boken, hehe. For når man kobler fra, skal man berolige og trøste med f.eks en sang man har brukt når barnet sovner.
    Tips 3: Om man samsover, gjør seg litt utilgjengelig under og etter amming. Jeg snur meg gjerne saaakte over til siden, til han nærmest må die i oppoverbakke. Har han ikke tenkt å slippe, kravler han seg etter.
    Jeg later også som om jeg sover, det funker overraskende bra, hehe.

Ingen av Pantleys tips og råd føltes feil for meg i allefall.

Sent fra min C6903 via Tapatalk
    Lille O , Bo Obo des. 2006, Tobo aug. 2009, Trebo des.2012
    - aka lilletambur

Moder'n
    • Vis profil
    • Vis forumposter
    • Vis bloggposter
    • Vis artikler
    Syngende mamma i hi Administrator
    Ble medlem
    25 Apr 2008
    Sted
    Oslo

Standard

Opprinnelig skrevet av Lille O
    Jeg later også som om jeg sover, det funker overraskende bra, hehe.
    Ikke alle unger lar seg lure, altså! Jeg lot ofte som om jeg sov. Jeg hadde god kontroll på pusten og pustet rolig. Men snuppa vår lot seg ikke lure, nei! Men hvis jeg til slutt gav opp og faktisk la meg sammen med henne, ja DA sovnet hun. Luringen.

Lille O
    • Vis profil
    • Vis forumposter
    • Vis bloggposter
    • Vis artikler
    I bestemorhuset
    Ble medlem
    25 Sep 2007
    Sted
    Midt på, cirka

Standard

Han ligger jo ved siden av meg halve natta da. Egen seng fra (7)8 til 23/00 og med meg til 07. Det er når jeg snur meg med rumpa til ham at jeg må late som om jeg sover, men noen ganger blir han sur selvsagt og sier "Neie!! Mupp! "

Sent fra min C6903 via Tapatalk
    Lille O , Bo Obo des. 2006, Tobo aug. 2009, Trebo des.2012
    - aka lilletambur

Jeano
    • Vis profil
    • Vis forumposter
    • Vis bloggposter
    • Besøk hjemmeside
    • Vis artikler
    toddler i hus
    Ble medlem
    03 Oct 2006

Standard

He he han her grafser meg inn i nesa eller munnen om jeg ikke våkner når han vil.
    Blomst 97
    Bell 99
    Boble 04
    Mille 08
    Knerten 13
    og bestemor til lille Theo 15

Side 1 av 2 12 Neste SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke skrive svar
  • Du kan ikke poste vedlegg