Ringblomst  

Gå Tilbake   Ringblomst > Amming og flaske > Amming

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 23 Apr 2007, 13:37
Marigold sin avatar
Marigold Marigold er ikke aktiv
Takknemlig
Administrator

Ble medlem: 25 Sep 2006
Sted: Asker
StandardGjennomsnittsalderen for avvenning fra brystet er FIRE år

Det er nyttig informasjon. Dette er selvsagt på verdensbasis, ikke i Vesten. Så hvorfor har vi i Vesten satt 1 år som en slags magisk grense?
På nettstedet til Parentingweb foreslår de at grunnene blant annet kan være at:
2. vår kultur er altfor opptatt av å fremme uavhengighet
3. Vår kultur har en tendens til å sexualisere brystet og glemmer at det i utgansgpunktet er der nettopp for å gi mat til barna

Amming har mange fordeler utover det første året, og nettsiden anbefaler kvinner å amme så lenge mor og barn begge har glede av det.
Gammel 23 Apr 2007, 13:40
Sofia Sofia er ikke aktiv
sukkerdetox, nå!
Administrator

Ble medlem: 03 Oct 2006
Sted: Oslo
Standard

Det er utrolig rart at vi er så fjernt fra vår natur, ja!

"Kan du klare - midt i trettheten - å øve deg på å nyte natten med barnet ditt. Nyte følelsen av at dere to utgjør en liten øy midt i menneskeheten. Den varme, urolige lille kroppen som er så intenst levende. Nattestillhet når barnet omsider roer seg. Freden når dere begge gradvis glir inn i søvnen..."
Gro Nylander
Svar med sitat
Gammel 23 Apr 2007, 13:40
(-: (-: er ikke aktiv
Smil til verden!

Ble medlem: 12 Oct 2006
Sted: Bergen
Standard

Jeg har leitet etter tall på dette, og jeg trodde det var et sted mellom to og fire, men kanskje litt nærmere to enn fire...

Har du en link? Jeg har hørt at det skal stå litt på WHO sine sider bl.a., men jeg har ikke funnet det.
Gammel 23 Apr 2007, 13:44
Marigold sin avatar
Takknemlig
Administrator

StandardLink skal bli

Jeg fant den supre siden nå nettopp: www.parentingweb.com

Den lille snutten jeg oversatte litt fra finner du her:
www.parentingweb.com/lounge/ext_nursepage.htm

Jeg kommer garantert til å lese mer på sidene deres.
Gammel 23 Apr 2007, 13:52
Pixie Pixie er ikke aktiv
klubbleder på avvenning
Super moderator

Standard

En snittalder på fire år er høyt, men jeg tenker at det er fint at det ammes lenge i land som ikke har tilgang på friskt vann for eksempel. Jeg tror nok ikke det er realistisk å tro at vi får til en gjennomsnittsalder på fire år i Norge, men håper inderlig at amming ut over ett år snart blir vanlig praksis. Jeg kjenner at jeg allerede må argumentere for at jeg fortsatt ammer, det er jeg rimelig lei av alt.

He he... fikk en liten tanke om hva som kunne skjedd hvis du la dette innlegget på dinbaby.

Gulljenta - januar 06
Hvirvelvinden - januar 08

www.ammehjelpen.no
www.fullemugger.no
Svar med sitat
Gammel 23 Apr 2007, 13:54
Marigold sin avatar
Takknemlig
Administrator

StandardDinbaby ja

Jeg husker jammen ikke passordet mitt lenger, ellers kunne jeg gjort det. Hvsi jeg får ånden over meg skal jeg registrere meg på nytt.
Gammel 23 Apr 2007, 14:01
sunelille sunelille er ikke aktiv
Senior Member

Ble medlem: 25 Oct 2006
Sted: Oslo
Standard

Hehehehe ja da hadde det nok blitt noen kommentarer. Si i fra om du gjør det, for da skal jeg gå inn å lese. Hvis ikke gidder jeg ikke bruke tid der
Svar med sitat
Gammel 23 Apr 2007, 14:06
(-: (-: er ikke aktiv
Smil til verden!

Standard

Jeg tror forresten ikke at det er Vesten som har 1 år som magisk grense, men Norge. I resten av Vesten er nok grensen tidligere.

1 år samsvarer jo med fødselspermisjonen, sånn ca. Og jeg har hørt at grunnen til at Norge har vært så raus med fødselspermisjon, er at man har sett hvor viktig det er med amming, og at man på en måte ikke kan anbefale amming i veldig sterk grad hvis det sosiale systemet "motarbeider" at barn skal kunne ammes en stund. Når norske helsemyndigheter anbefaler å amme inn i 3. levehalvår, og ikke to år, som WHO, tror jeg det må ha litt sammenheng med at den norske staten ikke tar seg råd til å "sponse" amming lenger enn det.

Jeg tror også at amming har veldig høy "babyfaktor" i Norge. Og grensen for å være baby, går vel rundt 1-årsalderen. Det er vel litt forskjellig hva man syns bare tilhører babyperioden. For meg har smokk, flaske og "blondelue" (sånn hvit jentelue som ligger tett inntil hodet, med knyting, og med blondekant rundt ansiktet) høy babyfaktor, men jeg vet og forstår at mange syns 3-åringer med smokk og 2-åringer med flaske og "blondelue" er helt vanlig og ikke har noen babyfaktor i seg. Men i Vesten tror jeg amming har fått veldig høy babyfaktor. Og det er liksom litt flaut å holde babyfaktor for lenge. 6-åring med smokk, liksom...

Dessuten er vel amming bare sett i forhold til ernæringsbiten i Norge. Nylander prøver seg på litt om antistoffer og sånt, men jeg tror ikke det har slått helt gjennom. Og psykologene er kanskje ikke de mest informative i forhold til folk flest, sånn folkeopplysning og sånt? Men de sitter nok på mye informasjon om tilknytning (det er visst et viktig forskningsområde innen spebarnsforskning nå, har jeg hørt) som hadde kunnet fremmet amming.
Gammel 23 Apr 2007, 15:47
Twig Twig er ikke aktiv
Alvedronning

Standard

Oj, jeg visste ikke at det var så høyt!

Vi får håpe Norge tusler etter etterhvert...

Nettbutikken for alver og drager, pirater, riddere og prinsesser!
10 % forumrabatt i kategorien Leker (se venstre tårn i Alveslottet).
Skriv inn nicket ditt + Ringblomst ved bestilling,
så blir rabatten trukket fra ved levering.
Svar med sitat
Gammel 23 Apr 2007, 15:53
Perle Perle er ikke aktiv
Har sprukket
Super moderator

Sted: Trondheim
Standard

Jeg har lest flere hevde at gjennomsnittet er fire år, men har aldri sett påstanden underbygd. Jeg tror Nylander sier ca 2 år, stemmer ikke det? Når jeg har studert tallmateriale på hvor lenge det ammes i en del land, har jeg vanskelig for å tro at gjennomsnittet er så høyt som fire år. To år høres mer sannsynlig ut, men selv det høres egentlig høyt ut.

Uansett, jeg sitter ikke på fasiten på dette. Det bare forundrer meg veldig at gjennomsnittet kan være fire år. Når det gjelder hva vi er programmert for biologisk, så tror jeg at gjennomsnittlig alder for avvenning ligger på fire år, pluss minus.
Svar

« Forrige tråd | Neste tråd »
Trådverktøy
Vis utskriftsvennlig utgaveVis utskriftsvennlig utgave
Videresend denne siden med emailVideresend denne siden med email
Visningsmoduser
Linjærmodus
hybridmodusBytt til hybridmodus
TrådmodusBytt til Trådmodus

Regler for innlegg